ترکاندن جوش

علائم و دلایل ایجاد آکنه کدامند؟

علائم و دلایل ایجاد آکنه چه چیز هایی هستند؟

داشتن اطلاعاتی در رابطه با آکنه و جلوگیری از تبدیل شدن آن ها به اسکار مهم است، و سبب می شود در آرزویی پوستی صاف و زیبا نمانید،  با ما همراه باشید.

چرا آکنه باید درمان شود؟

مباحث زیادی در مورد چگونگی رفع آکنه وجود دارد، مثلا برخی افراد عقیده دارند که نباید به آکنه دست زد و آن را باید به حال خود رها کرد. که البته متخصصین پوست این کار را توصیه نمی کنند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

  • بدون درمان آکنه ها، نقاط سیاه و زخم هایی بر پوست خواهد ماند.
  • درمان آکنه سبب ایجاد اعتماد به نفس در بیمار می شود.
  • روش های موثر زیادی برای رفع آکنه وجود دارد.
آیا خانم های زیادی از آکنه رنج می برند؟

تنها نوجوانان از داشتن آکنه رنج نمیبرند، بلکه شمار زیادی از خانم ها در سنین 30، 40، 50 و بیشتر دچار این عارضه هستند. متخصصین پوست دلیل اصلی ایجاد آکنه را نمی دانند اما فرضیاتی در این رابطه دارند. اما مطمئن هستند که داشتن آکنه در این سنین واقعا عذاب آور است.

علائم و دلایل ایجاد آکنه چه چیز هایی هستند؟
علائم و دلایل ایجاد آکنه چه چیز هایی هستند؟
علائم آکنه چیست؟

اکثر مردم تصور می کنند که آکنه چیزی جوش جوش های ساده ی پوستی نیست. اما کسی که به آکنه مبتلا است ممکن است هر کدام از مشکلات زیر را داشته باشد:

  • جوش های سر سیاه
  • جوش های سر سفید
  • جوش سر تیز (سوزنک)
  • جوش چرک دار
  • کیست ها
  • برآمدگی های جوش مانند

آکنه می تواند در هر جایی مانند پشت، سینه، گردن، شانه ها، بازو ها و باسن نیز وجود داشته باشد.

مطالعات انجام شده روی آکنه نشان می دهد که داشتن آکنه ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد مانند:

  • کاهش اعتماد به نفس- افراد زیادی به دلیل داشتن آکنه از اجتماع و دوستان خود کناره گیری می کنند و منزوی می شوند، از رفتن به سر کار و مدرسه خود داری می کنند و مشکلات فراوانی را تجربه می کنند. این افراد از شکا ظاهری خود راضی نیستند و اعتماد به نفس پایینی دارند.
  • افسردگی-افراد مبتلا به آکنه به دلیل نداشتن اعتماد به نفس افسرده می شوند و گاهی حتی این عارضه به افسردگی آن ها دامن می زند و سبب خودکشی آن ها می شود.
  • نقاط تیره بر پوست- این نقاط معمولا پس از درمان آکنه ایجاد می شوند. گاهی ماه ها و حتی سال ها زمان می برد که این نقاط از پوست حذف شوند.
  • اسکارها (دائمی)- افرادی که دچار آکنه های کیست دار و یا برآمده می شوند معمولا با درمان شدن آکنه متوجه اسکارها و جای فرورفته ی این کیست ها می شوند. البته تمام این مشگلات قابل درمان هستند، در صورت بروز این مشکلات حتما با متخصص پوست در تماس باشید و با کمک او به درمان آکنه ها و یا اسکارها بپردازید.
چه کسانی مستعد ابتلا به آکنه هستند؟

اگر شما به این مشکل مبتلا هستید، باید بدانید تنها نیستید. این عارضه در آمریکا در میان مردم حدود 40 تا 50 میلیون آمریکایی را رنج می دهدو مشکلی رایج است.

اکثر مبتلایان به آکنه را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند. اما لازم به ذکر است که آکنه در افراد زیادی اتفاق می افتد و این عارضه زمان و شخص نمی شناسد.

چه دلایلی در ایجاد آکنه دخیل هستند؟

آکنه معمولا با گرفتگی منفذی از پوست اتفاق می افتد که سبب مرگ سلول می شود. معمولا سلول مرده به سطح منفذ می آید و به بیرون رانده می شود. زمانیکه بدن شروع به ساختن سبوم برای چرب نگهداشتن پوست می کند، سلول های مرده در داخل منفذ به یکدیگر می چسبند و به جای خارج شدن در درون منفذ پوشتی به دام می افتند.

گاهی باکتری ای که بر روی سطح پوست زندگی می کند ( پی.آکنه) وارد آن منافذ می شود. درون منافذ شروع به تکثیر می کند، زیرا شرایط برای این باکتری مهیا است. با تجمع این با کتری ها پوست متورم می شود و آکنه ایجاد می شود در صورت  تجمع بیش از حد این باکتری ها کیست و فرو رفتگی در اعماق پوست بوجود می آید.

روش های درمان آکنه

چگونه متخصصین پوست موفق به تشخیص آکنه می شوند؟

برای تشخیص آکنه، متخصص ، پوست شمارا تست می کند تا از ابتلای شما به آکنه مطمعن شود. گاهی بیماری های دیگر نیز علائمی مانند آکنه دارند. اگر شما به آکنه مبتلا باشید متخصصین کارهایی انجام خواهند داد که شامل:

  • مدل های آکنه را درجه بندی می کنند. درجه یک( آکنه خفیف) درجه 4( آکنه شدید) است.
  • نوع یا انواع آکنه های پوستی ظاهر شده بر پوست را یادداشت می کنند.
متخصصین پوست چگونه به درمان آکنه می پردازند؟

امروزه راه هایی موثر برای درمان آکنه وجود دارد. البته به این معنا نیست که هر آکنه ای با هر روشی به دلخواه قابل درمان است. اما می توان انواع آن را با روش خاص خود کنترل کرد.

افرادی که به آکنه ی خفیف مانند؛ جوش های سر سفید و سر سیاه، جوش سر تیز (سوزنک) و جوش چرک دار مبتلا هستند، با محصولات دارویی موجود در داروخانه ها بدون نسخه ی پزشک قابل درمان هستند. محصولاتی مانند بنزول پروکسید یا اسید سالیسیلیک اغلب سبب پاکسازی پوست می شوند. البته به این معنی نیست که آکنه یک شبه با استفاده از این محصولات از بین می رود. درمان های خانگی نیز به 4 تا 8 هفته زمان برای اثر بخش بودن نیاز دارد. زمانیکه آکنه پاکسازی شد، شما باید به درمان و نگهداری از پوست خود تا پایان ادامه دهید تا تیرگی ها نیز رفع شوند.

روش هایی مفید برای درمان آکنه! با ما همراه شوید!
روش هایی مفید برای درمان آکنه! با ما همراه شوید!
چه زمانی باید به یک متخصص پوست مراجعه کرد؟

اگر تعداد زیادی کیست، فرورفتگی و برآمدگی و انواع آکنه روی پوست شما ظاهر شود، و هیچ یک از درمان های خانگی و داروهای بدون تجویز دکتر بر پوست شما موثر نباشد، حتما باید به متخصص پوست مراجعه نمایید. پزشکان راه های زیر را برای خلاصی از آکنه ها به شما پیشنهاد می کنند:

درمان هایی که به روی پوست اعمال می شوند: بیشتر درمان ها برای آکنه به پوست اعمال می گردد. متخصصین از درمان های موضعی استفاده می کنند. برخی درمان های موضعی سبب نابودی باکتری ها می شود. برخی سبب کاهش چربی می شوند. این درمان های موضعی شامل ریتینوئید، بنزوید پروکسید قوی، آنتی بیوتیک، و سالیسیلیک اسید هستند. متخصصین پوست مواد مناسب شما را مشخص می کنند.

درمان هایی که برای بدن کاربرد دارند: داروها معمولا برای آکنه های متورم و قرمز موثر هستند. درمان های موثر برای نابودی کیست ها و… شامل:

  • آنتی بیوتیک ها ( به رفع باکتری ها و کاهش تورم کمک می کند.)
  • قرص های ضد بارداری و دیگر قرص های کنترل کننده ی هرمون های بدن
  • ایزوتریتینیون ( تنها ماده ای که بر همه ی انواع آکنه اثر بخش است.)

روش های درمان آکنه: گاهی متخصص پوست شما درمان های دیگری که تنها با یک بار ویزیت و در یک جلسه به شما پیشنهاد میکند، مانند:

  • لیزر و دیگر درمان ها با اشعه: این روش ها باکتری ( پی. آکنه ) را بر روی پوست کاهش می دهد. انتخاب این روش به دست متخصص شما صورت می پذیرد.
  • لایه بردار های شیمیایی: این روش توسط شما در خانه قابل انجام نمی باشد. متخصصین پوست از این روش برای درمان دو نوع آکنه( سر سیاه و سوزنک) استفاده می کنند.
  • رفع/ریمور آکنه: متخصصین از روش ” استخراج و زهکشی” برای رفع آکنه های کیستی بزرگ استفاده می کنند. این روش زمانی کارایی دارد که دارو ها و دیگر روش ها پاسخوی آکنه نباشند.
نتیجه

انتظار برای بهبودی خود به خود آکنه ، اشتباه است. بدون درمان ، آکنه ، ممکن است سبب اسکارهای دائمی، اعتماد به نفس کم، افسردگی و عصبانیت شود. این درمان ها حتی با پاک سازی آکنه ادامه پیدا خواهد کرد زمانیکه  پزشک شما به شما بگوید.

لینک منبع

لینک منبع

 

محقق و مترجم: میلاد اسدبیگی

تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و در این سایت با هم به گفت و گو بپردازیذ.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments