کنترل تکانه، هسته مشترک چاقی و اعتیاد

کنترل خوردن

پیشرفت های علوم اعصاب در دهه ی اخیر، شواهد ارزشمندی را پیرامون شیوه ی عملکرد سامانه های پاداش و تنبیه در مغز فراهم نموده است.

اساس مشترک پاداش های طبیعی مانند غذا و رابطه جنسی، با پاداش های غیر طبیعی مانند مواد اعتیاد آور در تاثیر گذاری بر مدارهای مغزی در کنار تفاوت های جزیی زیستی، بر کسی پوشیده نیست.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

وابستگی ناشی از لذت بردن از این پاداش ها، هسته ایجاد بیماری هایی مانند چاقی و اعتیاد است. در پاداش های طبیعی، دو بازوی نیاز و لذت در تعامل با یکدیگر، رفتارهای طبیعی را رقم می زنند، ولی در پاداش های خارجی مانند مواد، بعد لذتی برجسته می گردد.

اما در نهایت در وضعیت اختلال و در همه ی انواع پاداش ها، عمدتا برتری یافتن بعد لذت، آسیب های عمده را سازمان دهی می کند. تحمل یا تولرانس، وابستگی و رفتارهای جبری، از ویژگی های اختلال در بازوی لذت در مغز انسان است.

.
اصول مشترک در چاقی و اعتیاد

پایه های عصبی مشابه در چاقی و اعتیاد، اصول درمانی را در این دو حوزه به یکدیگر نزدیک ساخته است.

مفاهیمی مانند نشانه های آغازگر، وسوسه، جبری شدن، مدیریت انگیزه و پیشگیری از لغزش و عود، همگی اگرچه در دانش اعتیاد زاده شده اند، اما در حال حاضر کارکرد قابل توجهی در روان درمانی های حوزه چاقی پیدا کرده اند.

تنظیم هیجانی و فعال سازی رفتاری برای مدیریت احساسات منجر به رفتارهای اعتیادی، از اجزای جدایی ناپذیر مداخلات شناختی در حوزه چاقی می باشند.

اگر چه اختلالات زیستی طبی زمینه ساز چاقی، نظیر حساسیت نداشتن به انسولین یا کم کاری تیروئید نیز باید مورد توجه قرار گیرند، اما به نظر می رسد مشکل کلیدی را در بیشتر موارد چاقی خفیف و متوسط باید در < وابستگی به خوردن> جستجو نمود.جالب آنکه همانند حوزه ی اعتیاد به مواد که داروها در آن نمی توانند به تنهایی تاثیر گذاری کاملی داشته باشند، در حوزه ی چاقی نیز انتظار اثر بخشی داروها بدون مداخلات روان شناختی بی ثمر خواهد بود.

مرضیه آقا محمدی -روانشناس و مشاور درمان های شناختی رفتاری در درمان چاقی

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments