همه چیز درباره کرم ضد آفتاب و انتخاب بهترین نوع آن

کرم های ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب که در اشکال لوسیون، اسپری، ژل و سایر محصولات موضعی در دسترس قرار دارند، برخی از اشعه های ماورای بنفش خورشید (UV) را جذب یا منعکس میکنند و در نهایت در برابر آفتاب سوختگی از پوست محافظت میکنند. محصولات روشن کننده پوست نیز حاوی ضد آفتاب هستند. زیرا پوست های روشن به نسبت پوست های تیره بیشتر در معرض آسیب های نور خورشید قرار دارند. برخی از کرم های ضد آفتاب دارای پودر برنزه هستند و کمک میکنند تا پوست تیره یا برنزه شود. با این حال، پودر برنزه، حفاظت در مقابل اشعه UV را ارائه نمیدهد.

ضد آفتاب ها بسته به نوع عملکردشان به دو دسته تقسیم بندی میشوند: کرم های ضد آفتاب فیزیکی (نور خورشید را منعکس میکنند) و کرم های ضد آفتاب شیمیایی (نور ماورای بنفش را جذب میکنند).

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

سازمان های پزشکی از قبیل انجمن سرطان آمریکا، مصرف کرم های ضد آفتاب را به دلیل پیشگیری از سرطان سلول سنگفرشی توصیه میکنند. بسیاری از کرم های ضد آفتاب، اشعه UVB را مسدود نمیکنند. این امر منجربه آفتاب سوختگی نمیشود، اما میتواند نرخ بروز ملانوم و آفتابزدگی را افزایش دهد. استفاده از کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده (UVA/UVB) این نگرانی را برطرف میکند. استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب همچنین روند گسترش چین و چروک و افتادگی پوست را کند میکند یا بطور موقت از آن جلوگیری میکند.

کرم های ضد آفتاب بطور معمول دارای علامت SPF هستند که قدرت حفاظت کرم را نشان میدهد و بیانگر این امر است که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی شود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند.

 

اصطلاحات مربوط به کرم های ضد آفتاب

[toggle title=”UVA و UVB” state=”close” ]

کرم های ضد آفتاب UVA و UVB

اشعه ماورای بنفش (UV) بخشی از طیف الکترومغناطیسی (نور) محسوب میشود که از خورشید به زمین میرسد. این اشعه، طول موج کوتاه تری به نسبت نور مرئی دارد و با چشم غیر مسلح دیده نمیشود. اشعه ماورای بنفش A (UVA) اشعه بلندتر ماورای بنفش محسوب میشود که منجربه ایجاد آسیب های پوستی پایدار، پیری پوست و سرطان پوست میگردد. اشعه ماورای بنفش B (UVB) اشعه کوتاه تر ماورای بنفش محسوب میشود که منجربه آفتاب سوختگی، آسیب های پوستی و همچنین سرطان پوست میشود. [/toggle]

[toggle title=”SPF” state=”close” ]

SPF در کرم های ضد آفتاب

SPF یا فاکتور محافظتی نور خورشید، معیاری برای اندازه گیری توانایی ضد آفتاب برای جلوگیری از اشعه UVB و آسیب رساندن به پوست است. برای مثال اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد به این معناست که شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم میتوانید در آفتاب بمانید. اغلب کرم های ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر برای محافظت از اشعه UVB بسیار مناسب هستند. [/toggle]

[toggle title=”طیف گسترده یا وسیع الطیف (Broad-Spectrum)” state=”close” ]

کرم های ضد آفتاب وسیع الطیف

کرم های ضد آفتاب وسیع الطیف، در مقابل هر دو اشعه UVA و UVB از پوست محافظت میکنند. در ابتدای دسامبر 2012، سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA)، اجرای قوانین جدید برای محصولات وسیع الطیف را آغاز کرد. [/toggle]

اثرات کرم ضد آفتاب بر سلامتی

مزایا

استفاده از کرم های ضد آفتاب به پیشگیری از ملانوم و سرطان سلول های سنگفرشی کمک میکنند که دو نوع از سرطان های پوست محسوب میشوند. شواهد کمی مبنی بر اینکه کرم ضد آفتاب از بروز سرطان سلول بازال پیشگیری کند، وجود دارد.

مطالعات در سال 2013 به این نتیجه رسید که استفاده مداوم و روزانه کرم ضد آفتاب، روند گسترش چین و چروک و افتادگی پوست را کند میکند یا بطور موقت از آن جلوگیری میکند.

به حداقل رساندن آسیب های ناشی از اشعه UV بویژه در خصوص کودکان، افراد دارای پوست بسیار روشن و افراد حساس به نور خورشید بسیار حائز اهمیت است.

خطرات بالقوه

اداره محصولات درمانی استرالیا در سال 2009، مطالعه ای در زمینه بررسی ایمنی کرم های ضد آفتاب را به روز رسانی کرد و به این نتیجه رسید: عامل بالقوه برای نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم (TiO2) و اکسید روی (ZnO) بکار رفته در کرم های ضد آفتاب منجربه بروز عوارض جانبی میشوند. تا به امروز، شواهد نشان میدهد که نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی به سلول های پوستی مفید دسترسی ندارند. مواد تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب بطور معمول تحت بررسی های گسترده قرار میگیرند و موادی هم که موجب نگرانی شده اند (مانند PABA) نیز از رده بازار خارج میشوند.

نگرانی دیگر در خصوص بروز کمبود ویتامین D ناشی از مصرف طولانی مدت کرم ضد آفتاب است. معمولا مصرف معمول کرم ضد آفتاب منجربه کمبود ویتامین D نمیشود، اما در استفاده بیش از حد، ممکن است. کرم ضد آفتاب مانع از رسیدن اشعه ماورای بنفش به پوست میشود. حتی محافظت اندک نیز میتواند بطور قابل ملاحظه ای سنتز ویتامین D را کاهش دهد. با این حال، مقادیر قابل توجهی از ویتامین D را میتوان از طریق قرارگیری 2 بار در هفتهء صورت، دست و پا به مدت 5 الی 30 دقیقه در معرض نور خورشید جبران کرد. هرچه رنگ پوست تیره باشد یا نور خورشید ضعیف تر باشد، مدت زمان بیشتری باید در معرض نور خورشید قرار گرفت. اُور دوز ویتامین D از طریق قرار گیری در معرض اشعه UV غیر ممکن است.

انتخاب یک ضد آفتاب خوب

انتخاب یک ضد آفتاب عالی به راحتی استفاده از آن نیست. اما چطور میتوان بهترین و مناسب ترین کرم ضد آفتاب را انتخاب کرد؟ به گفته متخصصین پوست، برای اغلب افراد مقایسه یک کرم ضد آفتاب با سایر محصولات، کار بسیار پیچیده ایست.

در حالیکه انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب بسیار مهم است، شاید نحوه استفاده از آن به مراتب بیشتر مورد اهمیت باشد. بنابراین پیش از رفتن به سواحل و کنار دریا نکات زیر را به دقت مطالعه کنید.

یافتن بهترین کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب به دو روش از شما در برابر اشعه های خطرناک خورشید محافظت میکنند. برخی از کرم ها با پراکنده و منعکس کردن اشعه عمل میکنند و برخی دیگر اشعه UV را پیش از رسیدن به پوست، جذب میکنند.

تا چند سال پیش، انتخاب یک کرم ضد آفتاب خوب بدین معنا بود که دارای SPF بالایی باشد. اما SPF تنها اشعه UVB را مسدود میکند.

تحقیقات نشان داد که اشعه UVA نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهد. اشعه UVA منجربه آفتاب سوختگی نمیشود، اما عمیقا به داخل پوست نفوذ کرده و سبب ایجاد چین و چروک میشود. سازمان حفاظت از محیط زیست تخمین زده است که حدود 90% از تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن، ناشی از قرارگیری مادام العمر در مقابل اشعه UVA است.

 

ضد آفتاب های وسیع الطیف (Broad-Spectrum)

حال کدام کرم ضد آفتاب برای پوست شما مناسب تر است؟ واضح است که همه ضد آفتابی را انتخاب میکنند که دارای طیف گسترده ای باشد یا از طیف های UVA و UVB محافظت کند. به این کرم های ضد آفتاب، وسیع الطیف میگویند. اجزای تشکیل دهنده کرم های ضد آفتاب وسیع الطیف شامل اکسی بنزون، اکتیل متیل سینامات، سالیسو بنزون، سالیسیلات ها، دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی، آوو بنزون و اکامسول میباشد.

حین انتخاب کرم ضد آفتاب، موارد زیر را در نظر بگیرید:

[toggle title=”SPF 15 به بالا برای محافظت در برابر اشعه UVB” state=”close” ]

15 SPF

SPF قدرت حفاظت کرم در مقابل اشعه را نشان میدهد و بیانگر این امر است که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی شود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند. اگر بطور معمول در 10 دقیقه دچار سوختگی میشوید، انتخاب یک کرم با 15 SPF به منزله اینست که قبل از آفتاب سوختگی میتوانید 150 دقیقه در معرض نور خورشید باشید. [/toggle]

[toggle title=”محافظت در برابر اشعه UVA” state=”close” ]

محافظت در برابر اشعه UVA

اینکه کرم های ضد آفتاب تا چه اندازه در مسدود کردن اشعه UVA خوب عمل میکنند، قابل وصف نیست. بنابراین هنگامیکه حرف از محافظت در برابر اشعه UVA به میان می آید، باید به ترکیبات کرم توجه کنید که این عامل را دارا باشد. [/toggle]

[toggle title=”اکامسول” state=”close” ]

اکامسول

یکی از مواد تشکیل دهنده که به تازگی مورد تایید قرار گرفته و اشعه UVA را مسدود میکند، اکامسول است. [/toggle]

[toggle title=”آوو بنزون” state=”close” ]

آوو بنزون در کرم های ضد آفتاب

این عامل، ورژن تثبیت شده مسدود کننده اشعه UVA است. اگرچه آوو بنزون، تثبیت شده است، اما هنگامیکه در معرض نور خورشید قرار میگیرد، تجزیه میشود و این همان چیزی است که هیچکس در کرم ضد آفتاب نمیپسندد. [/toggle]

[toggle title=”دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی” state=”close” ]

دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی

دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، گزینه های ارزان قیمت جهت محافظت طولانی مدت در مقابل اشعه UVA محسوب میشوند. در گذشته، کرم های ضد آفتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، صورت را رنگ پریده و شبح مانند میکرد. اما امروزه، روش های تولید به روز رسانی شده و این مشکل حل شده است. [/toggle]

[toggle title=”مقاومت در برابر آب و عرق” state=”close” ]

کرم ضد آفتاب مقاوم در برابر آب و عرق

اگر قصد رفتن به دریا یا ورزش کردن را دارید، خرید یک ضد آفتاب مقاوم در برابر آب و عرق بسیار ارزش دارد. [/toggle]

[toggle title=”کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان” state=”close” ]

کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان

نوزادان و کودکان به راحتی میتوانند تحت تاثیر مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب بزرگسالان قرار گیرند. بنابراین از کرم های ضد آفتاب حاوی پرا آمینو بنزوئیک اسید (PABA) و بنزوفنون ها مانند دیاکسی بنزون، اکسی بنزون یا سالیسو بنزون برای کودکان اجتناب کنید. در کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان از ترکیباتی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده میشود که حساسیت کمتری در پوست ایجاد میکنند. برخلاف مواد شیمیایی، این گونه محصولات پوستی کودکان، بدون جذب هستند. [/toggle]

[toggle title=”کرم ضد آفتاب مخصوص آلرژی و مشکلات پوستی” state=”close” ]

کرم ضد آفتاب

افرادی که پوست حساسی دارند یا به مشکل پوستی خاصی مانند روزاسه مبتلا هستند نیز میتوانند از کرم های ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده کنند. به جای کرم های ضد آفتاب حاوی پرا آمینو بنزوئیک اسید (PABA)، دی اکسی بنزون، اکسی بنزون یا سالیسو بنزون به دنبال کرم های ضد آفتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی باشید. چنانچه ناراحتی یا آلرژی پوستی دارید از کرم های ضد آفتاب حاوی الکل، عطر و مواد نگهدارنده پرهیز کنید. [/toggle]

سایر کرم های ضد آفتاب حاوی مرطوب کننده یا مواد دیگری برای افراد دارای پوست چرب یا خشک میباشد. اگر وجود UVA و UVB و آنچه در بالا شرح داده شد را در برچسب محصول رویت کردید، میتوانید آنرا خریداری کنید.

منابع:

http://www.skincancer.org

https://en.wikipedia.org/

http://www.webmd.com

https://ed.ted.com/

https://www.youtube.com

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments