کراتوز اکتینیک چیست

کراتوز اکتینیک

اکتینیک کراتوسیس ضایعات پوستی کوچکی هستند که پوسته ریزی دارند و در اثر تماس طولانی با نور خورشید ایجاد می‌شوند.به طور کلی اندازه آن از 2 تا 6 میلی متر متغیر است. این عارضه معمولاً نقطه هایی مایل به رنگ قرمز، با بافت زبر و خشن در زمینه ای سفید و یا زرد رنگ  می باشد. اغلب زمانی که آن را لمس می کنید احساسی مثل سوزن سوزن شدن به شما دست می دهد. و حالتی مثل پوسته پوسته شدن دارد.

شایعترین جاهایی که این اختلال بروز می کند ، صورت،گوش، سر، پشت گردن، دست‌ها و قسمت بالای قفسه سینه می باشد.  در مردان بیشتر کنار گوش ها دیده شده است اما در زنان به دلیل فرم موها اغلب این ناحیه محفوظ می ماند. همچنین به‌صورت ترک یا پوست اندازی لب پاييني که خوب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود نیز به‌وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کراتوز اکتینیک می باشند؟

افرادی که بیشتر زمان خود را خارج از خانه و در مقابل آفتاب می گذرانند و یا کسانی که خود را برنزه می کنند احتمال بیشتری دارد که به این اختلال دچار شوند. پوست این قبیل افراد بیشتر چروک می شود ، خال های بیشتر می زند و تغییر رنگ می دهد. بعلاوه  افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می باشد از جمله افرادی که یک عضوپیوندی دارند و یا مبتلا به پسوریازیس  می باشند نیز در معرض ابتلا به این اختلال می باشند.

 

چرا توجه به کراتوز اکتینیک مهم است؟

اکتینیک کراتوسیس می تواند اولین نشانه‌های سرطان پوست باشد، به این معنی ممکن است سبب ایجاد سرطان پوست شود. پزشکان معمولاً  فقط با بررسی می توانند بروز آن را تشخیص دهند. درمان زودرس ضایعات، برای جلوگیری از تبدیل آن‌ها به سرطان سلول سنگفرشی پوست، ضروری می باشد.

توجه

زمانی که فردی مبتلا به این بیماری تشخیص داده می شود اغلب ابراز می کند که ” اما من هرگز در آفتاب بیرون نرفتم” توضیح این است که این اختلال می تواند با تأخیر بروز کند حتی چند دهه بعد می تواند بروز کند دوره های کوتاه مدت قرار گرفتن در معرض آفتاب نمی تواند سبب بروز این اختلال شود.

منبع:

medicinenet

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments