چگونگی درمان کلوئید

چگونگی درمان کلوئید
چگونگی درمان کلوئید

کلوئید یا زخم کلوئید رشد پوست است که زمانی رخ می دهد که بدن یک فرد پس از بروز آسیب بافت زخم زیادی تولید می کند. کلوئیدها خطرناک نیستند، اما برای بسیاری از مردم ایجاد مزاحمت می کنند. درمان کلوئیدها کمی دشوار است بنابراین بهترین گزینه درمانی کلوئیدها در درجه اول پیشگیری از بروز کلوئید می باشد، اما برخی روش های درمانی وجود دارند که از بروز کلوئیدها پیشگیری کرده یا آنها را از بین می برند.

به دنبال روش های درمانی باشید.

  1. با پزشک در مورد تزریق کورتیزون صحبت کنید. تزریق کورتیزون به محل کلوئید طی 4 تا 8 هفته باعث کوچک شدن اندازه کلوئید می شود. به هرحال گاهی تزریق این دارو باعث تیره تر شدن رنگ کلوئید می شود.

اینترفرون نوع دیگری تزریق است که برای درمان کلوئید مورد بررسی قرار گرفته است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

  1. برای برطرف کردن کلوئید از سرما درمانی استفاده کنید. سرمادرمانی یک روش موثر برای درمان کلوئید می باشد و به راحتی باعث کوچک شدن کلوئید می شود. سرما درمانی تنها چند دقیقه طول می کشد و معمولا در مطب پزشک انجام می شود. در سرما درمانی نیتروژن مایع برای فریز کردن و مسدود کردن سلول های کلوئید استفاده می شود. برای درمان کامل کلوئید چند جلسه سرما درمانی طی چند هفته انجام می شود.
  2. با پزشک در مورد لیزر درمانی مشورت کنید. روش لیزر درمانی برای برطرف کردن کلوئید نسبتا روش جدیدی است و به اندازه دیگر روش ها مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است. اما این روش برای کوچک کردن یا بهبود کلوئیدها بسیار موثر است. روش های مختلف لیزر درمانی برای پوست ها و کلوئیدهای مختلف استفاده می شوند. در مورد مناسب بودن روش لیزر درمانی برای خود با متخصص پوست مشورت کنید.
  3. از جراحی برای برطرف کردن کلوئید استفاده می شود. پزشک ها معمولا تمایلی به انجام جراحی برای برطرف کردن کلوئید ندارند، زیرا جراحی دارای خطر بروز بافت های اضافه زخم می باشد. به هرحال در برخی موارد جراحی موثر و ضروری خواهد بود. اگر پزشک برای درمان کلوئید جراحی را توصیه کرد، پس از جراحی با دقت مراقبت های لازم را دنبال کنید تا از بروز کلوئید جدید پیشگیری کنید.
  4. در مورد پرتو درمانی با پزشک مشورت کنید. این روش بسیار قوی، اما موثر می باشد. پرتو درمانی مدت هاست برای درمان کلوئید استفاده می شود و اغلب با جراحی یا دیگر روش ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به خطر بروز سرطان ناشی از کلوئید معمولا پرتودرمانی گزینه مناسبی محسوب می شود. پرتو درمانی معمولا سرپایی انجام می شود .

%da%86%da%af%d9%88%d9%86%da%af%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%84%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af0

درمان کلوئید در خانه

  1. روش های مناسب برای کوچک کردن کلوئید در خانه عبارتند از فشار (پد سیلیکون) و استفاده از دارو می باشد. سعی نکنید کلوئید را خودتان بکنید یا ببرید. این کار خطر عفونت را تشدید می کند.
  2. از ویتامین E روی کلوئید استفاده کنید. ویتامین E به بهبود زخم ها کمک می کند، از بروز کلوئید پیشگیری می کند و به کوچک شدن کلوئید کمک می کند. بهتر است 2 بار در روز از ویتامین E بر روی کلوئید استفاده کنید.
  3. از ورق های ژل سیلیکون برای درمان کلوئید و پیشگیری از موارد جدید استفاده کنید. این ورق ها را می توان مجدد نیز استفاده کرد که باید به محل جراحت چسبانده شوند تا از بروز زخم جلوگیری کرده و یا اندازه زخم موجود را کاهش دهد. این ورق ها به مدت 10 ساعت و طی چندین ماه روی محل زخم قرار می گیرد.
  4. از پمادهای موضعی برای درمان کلوئید استفاده کنید. روش های درمانی جدیدی برای بهبود زخم ها وجود دارند که به طور چشمگیری کلوئیدها را کوچک می کنند. ترکیب های فعال در بسیاری از این پمادها سیلیکون می باشد. به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب “کرم زخم” یا “ژل زخم” می باشند و به طور مستقیم روی محل جراحت استفاده کنید.

پیشگیری از کلوئید

  1. اهمیت پیشگیری از کلوئید را درک کنید. بهترین راه برای مقابله با کلوئید در درجه اول پیشگیری از بروز کلوئید می باشد. افرادی که مبتلا به کلوئید هستند یا بسیار مستعد به ابتلا به این مشکل می باشند، می توانند در زمان آسیب های پوستی اقدامات احتیاطی انجام دهند تا از شکل گیری زخم های کلوئید جلوگیری کنند.
  2. مراقب آسیب های پوستی باشید تا از عفونت و زخم جلوگیری کنید. حتی از زخم های خفیف و کوچک هم به دقت مراقبت کنید و اطمینان حاصل کنید که زخم به طور کامل بهبود پیدا کزده است. از کرم های آنتی بیوتیک و بانداژ برای زخم های خود استفاده کنید و باند را به طور مرتب تعویض کنید. پارچه یا بانداژ روی زخم را کمی شل ببندید تا پوست زیاد تحریک نشود.
  3. از آسیب رساندن به پوست خود جلوگیری کنید. سوراخ کردن پوست یا حتی تتو در برخی موارد ممکن است منجر به بروز کلوئید شود. اگر قبلا دچار کلوئید شده اید یا سابقه بروز کلوئید در خانواده تان وجود دارد، بهتر است از خالکوبی یا فرایندهای مشابه اجتناب کنید یا قبل از انجام هر یک از این موارد با متخصص پوست مشورت کنید.

کلوئید را بشناسید

  1. بدانید که کلوئیدها چگونه تشکیل می شوند. کلوئیدها زخم هایی هستند که در صورت آسیب دیدن پوست در هر جایی از بدن شکل می گیرند. کلوئید زمانی ایجاد می شود که بدن در محل آسیب دیدگی کلاژن زیادی تولید می کند. پوست محل آسیب دیده بزرگ و واضح خواهد بود، مانند برش ناشی از جراحی یا سوختگی، یا خیلی کوچک خواهد بود، مانند محل نیش. کلوئیدها معمولا 3 ماه پس از آسیب دیدگی اصلی شکل می گیرند و طی هفته ها و یا حتی ماه ها رشد می کنند.

سورخ کردن گوش یا خالکوبی در برخی افراد منجر به بروز کلوئید می شود. کلوئید معمولا روی قفسه سینه، شانه ها و بالای گردن تشکیل می شود.

  1. ظاهر کلوئید را بشناسید. کلوئیدها در ظاهر معمولا برآمده و به شکل پلاستیک می باشند که سطحی صاف و براق دارند. شکل کلوئید معمولا مانند زخم به وجود آمده خواهد بود، اما به مرور زمان کلوئید بزرگتر می شود. کلوئید معمولا به رنگ گوشت، قهوه ای مایل به قرمز یا تیره می باشد و عموما دردناک نیست، اما ممکن است منجر به خارش یا سوزش شود. گرچه ککلوئیدها خطرناک نیستند، اما بهتر است توسط پزشک معاینه شوند تا نسبت به آن اطمینان حاصل شود.
  2. وضعیت خود را بشناسید، آیا شما در معرض خطر ابتلا به کلوئید هستید؟ برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به کلوئید می باشند. اگر می دانید که در معرض خطر ابتلا به کلوئید هستید، بهتر است مراقبت های ویژه ای از پوست خود انجام دهید تا از بروز هر گونه مشکل پیشگیری کنید.

افرادی که دارای پوست تیره هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به کلوئید می باشند. افراد زیر 30 سال، به ویژه نوجوانان در دوران بلوغ، بسیار به کلوئید مبتلا می شوند. خانم های باردار نیز بیش از دیگران به کلوئید مبتلا می شوند. افرادی که سابقه ابتلا به کلوئید در خانواده خود دارند نیز در معرض ابتلا به کلوئید می باشند.

  1. برای کلوئید مشکوک به پزشک مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کند. معاینه کلوئید مشکوک توسط پزشک بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود کلوئید مشکوک مسئله جدی تری نباشد. در برخی موارد پزشک قادر است از روی ظاهر کلوئید را تشخیص دهد. در غیر این صورت از بافت مورد نظر نمونه برداری کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهد تا احتمال سرطان را رد کند.

اکثر روش های درمانی برای کلوئید تحت نظارت پزشک انجام می شوند و درمان سریع معمولا موفقیت آمیزتر خواهد بود. در نمونه برداری که معمولا برای تشخیص کلوئید انجام می شود، پزشک نمونه کوچکی از پوست را برداشته و زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار می دهد. این فرایند معمولا در مطب پزشک انجام می شود.

منبع:

http://www.wikihow.com/Heal-a-Keloid

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

5 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments