چگونه ورزش رژیم لاغری را یاری می دهد؟

چگونه ورزش رژیم لاغری را یاری می دهد؟

ورزش یکی از عوامل موثر در سلامتی و شادابی روح است و مانع رسوب کلسترول و در نتیجه مانع تنگی رگ ها و جلوگیری از سکته ها می شود .هم چنین باعث ساخته شدن رگ های جانبی اضافه در دیواره های قلب می شود که رگ های ساخته شده و نبود رسوب کلسترول و در رگ های قدیمی دو عامل مهم برای جلوگیری از سکته های قلبی به شمار آیند.ا فزون به این روش باعث افزایش مصرف کالری نیز می شود.مثلا اگر شخصی 70کیلوگرم وزن دارد در هر ساعت خواب 70کالری مصرف می کند همین شخص در حالت درازکش ،هر ساعت 80کالری مصرف می کند و اگر بنشیند در هر ساعت 100کالری مصرف می کند اگر بایستد هر ساعت به 120کالری نیاز دارد و اگر رفت و آمد کند هر ساعت 140 کالری نیاز دارد .
اگر نرمش کند در هر ساعت به 170کالری نیاز دارد و اگر دوچرخه سواری کند به 270کالری در هر ساعت نیاز دارد و برای ورزش پینگ پنگ هر ساعت 250کالری نیاز دارد و خلاصه هر چه فعالیت وی بیشتر شود مصرف کالری غذا بیشتر می شود.
اگر فردی که ورزش می کند غذاای اضافه بر نیاز روزانه اش نخورد بدن او مجبور می شود برای تامین کالری موردنیاز ورزشی از ذخایر موجود دور خود استفاده کند .
که این امر باعث کاهش وزن می شود بنابراین ورزش وقتی مفید است که همراه با رژیم غذایی نباشد در غیر این صورت ورزش به تنهایی نقش زیادی در کاهش وزن دارد .
به بیان خیلی ساده ،هر دقیقه دوییدن 7/7کالری انرژی مصرف می کند این مقدار کالری تقریبا معادل انرژی موجود در یک گرم چربی است .به عبارت دیگر ما باید برای از بین بردن هر یک گرم چربی یک دقیقه بدوییم.

در بدن انسان دو نوع آنزیم برای تولید انرژی وجود دارد

آنزیم های قند سوز :در فعالیت های معمولی و هم چنین در ورزش ها ترشح میشود که گروه خاصی از عضلات در این فعالیت شرکت می کنند و در دوره ی زمانی بسیار کوتاه به پایان می رسد و با حداکثر شدن انجام می شود .مثل کشتی ،بوکس،وزنه برداری.
آنزیم های چربی سوز :در حالت کمبود مواد غذایی و رژیم های طولانی مدت ترشح می شود و هم چنین در ورزش هایی ترشح می شود که در آن بیشتر ماهیچه های بدن شرکت می کنند و دوره ی زمانی نسبتا طولانی دارند .
معمولا این آنزیم حدودا بعد از نیم ساعت از شروع ورزش ترشح می شود و اینگونه فعالیت ها از چربی بدن به عنوان انرژی ذخیره استفاده می کنند مثل فوتبال ،دو استقامت ،بسکتبال ،پیاده روی مدت طولانی ،مسابقات شنا و مسافت های طولانی
اگر ورزش چربی سوز بیش از یک ساعت بدون وقفه ادامه پیدا کند ،آنزیم های چربی سوز حتی پس از پایان ورزشها ،برای چندین ساعت کار خود را ادامه می دهد و بدون وقفه ،چربی بدن را می سوزانند و انرژی تولید می کنند.
حال اگر سرعت و شدت ورزش نسبت به سن و جنس افراد به درستی تنظیم شود
حتی ورزش به مدت 15 دقیقه هم برای تندرستی و ایجاد انرژی روزانه کافی خواهد بود .
به شرط این که ورزش ،تپش قلب را به بالاترین از تپش لازم در ورزش نرساند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

ورزش مناسب برای افراد چاق :

برای اینکه ورزش های انجام شده ،شما را در رژیم غذایی کمک نماید و بازدهی این رژیم را بالا برد نکات ریز در ورزش را مدنظر داشته باشید :
_انجام ورزش به تنهایی (بدون داشتن رژیم )برای کاهش وزن نتیجه بخش نیست .
مثلا اگر بعد از یک ساعت پیاده روی یک نوشابه و یک تکه کیک بخورید ،همه کالری مصرف شده در پیاده روی ،با این خوردن جبران می شود و نتیجه‌ای از این ورزش به لحاظ لاغری نخواهید گرفت .
به عبارت دیگر اگر بخواهید تنها با پیاده روی یک کیلو گرم از چربی جمع شده را در بدن از بین ببرید،لازم است طی دو ماه ،روزانه ،یک ساعت با سرعت 4/5کیلومتر در ساعت پیاده روی کنید به شرط اینکه پس از پیاده روی ،هیچ غذای جبرانی نخورید،زیرا چنان چه گفته شد این غذا کالری مصرف شده را به بدنتان باز خواهد گرداند و مانع سوخت چربی خواهد شد .
به همین دلیل ورزشی برای کاهش وزن ،بدون رعایت رژیم غذایی ،هیچ نتیجه ای نخواهد داشت .
_نوع ورزش انتخاب شده ،نباید خیلی شدید و خسته کننده باشد .زیرا فرد پس از چنین ورزش هایی خسته شده ،تعرق بدنش زیاد گشته ،دچار تپش قلب می‌شود در حقیقت می توان گفت از ورزش های شدید و حاد به خصوص نامنظم باید خودداری کرد .
انتخاب ورزش های منظم هم معتدل که معمولا با دوام است نتیجه ای مناسب تر خواهد داشت مثلا اگر روزی یک بار یا یک روز درمیان یک جلسه ی نیم ساعته به طور معتدل ورزش کنید دوام و اثر آن بیش تر خواهد بود .
نگذارید طی ورزش نبض شما به بیش از 110 در دقیقه برسد.
اگر نبضتان از 110 بار در دقیقه بیش تر برسه ورزش را متوقف کنید و به انجام تنفسی عمیق به منظور رساندن اکسیژن بیشتر به ماهیچه ها روی آورید.
انتخاب نوع ورزش باید با محاسبه ی توانایی فردی و دسترسی هر فرد به وسایل و امکانات آن باشد .
دویدن و پیاده روی از جمله ورزش هایی هستند که انجام آن ها معمولا برای همه سیر رایگان و بدون ضررات،شنا ،مخصوصا برای

افراد خیلی چاق مفید است .زیرا فشاری بر زانو ،ناحیه ی لگن،ستون فقرات وارد نمی کند .

برخی از فواید ورزش و رژیم ،کاهش وزن :

جلوگیری از افتادگی ماهیچه‌ها و چروک پوست
موثر در کم کردن فشار خون
پیش گیری از رسوب چربی در رگ ها و کاهش کلسترول
جلوگیری از انسداد عروق (بویژه شریان های قلب )
کاهش احتمال ابتلا به حمله ی قلبی
افزایش کلسترول HDL
موثر در بهبود کارکرد و متابولیسم بدن (وضعیت روحی ،روانی فرد)
موثر در رشد و تکامل ماهیچه ها
افزایش میزان حساسیت به انسولین و در نتیجه کاهش احتمال دیابت
ایجاد احساس آرامش
کمک به کاهش سریع وزن

مترجم ومحقق: میلاد اسدبیگی

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید