چگونه مانند یک دونده تغذیه کنیم!؟

روانشناسی تغذیه

دستور العمل پخت غذای روزانه

10 دستور العمل پخت غذای سالم برگرفته از کتاب آشپزی دونده جهانیبه منظور دست یابی به تناسب اندام برای خود انگیزه ایجاد کنید.

دونده ها تمایل زیادی به غذا خوردن دارند و این یکی از دلایل افراد در انتخاب رشته دو میدانی و … و اصل دویدن است. همه ما می خواهیم و این حق را داریم تا از خوردن غذاهای خوشمزه، مقوی و حتی گران لذت ببریم. حتی اگر گاهی هم از مواد غذایی گران مصرف کنیم، مشکلی بوجود نمی آید.

یک دستور خوراک پزی زمانی مناسب و قابل استفاده برای همگان است که به راحتی بتوان مراحل پخت غذا را در آن دنبال کرد، قابل اطمینان و سریع پخت باشد و در مدت کوتاهی برای مثال سی دقیقه یا کمتر غذا آماده باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

آماده بودن غذا روی میز با آن سرعت و دقت چیزی ست که یک دونده حرفه ای آن را ارج می نهد و از آن لذت می برد، چون به همان اندازه که ما از خوردن غذاهای سالم، مقوی و خوشمزه لذت می بریم، زمان بیشتری را صرف دویدن طول جاده کرده و در همان حال به وقت گذرانی های سر میز غذا فکر می کنیم و انگیزه ی بیشتری برای ما بوجود می آید تا مسافت بیشتری را با سرعت بیشتری بدویم.

راهنمایی خرید مواد غذایی

ده نوع از محصولات عجیب و شگفت انگیز کشاورزی که تاکنون به مصرف خانگی نرسیده، اما قطعا باید یکبار آنها را امتحان کنید:

زمانی که میان راهروهای سوپر مارکت قدم می زنید، مطمئنا از قبل و در منزل لیست خریدی تهیه کرده و می دانید که قصد خرید چه چیزی را دارید و چه چیزهایی را درآنجا پیدا خواهید کرد:

هویج، سیب، گل کلم و کلم برگ. زمانی که به سمت غرفه محصولات کشاورزی میرید، یک احساس شادی خاصی به شما دست می دهد:

محصولات طبیعی که از نظر ظاهر کاملا عجیب و غریب به نظر می رسند اما حاوی طعم و مواد مغذی ارزشمندی هستند. در اینجا ما به معرفی ده نوع از فرآورده های صیفی و سبزیجات که ارزش یکبار مصرف و امتحان کردن را دارند، می پردازیم:

  1. گوجه فرنگی سبزرنگ زبرا: این میوه با پوشش سبزرنگ بیشتر به هندوانه های کوچک شباهت داشته و بیشتر طعم میوه توماتیلو را دارد تا گوجه فرهنگی های معمول در بازار، همراه با مزه تند و خوشایند و مطبوع و میان پر. گوجه فرنگی گرین زبرا یک طعم دهنده مناسب برای انواع سالاد بوده و می توانید آن را بهمراه آبلیمو و جالاپنوس برای تهیه سس پر ادویه گوجه فرهنگی یا با برش های پنیر موزارلا و ریحان برای تهیه سالاد کاپرسی استفاده کنید. نوع کبابی و گریل شده این نوع میوه هم بسیار لذیذ است: کافی ست که آن را آغشته به روغن زیتون کرده و قبل از کباب کردن بر روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید سپس آن را بهمراه ریحان مصرف کنید.
  2. کلم قمری: زیر پوست پیچ دار کلم قمری، طعم خاصی نهفته ست. تصور کنید که کلم سبز با کلم بروکلی ترکیب شود، انچه که بدست می آید یک ماده مغذی با ارزش غذایی بسیار بالاست. اگر چه یک دوم فنجان از این ماده، 19 گرم کالری داشته، اما دو و نیم گرم از آن میزان فیبر لازم و 50 درصد از ویتامین سی روزانه را بدن تامین می کند. پوست سخت روی ان را بکنید و به صورت خام خام در سالاد مصرف کنید یا داخل سالاد کلم رنده کنید. در زمان غذا پختن نیز می توان از کلم قمری به جای سیب زمینی در درست کردن نان کماجی استفاده کرد، یا می توان آن را برشته و پوره کرد و داخل سوپ ریخت یا آن را به صورت ضخیم تکه تکه کرده و به جای سیب زمینی سرخ کرده خانگی مصرف کنید.
  3. دارابی یا گریپ فروت یا پوملو: تنها اندازه این میوه باعث تعجب شما می شود اگرکه تصور می کنید که این یک حقه باشد. این میوه که از خانواده گریپ فروت بوده و نسبت به آن از تلخی کمتری برخوردار است از بزرگترین انواع مرکبات است که شما می توانید در بازار مشاهده کنید. مانند میوه گریپ فروت حاوی مقادیر زیادی از ویتامین سی است، اما پوملو ها شیرین تر با پوست ضخیم تر و غشای بیشتر هستند. به جای مصرف انواع مرکبات مانند لیمو از آن برای تزئئین سالادها، انواع نوشیدنی ها استفاده کنید یا تکه هایی از آن را در داخل سالاد و سس سالسا بریزید.
  4. سانچوک یا کنگر فرنگی اورشلیم: این تکه های غده مانند برجسته به هیچ عنوان از نوع کنگر فرنگی نیستند، بلکه ریشه های گل آفتاب گردان هستند. سانچوک ها طعم شیرینی دارند و پرپندوک اند و زمانی که پخته می شوند، حالت برشته و خامه مانند به خود می گیرند. سانچوک ها نه تنها منبع غنی از آهن برای گیاه خواران فراهم می کنند، منبع مناسبی از اینولین (پلي ساكاريد سفيد و نشاسته مانند كه در ريشه و جوانه ى بسيارى از گياهان مركب composite يافت مي شود و سازنده ى فروكتوز و گلوكز است ) و فیبر نیز هستند و همین طور مواد لازم برای رشد باکتری مفید داخل روده را فراهم می کند. شما می توانید سانچوک ها را مانند سیب زمینی کباب کرده یا بجوشانید و یا به صورت پوره در آورید. تکه های نازک و خام سانچوک را بهمراه سالاد مصرف کنید. حتی می توانید آن را ورقه ورقه کرده و به صورت چیپس مصرف کنید. شما می توانید سانچوک های کباب شده را بهمراه نخود فرنگی مخلوط کرده و در گیاه خاک های خانگی یا خوراک پزی های چینی استفاده کنید.
  5. کلم بروکلی رومانسکو: این گیاه چلیپادار هرمی شکل و به رنگ سبز روشن، خیلی خوشمزه به نظر می رسد. طعم آن که چیزی بین کلم سبز و کلم بروکلی ست حاوی ترکیبات ضد سرطانی و منبع غنی از کلسیم برای برخورداری استخوانهای سالم است. شما می توانید آن را به صورت کبابی، سرخ کرده، بخاپز مصرف کرده و بهمراه کلم و کلم بروکلی استفاده کنید. اما به خاطر ظاهر زیبا و هنری که دارد، می توانید از آن به عنوان وسیله تزئئین در میان سالاد و روی بشقاب پلو و دیس غذا استفاده کنید.
  6. جیکاما یا ریشه پیکما: این فرآورده کشاورزی از خانواده شلغم بوده، اما در زیر پوست ضخیم و قهوه ای رنگش، طعم شیرین و تردی داشته گویی که نوع پیوندی سیب زمینی و خس سه کله است. ریشه پیکما نه تنها حاوی مقادیر زیادی از ویتامین سی و پتاسیم است، نود درصد آن از آب تشکیل شده و می توان از آن به عنوان خوراک سبک و وعده های کوچک غذایی استفاده کرد. جویدن ریشه پیکما که به آبلیمو و پودر فلفل قرمز آغشته شده بسیار مفید است. شما می توانید از ریشه پیکما در پخت خوراک حموس (خوراك خمير مانندى از نخود پخته و كوبيده و سير و غيره ) و درست کردن و تزیین سالاد کلم، اسفناج و آواکادو بهمراه سیب استفاده کنید اما از قبل پوست موم مانند روی آن را بکنید.
  7. رازیانه: این محصول سفید و پیازی همراه با ساقه های کرفس مانند برجسته و برگچه های شویدی طعم شیرینی مانند شیرین بیان دارد و حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین سی و فیبر است. رازیانه طعم خاصی دارد و به سالاد کلم تردی خاصی می بخشد. شما می توانید از آن مانند پیاز در داخل سوپ استفاده کنید یا بهمراه سس مرغ و فلفل قرمز به عنوان طعم دهنده پیتزا به مصرف برسانید. از ساقه آن می توان برای درست کردن آبگوشت سبزیجات یا مرغ و از ریشه آن به عنوان داروی گیاهی استفاده کرد.
  8. چری مویا: علاوه بر داشتن تلفظی دشوار و پوستی سخت و چرم مانند، این محصول فواید بسیار دیگری دارد. چری مویا از ماده مغذی شیرین، خامه مانند سفید تشکیل شده که طعم موز میدهد و گویی که کیک میوه با موز ترکیب شده است، البته عجیب نیست که نام دیگر این فرآورده کشاورزی، بستنی میوه ای ست. تنها یک میوه آن حاوی چهار گرم پروتئین و هفت گرم فیبر است. از خاصیت قوام کاستارد مانند (نوعي فرني داراى تخم مرغ و شير و شكر و غيره ) چری مویا برای درست کردن ژله، انواع بستنی های خانگی، دسر، پس خوراك نيمه منجمد حاوى آب ميوه ى دبش و … استفاده می شود. به منظور مصرف آن، چری مویا را از وسط به دو نیم کنید، محتوای داخلش را در بیاورید و دانه های سیاه را از داخلش خارج کنید بدلیل آنکه سمی هستند.
  9. جغندر چیوگیا: در ظاهر، مانند چغندر های معمولی به نظر می رسند، اما زمانی که آن را از وسط به دو نیم نصف می کنید، متعجب می شوید. شیرین تر از چغندرهای معمول در بازار، چغندر چیوگیا منبع غنی از منیزیم، پتاسیم و فلویت است. به هنگام مصرف این نوع چغندر می توانید آن را بخارپز کرده، در روغن سرخ کنید، در فویل پیچیده و آن را کبابی کنید و در نهایت ترشی بیاندازید. اما به منظور بهتر نشان دادن رنگ خام چغندر، آن را به نازکی فلفل قطعه قطعه کرده و شابانک بالای سالاد اسفناج را داخلش قرار دهید. مصرف قطعه های چیپس مانند چغندر چیوگیا نیز توصیه می شود.
  10. کرفس بیابانی: کرفس بیابانی ست از آن دسته از سبزیجات است که از روی ظاهرش نمی توان درباره خاصیتش قضاوت کرد. در زیر آن پوسته بیرونی و عجیبش، ریشه عمیقی وجود دارد که پرپندوک بوده و بافت سیب زمینی طوری دارد که حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین کی است. می توانید کرفس بیابانی را نازک بریده و همراه لیمو و سس دارای سرکه و روغن زیتون و ادویه مانند سیب زمینی و زردک آن را کبابی کنید. حتی می توان از آن برای درست کردن سوپ و تاس کباب استفاده کنید.

 

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،لیزر و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments