چند اشتباه رایج درمواجهه با آکنه

برای افرادی که به آکنه مبتلا هستند، شاید وجود این همه درمان دارویی و غیر دارویی، کمی عجیب و گیج کننده باشد. به رغم درمان های متعدد، امکان ارتکاب اشتباه در درمان آکنه بسیار بالاست. به همین دلیل، ما در این مطلب به بررسی رایج ترین اشتباهاتی پرداخته ایم که ممکن است افراد در درمان آکنه به آن مرتکب شوند. در بسیاری از این موارد، یک متخصص پوست می تواند آسیب را از بین ببرد.

اشتباه شماره 1: عدم تلاش کافی و ادامه درمان آکنه

ادامه درمان

پوست نسبت به درمان واکنش آهسته ای نشان می دهد. معمولا درمان آکنه بین 6 تا 12 هفته طول می کشد. بنا به توصیه متخصصین پوست، افراد مبتلا به آکنه باید به مدت 1 ماه از محصولات درمانی استفاده نمایند و سپس در صورت حصول بهبودی، مصرف را ادامه دهند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

در برخی موارد، ممکن است در هفته های اولیه درمان، پوست تان کمی ملتهب شود. باید توجه داشته باشید که این اتفاق، عفونت نیست، بلکه التهاب است. حتی ممکن است پیش از بهبودی کامل، بدتر نیز شود.

اشتباه شماره 2: مصرف همزمان محصولات درمانی متعدد

مصرف همزمان داروها

معمولا هنگامی که افراد در هفته های نخست درمان شاهد تغییراتی نمی شوند، از محصولات دیگری هم استفاده می کنند. آنچه که متعاقبا رخ می دهد این است که با روی کار آمدن محصول جدید، مصرف محصول قبلی قطع می شود. در حالی که نباید انتظار داشت پس از یک یا دو روز مصرف دارویی خاص، نتیجه چشمگیری حاصل شود. گاهی اوقات محصولات مختلف منجر به تحریک پوست و در نتیجه بیشتر شدن مشکل پوستی می گردد.

هنگامی که فردی اقدام به خود درمانی آکنه می کند، ممکن است به طور تصادفی پوست خود را تحت فشار قرار دهد. این وضعیت می تواند ضایعات آکنه را بیشتر سازد، منجر به تغییر رنگدانه ها شود، و پس از درمان از خود لک و اسکار بر جای گذارد.

اشتباه شماره 3: بیش از حد تمیز کردن و اسکراب کردن پوست

بیش از حد تمیز کردن پوست

در حقیقت، اسکراب کردن پوست، وضعیت آکنه را بد تر می کند؛ چرا که لایه محافظ پوست را از بین می برد و سبب تحریک پوست می گردد. به جای این کار بهتر است با یک پاک کننده ملایم با pH متعادل، به آرامی پوست خود را شستشو دهید تا از التهاب آن کاسته شود. همچنین شستشوی کامل پاک کننده اهمیت بسیاری دارد. زیرا باقی مانده آن ممکن است سبب تحریک پوست شود.

آکنه در اثر تجمع آلودگی شکل نمی گیرد. اما بسیاری از افراد زمانی که آکنه می زنند، این گونه تصور می کنند و پوست خود را بیش از حد شستشو می دهند یا اسکراب می کنند. به یاد داشته باشید که اگر آلودگی، عامل ایجاد آکنه بود، در پای خود باید بیشترین میزان آکنه را داشتید.

اشتباه شماره 4: انتخاب محصولات نامناسب برای پوست مستعد به آکنه

محصولات مربوط به پوست مستعد به آکنه

شوینده های خشن، صابون های قلیایی و محصولات مبتنی بر الکل ممکن است وضعیت آکنه را بد تر کنند. بنا به توصیه متخصصین پوست، افرادی که مستعد ابتلا به آکنه هستند باید از محصولات “ضد جوش”، ” فاقد چربی” یا “مناسب برای پوست ها مستعد آکنه” خریداری نمایند. در این محصولات، ترکیباتی که سبب ایجاد و تحریک آکنه می شوند، به کار نرفته است.

ترکیبات خاص به کار رفته در محصولات زیبایی، مانند لوازم آرایش، ضد آفتاب ها و مرطوب کننده ها، احتمال ابتلا به آکنه را افزایش می دهند. این محصولات شامل ایزوپروپیل پالمیتات، ایزوپروپیل میریستات، بوتیل استرات، ایزوپروپیل ایزو استارات، دیکلئولات، ایزوستاریل نئوپنتانوئات، ایزوسیتیل استارات، میستیل میریستات، کره کاکائو، لانولین آتیلیت و رنگ مو های قرمز در دسته D  و  Cمی باشند. محصولات حاوی روغن نیز می توانند در پوست ایجاد آکنه کنند.

اشتباه شماره 5: ترکاندن و دستکاری جوش

ترکاندن و دستکاری جوش

کندن و ترکاندن جوش سبب طولانی شدن مدت بهبودی آن می شود و خطر ایجاد اسکار را افزایش می دهد. فشردن جوش باعث می شود مواد آلوده به اعماق پوست برگردند و ایجاد قرمزی التهاب کنند. بیشتر افراد تمایل دارند ضایعات پوستی را دستکاری کنند اما متاسفانه این کار فقط شرایط را بد تر می کند.

اشتباه شماره 6: معطل کردن در مراجعه به متخصص پوست

مراجعه به متخصص پوست

به محض ظهور آکنه باید به پزشک مراجعه کرد تا مانع از وارد آمدن آسیب به اعتماد به نفس، دردناک شدن آکنه و ایجاد اسکار شد. گاهی نیز مصرف داروهای آزاد و بدون نسخه پاسخگوی آکنه نیست. در این صورت باید به یک متخصص پوست مراجعه کرد. متخصصین پوست، امکانات بیشتری برای درمان آکنه دارند و قادرند داروهای قوی تر یا آنتی بیوتیک تجویز کنند. آن ها ممکن است بنا به شرایط شما، نور درمانی، لیزر یا لایه برداری شیمیایی را توصیه نمایند. یک متخصص پوست، دارو را بر اساس نوع آکنه و نوع پوست برای شما تجویز خواهد کرد. بنابراین در وهله اول درمان آکنه، مراجعه به پزشک بسیار اهمیت دارد.

اشتباه شماره 7: مصرف بیش از حد یا بسیار کم داروهای ضد آکنه

مصرف بیش از حد داروهای ضد آکنه

توصیه می شود، داروهای ضد آکنه را طبق دستور العمل متخصص پوست مصرف کنید. مصرف بیش از حد داروها هیچ کمکی به درمان نخواهد کرد. بلکه منجر به خشکی و قرمزی بیشتری نیز می گردد.

برخی بیماران نیز به این دلیل که پس از 1 یا 2 هفته مصرف دارو، هیچ نتیجه ای رویت نکرده اند، انگیزه خود را از دست داده و مصرف دارو را کم می کنند. اما باید به یاد داشته باشید که یک شبه نمی توان ره صد ساله را پیمود! درمان آکنه، پروسه وقت گیری است.

اشتباه شماره 8: متوقف کردن مصرف داروها به محض محو شدن آکنه

متوقف کردن مصرف دارو

بهتر است مصرف داروهای ضد آکنه را به صورت تدریجی کم و کمتر کنید. برای مثال، اگر روزی 2 بار دارویی را مصرف می کردید، برای مدتی آن را به یک بار در روز، سپس یک روز در میان و بعد 2 بار در هفته تغییر دهید، سپس به طور کل مصرف آن را متوقف سازید. معمولا 4 تا 6 هفته، درست همان مدتی که برای درمانش زمان لازم است، طول می کشد تا آکنه مجددا ظاهر شود.

برای این که پوستی بدون جوش و آکنه داشته باشید، باید مصرف تنها یک محصول درمانی را ادامه دهید، حتی در صورتی که احساس می کنید آکنه تان درمان شده است. همیشه پیش از قطع مصرف هر گونه دارو، ابتدا با متخصص پوست خود مشورت نمایید.

 

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید