چطور آفتاب سوختگی را در خانه درمان کنیم؟

آفتاب سوختگی

در فصل تابستان ممکن است زمان بیشتری را در محیط بیرون سپری کنید و در این شرایط بروز آفتاب سوختگی اجتناب ناپذیر خواهد بود. گرچه همه شما لزوم استفاده از ضد آفتاب را می دانید، اما گاهی ممکن است ضد آفتاب خود را فراموش کنید و به این ترتیب بدون ضدآفتاب در محیط بیرون حاضر شوید. آفتاب سوختگی به هیچ عنوان مسئله کم اهمیتی نیست، و گاهی بسیار خطرناک هم می باشد. روش های برای بهبود درد و سوزش ناشی از این مشکل وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

آنچه باید در مورد آفتاب سوختگی بدانید!

آفتاب سوختگی در بین بزرگسالان 18 تا 29 رایج است. در حقیقت 65 درصد افراد سفید پوست در سنین ذکر شده حداقل یک بار به آفتاب سوختگی دچار شده اند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

در واقع قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش باعث ایجاد آسیب می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش تولید ملانین در پوست را تسریع می کند – ملانین ماده ای است که رنگدانه های پوست را تشکیل می دهد و رنگ پوست شما برگرفته از ملانین است. به همین دلیل فعالیت زیاد ملانین باعث برنزه شدن بدن می شود و پوست برنزه تنها دفاع طبیعی بدن در مقابل خورشید است.

میزان تولید ملانین در هر فرد به وسیله ژنتیک تعیین می شود و برخی افراد به اندازه کافی ملانین تولید نمی کنند و در نتیجه دفاع کافی در مقابل خورشید ندارند. این امر در نهایت باعث آفتاب سوختگی می شود.

آفتاب سوختگی گاهی بیشتر از یک قرمزی و التهاب است و با مشکلاتی مانند تاول همراه است و حتی ممکن است باعث ادم پوست شود. در موارد شدیدتر مسمویت خورشید و کهیر ناشی از آفتاب بروز می کند. نشانه های مربوط به این حساسیت آفتابی عبارتند از بروز لکه های کوچک و قرمز بر روی پوست، تاول، کهیر و حتی خونریزی.

بررسی ها نشان داده اند که بروز مداوم آفتاب سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست را در فرد افزایش می دهد. برخی تحقیقات در همین زمینه نشان دادند 80 درصد خانم هایی که در سنین بین 15 تا 20 سالگی بیشتر از 5 بار دچار تاول ناشی از آفتاب سوختگی شدند، در سنین بالا به ملانوم مبتلا می شوند. ملانوم خطرناک ترین نوع سرطان پوست است و به مراقبت های ویژه پزشکی نیاز دارد.

چطور از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

ساده ترین راه برای پیشگیری از آفتاب سوختگی اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. به علاوه به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتابی که توصیه می شود باید دارای قابلیت محافظت پوست در مقابل اشعه های UVA و UVB باشد، به پوست آبرسانی کرده و  SPF مربوط به آن حداقل 30 باشد.

بهتر است در نیمه روز (ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) خیلی کمتر از خانه بیرون بروید، از کلاه برای محافظت از پوست صورت خود استفاده کنید و از تخت های سولار اجتناب کنید. به علاوه می توانید غذاهای حاوی امگا 3 بیشتر مصرف کنید، از جمله ماهی سالمون که از پوست در مقابل اشعه های UV محافظت می کنند.

اما اگر دچار آفتاب سوختگی شدیم چه باید بکنیم؟

به نوع حمام کردن خود دقت کنید. مطمئنا پس از یک روز طولانی وقت گذراندن در هوای گرم، اولین چیزی که نیاز دارید حمام کردن است. اما قبل از استحمام دقت داشته باشید که استفاده از صابون باعث خشکی و تحریک پوست آفتاب سوخته می شود، بنابراین یک حمام خنک و بدون استفاده از صابون گزینه خوبی خواهد بود.

برخی متخصصان توصیه می کنند برای آرام شدن پوست بهتر است آب را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید. جوش شیرین باعث بهبود التهاب و خارش می شود و زمانی بیشترین تاثیر را دارد که با جریان هوا خشک شود و نه به وسیله حوله.

سرکه سیب و سرکه سفید دیگر التیام بخش ها هستند که می توانید در زمان ابتلا به آفتاب سوختگی از آنها استفاده کنید. ریختن یک فنجان سرکه در یک وان آب خنک و دراز کشیدن در آن به بهبود پوست کمک می کند.

پس از استحمام حتما از مرطوب کننده بر روی پوست خود استفاده کنید. آفتاب سوختگی و حمام باعث خشکی پوست می شوند. بنابراین حتما از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. برای اثربخشی بهتر مرطوب کننده بهتر است زمانی از آن استفاده کنید که پوست شما هنوز رطوبت آب را در خود دارد.

آفتاب سوختگی باعث درد و آزار شما میشود، بنابراین بهتر است بخش آسیب دیده را خنک کنید، فقط مطمئن شوید این کار را به درستی انجام می دهید. بسته یخ را در یک پارچه مرطوب قرار دهید و آن را روی بخش آسیب دیده بگذارید. با این کار گرمای بخش را جذب کرده و عروق خونی منقبض می شوند و در نتیجه التهاب کاهش پیدا می کند. دقت داشته باشید یخ را مستقیما روی بخش آسیب دیده قرار ندهید و حتما آن را در یک پارچه تمیز بپیچید.

فورا به بدن خود آبرسانی کنید. مایعات زیادی بنوشید. برخی میوه ها حاوی آب زیادی هستند و بسیار موثر خواهند بود، از جمله هندوانه و طالبی.

می توانید با استفاده از مواد و وسایلی که در یخچال دارید، کمپرس خود را به شکل دیگری آماده کنید. در یک ظرف یک فنجان شیر، مقداری آب و چند قطعه یخ را با هم ترکیب کرده و سپس یک پارچه تمیز را در ترکیب آمده قرار دهید و پارچه را که به محلول آغشته شده به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی بخش های آسیب دیده قرار دهید. پروتئین، چربی و pH موجود در شیر دارای خاصیت ضد التهاب برای پوست است.

ماست هم مانند شیر دارای پروتئین و چربی است که می تواند به تسکین التهاب کمک کند. ماست را روی بخش های آسیب دیده قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید.

یک روش موثر دیگر استفاده از کاهوست، کاهو دارای خواص ضد درد است، به این صورت که برگ های کاهو را در آب بجوشانید، کسپس کاهو را از آب جوشیده جدا کنید و صبر کنید مایع به دست آمده در یخچال کاملا سرد شود. پس از سرد شدن مایع پنبه را به این مایع آغشته کرده و به آرامی روی پوست آسیب دیده قرار دهید.

در مدتی که پوست شما دچار آفتاب سوختگی شده و در حال ترمیم است، به تاول ها دست نزنید و بهتر است آنها ر با گاز استریل بپوشانید. در صورت پاره شدن تاول ها از آنتی بیوتیک استفاده کنید و سپس مجددا روی آن را بپوشانید.

از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید. اگر دست های شما دچار آفتاب سوختگی شده هر گونه انگشتر، دستبند و ساعت را از دست خود باز کنید. در این شرایط پوست باید راحت باشد.

[button color=”orange” size=”medium” link=”http://www.prevention.com/beauty/natural-sunburn-cures/slide/11″ target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”orange” size=”medium” link=”https://greatist.com/health/what-really-causes-sunburn-and-how-treat-it-fast” target=”blank” ]منبع 2[/button]

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments