چاق کننده های عجیب

چاق کننده های عجیب
چاق کننده های عجیب

اگر بیشتر از قبل کالری مصرف می کنید و کمتر از قبل ورزش کنید، جای تعجب نیست که وزن شما افزایش خواهد یافت. اما اگر طبق معمول همیشه کار می کنید و غذا می خورید و وزن شما همچنان افزایش می یابد، فکر می کنید علت آن چیست؟ بهتر است کمی بیشتر به آنچه در اطرافتان می گذرد دقت کنید. عوامل زیر مسائل عجیبی هستند که باعث افزایش وزن می شوند:

کم خوابی

نوعی ارتباط با خواب و افزایش وزن وجود دارد. اول اینکه اگر شما شب ها تا دیر وقت بیدار هستید، بدون شک مقداری میان وعده می خورید و این یعنی مصرف کالری بیشتر. مسئله دیگر اینکه در صورت کم خوابی چه اتفاقاتی در بدن شما می افتد؟ تغییرات هورمونی اشتها و گرسنگی را افزایش داده و باعث می شود احساس سیر بودن کامل نداشته باشید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اضطراب

زمانی که تنش های زندگی افزایش پیدا می کنند، بدن سعی می کند خود را حفظ کند. کورتیزول، هورمون استرس ترشح می شود که باعث افزایش اشتها می شود. به علاوه زمانی که مضطرب هستیم ممکن است به سمت غذاهای پرکالری نیز برویم که هر دوی این عوامل باعث افزایش وزن می شوند.

ضدافسردگی ها

یکی از عوارض داروهای ضدافسردگی افزایش وزن می باشد. گر فکر می کنید دارویی که برای افسردگی مصرف می کنید عامل اضافه وزن شماست، بهتر است در مورد تغییر برنامه درمانی خود با پزشکتان مشورت کنید. اما هرگز سر خود دارو را تغییر نداده یا مصرف آن را متوقف نکنید. البتهبرخی افراد پس از شروع مصرف این داروها به طور طبیعی تا حدی افزایش وزن در خود مشاهده می کنند که بهبود نسبی وضعیت روحی و افزایش اشتها علت این افزایش وزن می باشد. به علاوه افسردگی باعث تغییراتی در وزن می شود.

استروئیدها

داروهای ضد التهاب استروئیدی مانند پردنیزون، باعث افزایش وزن می شوند. احتباس مایعات و افزایش اشتها از مهم ترین علل افزایش وزن پس از مصرف این داروها می باشند. برخی افراد نیز متوجه تغییر در محل تجمع چربی ها در بدن خود می شوند. اگر بیش از یک هفته داروهای استروئیدی مصرف کرده اید، ناگهان مصرف آن را متوقف نکنید که منجر به بروز مشکلات جدی خواهد شد.

مصرف برخی داروهای دیگر نیز منجر به افزایش وزن می شوند. از جمله داروهای ضد روان پریشی، داروهای مربوط به درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت. با پزشک خود مشورت کرده و دارویی مصرف کنید که علائم بیماری شما را بهبود بخشیده و دارای کمترین عوارض جانبی باشد.

علیرغم باور عموم مصرف ترکیبی داروهای ضد بارداری (استروژن و پروژسترون) منجر به افزایش زون پایدار نمی شوند. تصور می شود برخی خانم ها به دلیل احتباس مایعات در زمان مصرف این قرص ها دچار افزایش وزن می شوند که موقتی می باشد. اگر همچنان نگران اضافه وزن خود هستید به پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید

اگر غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، احتمالا احساس خستگی، ضعف و سرما خواهید کرد و دچار اضافه وزن می شوید. بدون هورمون تیروئید کافی، سوخت و ساز بدن آهسته انجام خواهد شد و افزایش وزن سریع تر می شود. حتی عملکرد تیروئید کمتر از حالت طبیعی نیز منجر به افزایش وزن می شود. درمان این مشکل وزن را به حالت اول خود باز می گرداند.

اکثر خانم ها در دوران یائسگی دچار افزایش وزن می شوند، اما هورمون ها تنها علت زیاد شدن وزن نیستند. افزایش سن باعث کاهش سوخت و ساز بدن می شود، بنابراین کالری کمتری در بدن سوزانده می شود. به علاوه تغییر در سبک زندگی، به عنوان مثال کاهش تحرک، نیز از جمله دیگر عوامل هستند. اما تجمع چربی ها در اطراف کمر می تواند تا حدی به یائسگی مرتبط باشد.

سندروم کوشینگ

افزایش وزن یکی از رایج ترین نشانه ها سندروم کوشینگ می باشد. سندروم کوشینگ شرایطی است که فرد در معرض اضطراب های شدید و زیاد قرار می گیرد و هورمون کوتیزول (هورمون اضطراب) به مقدار خیلی زیاد ترشح می شود که باعث افزایش وزن و دیگر مشکلات می شود. اگر داروهای استروئیدی برای آسم، آرتروز یا لوپوس مصرف کنید احتمال بروز سندروم کوشینگ در شما افزایش می یابد. به علاوه زمانی که غده آدرنالین شما کورتیزول زیاد تولید کند، سندروم کوشینگ بروز خواهد کرد. افزایش وزن ناشی از این مشکل بیشتر در اطراف صورت، گردن و کمر مشاهده می شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS یک مشکل هورمونی است که در زنان در سنین باروری شایع است. در اکثر خانم های مبتلا به PCOS کیست های کوچک زیادی در تخمدان رشد می کند. این شرایط منجر به عدم تعادل هورمونی شده و بر روی چرخه قاعدگی خانم ها تاثیر می گذارد و منجر به رشد بی رویه موهای بدن فرد بیمار و بروز آکنه می شود. خانم های مبتلا به این شرایط به انسولین مقاوم هستند که این امر منجر به افزایش وزن خواهد شد. وزن اضافه شده در اطراف شکم جمع می شود و این زنان بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی هستند.

ترک سیگار

ترک سیگار بهترین کاری است که می توانید برای سلامت خود انجام دهید. پس از ترک سیگار وزن شما مقداری افزایش می یابد. به طور میانگین در افرادی که سیگار را ترک می کنند کمتر از 4 کیلو افزایش وزن مشاهده می شود. 4 هفته پس از ترک سیگار اشتها به حالت قبل برمی گردد و فرد می تواند وزن اضافه شده را کاهش دهد.

در مورد داروها این نکته مهم را در نظر داشته باشید که مصرف هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. اهمیت داروی مصرفی را تشخیص دهید، این مسئله برای سلامت شما حیاتی است. به علاوه ممکن است عامل دیگری باعث اضافه وزن شده باشد، پزشک با بررسی وضعیت جسمی شما می تواند این مسئله را تشخیص دهد.

خود را با دیگر افرادی که از همان داروی شما استفاده می کنند، مقایسه نکنید. عوارض جانبی همه داروها بر روی افراد مختلف یکسان نیست. حتی اگر دارویی باعث کاهش وزن یکی از مصرف کننده ها شده باشد، لزوما این مسئله در مورد شما درست نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که اگر اضافه وزن مربوط به احتباس آب باشد، دائم نخواهد بود. پس از اینکه مصرف دارو را متوقف کنید یا شرایط شما تحت کنترل قرار بگیرد، اضافه وزن ناشی از احتباس آب نیز برطرف خواهد شد. در این دوران رژیم غذایی حاوی سدیم کم انتخاب کنید. می توانید با پزشک در مورد تغییر داروی خود مشورت کنید. در بسیاری موارد پزشک داروی شما را تغییر خواهد داد و دارویی با عوارض جانبی کمتر تجویز خواهد کرد.

سعی کنید اطمینان حاصل کنید که اضافه وزن مربوط به کاهش سوخت و ساز بدنتان نیست که دارو یا شرایط پزشکی عامل بروز آن خواهد بود. اگر چنین است سعی کنید برای بالا بردن سوخت و ساز بدن خود فعالیت هایی انجام دهید.

منبع:

http://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-weight-gain-shockers

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments