پیشینه درمانی و زیبایی انواع روش های لیزر و موضوعات مورد بحث کنونی

لیزر موی زائد

کاربرد های جدید لیزر در دهه 1960 توجه بسیاری از دانشمندان و عموم مردم را به خود جلب کرد. همزمان متخصصان زیبایی و محققان به تحقیق و آزمایش درباره بافت های زنده اقدام زدند.

نسل اول لیزرها: از 1960 تا 1969

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

7(19)

اولین لیزرهای مورد استفاده در پوست پزشكي (بخشي از پزشكي كه با بيمارى هاى پوست سرو كار دارد) در اواسط و اواخر دهه 1960، از خود امواج به هم پیوسته و بلاانقطاع ساطع می کردند، اما قدرت و انرژی ها برای رفع موهای زائد بدن کافی نبود، زیرا پرتویی که ساطع شده به درستی قابل کنترل نبوده و همین عامل موجب بروز آسیب های پوستی می گردد. پیشرفت کیو سوییچ ها ( که کاربرد آنها مشابه شاتر یا بندآور ها در دوربین عکاسی است ) این امکان را فراهم کرد تا انرژی لیزر به صورت پالس های کنترل شده ساطع گردد.

نسل دوم لیزرها: 1969 تا کنون

4442-640x380

دستگاه های لیزر-مانند که در زمان های گذشته به بازار عرضه شدند، مانند فوتو اپیلیتورها، پیازکهای مو را از طریق توزیع انرژی بواسطه درون سنج های رشته ای به صورت جداگانه و خیلی تصادفی مورد هدف قرار می دادند. ها بدون بررسی میزان اثربخشی و تجربه کافی در این زمینه، این نوع دستگاه ها به راحتی وارد بازار شدند. کابرد این دستگاه ها بسیار خسته کننده و دشوار بود از آنجایی که در رفع موهای زائد به صورت دائمی موثر نبودند.

نسل سوم لیزرها: 1979 تا کنون

181972.36ffed28850624ec9d9cac17c3357198

همزمان با پیدایش الکترولیز یا سوزاندن ریشه مو، اولین داده های بالینی منتشر شده در زمینه لیزر موهای زائد در ارتباط با درمان موفقیت آمیز مژه های درون روئیده بود. این کار سبب شد که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد و همین طور تبلیغات تلویزیونی برای آن در نظر گرفته شود که در آن با استفاده از لیزر آرگون به رفع موهای زائد اقدام می کنند. کابرد این دستگاه ها بسیار خسته کننده و دشوار بود،  از آنجایی که در رفع موهای زائد به صورت دائمی موثر نبودند.

محققان دیگر آغاز به به کار بردن دستگاه های لیزر برای موارد وابسته به ناراحتی های پوستی کردند و بدین نکته پی بردند که این نوع دستگاه ها می توانند در رفع جای خالکوبی و برخی از آسیب های عروقی موثر واقع شوند. در برخی موارد، مشاهدات نشان می دهد کاهش مو در نواحی مشخصی از بدن بعدها به آزمایشاتی بر روی مدل حیوانات و نمونه های انسانی در دهه 1990 انجامید.

نسل چهارم لیزرها: 1995 تا زمان حال

Laser-bigdeloo-Clinic-main

در سال 1995، یک قرن پس از کشف اشعه ایکس و کاربردهای آن، سازمان غذا و دارو آمریکا اولین دستگاه لیزر موهای زائد بدن، لیزر ان-دی-یاگ را به رسمیت شناخت.   کابرد این دستگاه ها بسیار خسته کننده و دشوار بود از آنجایی که در رفع موهای زائد به صورت دائمی موثر نبودند و با این وجود به سرعت وارد بازار شدند. این دستگاه با این عنوان که هیچ ناراحتی برای کاربرد ایجاد نمیکند و عوارض جانبی برای او نخواهند داشته به صورت غیر قانونی به بازار عرضه شدند تا اینکه خود سازمان غذا و داروی آمریکا اقدام به دخالت مستقیم کرد. در این دستگاه از لوسیون کربن دار بعنوان رنگسازه (هر دسته از مواد شيميايي كه هنگام تركيب شدن با چيزهاى ديگر توليد رنگ يا رنگيزه مي كنند ) استفاده شد. پس از انجام اپیلاسیون با موم گیاهی، این لوسیون بر روی پوست ماساژ داده میشد به امید آنکه پیازک های مو ضعیف شوند. سپس انرژی و نور لیزر به سرعت کربن را گرم میکرد و بدنبال آن، موج ضربه ای از انرژی ایجاد می کرد که قابلیت تخریب سلول های مجاور را داشت. این فرآیند درمانی بسیار پیچیده تر از شرایطی بود که در آن رنگسازه هایی که به طور طبیعی در سطح پوست یافت می شدند، مورد هدف انرژی لیزر قرار می گرفتند.

لیزر-بازیگران-معروف-هالیوودی

دستگاه به پزشکان فروخته شد و روش های درمانی در کلینیک های زنجیره ای اختصاصی بنام “اسپا ثیرا” که عمدتا در مناطق ثروتمند نشین تاسیس می شدند، به مراجعه کنندگان ارائه میشدند. مراجعه کنندگان به کلینیک های زیبایی هزینه های زیادی را صرف انجام این کار کردند. در زمانی که پرونده پزشکی برای اولین بار در سال 1997 برای بیماران در نظر گرفته شد، به نظر میرسید که مصرف کنندگان از پیش صدها هزار دلار صرف انجام فرآیند درمان خود کرده بودند. پس از مدتی آنها سیاست کاری خود را تغییر داده و از “از بین بردن کامل موهای زائد” به ” ترفنند کنترل رشد موهای زائد” تغییر دادند.

در سال 1998، از سوی یکی از مراجعه کنندگان به کلینیک زیبایی که تحت درمان لیزر ترمو لیزر (ThermoLase ) قرار گرفته بود، دادخواهی علیه شرکت تولیدکننده مبنی بر عدم کارایی دستگاه لیزر مورد نظر در رفع کامل و دائمی موهای زائد  به دادگاه ارائه گشت. کاربرد ترمولیزر برای مدتی متوقف گشت. در سال 1999، دادخواهی های دیگری علیه شرکت تولید کننده مطرح شد که جریمه نقدی به مبلغ 41 میلیون دلار به شکرت سازنده تحمیل شد. در این شرایط، آنها شروع به بستن کلینیک های زنجیره ای خود کردند تا از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. بعدها این شرکت به کمپانی مادر خود پیوست که در حال حاضر این شرکت مادر هیچگونه فعالیتی در زمینه تولید دستگاه های لیزر نمی کند.

نسل پنجم لیزرها: 1997 تا کنون

در سال 1997، سازمان غذا و داروی آمریکا کاربرد هر نوع دستگاه لیزر که مشکینه مو را بوسیله لامپ پر نور عکاسی هدف قرار می دادف ممنوع اعلام کرد. همچون گذشته، این دستگاه ها نیز بدون اجرای آزمایشات کافی و مطمئن به بازار عرضه شدند.

از سال 1970 تا کنون، پیشرفت های تدریجی در زمینه تجهیزات دستگاه های لیزر صورت گرفته است، برای مثال قطعات دستی که به صورت ارگونومیکی طراحی شدند و همچنین روش های گوناگون خنک سازی لایه های میانی و زیرین پوست. این کار باعث شد که از عوارض جانبی و آسیبهای پوستی ناشی از کاربرد دستگاه لیزر جلوگیری گردد.

مسائل کنونی دنیای پزشکی و زیبایی در زمینه کاربرد لیزرها

best-Hair-Removal

متاسفانه، تحقیقات و مطالعات تقریبا اندکی در زمینه کاربرد انواع مختلف دستگاه لیزر توسط متخصصان پوست و زیبایی صورت گرفته است. این مطالعات و پژوهشات، زمانبر و هزینه بر بوده و تجزیه و تحلیل جداگاه هر دستگاه و کاربردهای آنها مستلزم ارائه مدارک و شواهد کافی و هدفمند است. بسیاری از شرکت های تولیدکننده و سازنده دستگاه لیزر تمایل دارند، پیش از آنکه اثر بخشی دستگاه آنها به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برسدف این دستگاه ها به سرعت وارد بازار تجاری شوند و برای تولید کنندگان پولسازی کنند. این کار نه تنها موجب محبوبیت دستگاه در میان مردم و متخصصان زیبایی می شود، بلکه برای آنها نیز منفع شخصی دارد و خود مدیران سازنده نیز به یک چهره مشهور در میان مردم تبدیل می شوند.

cosmeticlasertreatment

تولیدکنندگان و سازندگان دستگاه های لیزر به هیچ عنوان به حساب بانکی مراجعه کننده و سلامتی او فکر نمی کنند. گاهی اوقات شرایطی بوجود می آید که مراجعه کننده متحمل درد و ناراحتی های زیادی می شود و هزینه هنگفتی را نیز صرف انجام لیزر موهای زائد بدن خود می کند، اما در نهایت به نتیجه مطلوب دست پیدا نمی کند.

زمانی که دستگاه های لیزر بدون آنکه تحقیقات و آزمایشات کافی بر روی آنها صورت بگیرد، مورد استفاده گسترده قرار میگیرند، هیچ  تفاوتی با داروهایی که در قرن نوزده بدون مجوز و غیر قانونی به بازار عرضه می شدند، ندارند. اما چگونه می توان کیفیت این دستگاه را ارتقاء بخشید و دستگاهی جدید با کاربردهای جدید به بازار عرضه کرد؟

مشکل از سوی متخصصان ناشی می شود. آنها به عنوان نگهبان جان مردم نباید تنها به اطلاعات جزئی درباره دستگاه اکتفا کنند، بلکه باید به مطالعات همه جانبه نیز رجوع کنند.

عدم اجماع دنیای پزشکی و متخصصان پوست و زیبایی در زمینه میزان تاثیرگذاری دستگاه های لیزر

 

اخیرا نقدها و نظراتی که درباره لیزر موهای زائد از سوی متخصصان در زمینه های مختلف پزشکی ارائه می شود، اغلب مواقع با یکدیگر در تضاد هستند. اگرچه پزشکان آینده روشنی برای آن در نظر دارند، اما هنوز جایگاه آن را متزلزل و سست می دانند. برخی بر این باورند که دستگاه های لیزر اثربخشی طولانی مدت و دائمی ندارند. بعبارت دیگر، امکان لیزر موهای زائد بدن برای همیشه وجود ندارد.

عرضه ناگهانی و مهیج دستگاه های لیزر، مردم عادی و حتی پزشکان را نیز به استفاده از آنها واداشت، اگرچه بحث ها و نظرات مختلفی حول این صنعت وجود داشت. اگرچه رفع اندکی از موهای زائد در بخش هایی از بدن انکان پذیر است، اما رفع کامل موهای زائد بدن از طریق دستگاه های لیزر کنونی موضوعی است که به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز دارد.

بهینه سازی درمان

laser-system-2

اگرچه دستگاه های لیزر بدون شناخت کامل قابلیت ها و محدودیت های آنان، وارد بازار رقابت شدند. این یک مورد حساس و حیاتی است که متخصصان پوست و زیبایی ، درمانگر ها، محققان و مصرف کنندگان تجربیاتی که در اثر کاربرد این دستگاه ها بدست می آورند، با مردم در میان بگذارند. سیستم های خنک کننده که برای خنک سازی لایه های زیرین و میانی پوست مورد استفاده قرار می گرفتند و همچنین نحوه کاهش و کنترل درد ناشی از کاربرد لیزر به تدریج پیشرفت کردند. با این وجود، مصرف کنندگان می بایست عوارض جانبی این دستگاه ها و خطراتی را که برای پوست آنها فراهم می آورد، در نظر داشته باشند. در سال 2000، مصرف قرص مسکن و آرامشبخش به منظور کاهش درد پیش از انجام لیزر، به مرگ یکی از مراجعین انجامید. با وجود بررسی ها و داده های مهمی که در سایت های مختلف پزشکی و زیبایی قرار می گیرد، هیچ کس نمی تواند به طور کامل میزان تاثیرگذاری و ایمنی این دستگاه ها را تضمین کند. علاوه بر این، سازمان غذا و دارو هنوز استاندارد عملکرد برخی از این اپیلاتورها را تایید نکرده است. مشکل از آنجایی ناشی می شود که سازمان غذا و دارو، تعریف درستی از واژه “دائمی” یعنی رفع دائمی موهای زائد بدن ارائه نکرده است. این واژه می تواند طیف گسترده ای از حالات را در برگیرد.

کاربران اصلی دستگاه های لیزر

کاربر لیزر

بزرگترین مسئله در زمان کنونی این است که چه کسانی کنترل استفاده از این فن آوری نوین را برعهده دارند. درمانگرها، پزشکان، متخصصان پوست و زیبایی، برقکافتگرها همگی حق کاربرد این نوع دستگاه ها را به خود می دهند و آنها را در مالکیت انحصاری خود می دانند.

درست همانند پیدایش و کشف اشعه ایکس، زمانی که دستگاه های مختلف لیزر که برای درمان بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار می گرفتند، محبوبیت خود را بتدریج در میان مردم از دست میدانند، به اصلاح متخصصان زیبایی و لیزر شروع به تاسیس مکان هایی برای تربیت نیروی کارآمد برای آشنایی با لیزر کردند. گاهی اوقات برخی از این به اصلاح متخصصان بدون اجازه نامه رسمی و به صورت غیر قانونی این دستگاه های لیزر را بر روی مراجعه کنندگان خود به کلینیک زیبایی امتحان می کردند.

امروزه محدودیت هایی در رابطه با خرید و سفارش آنلاین دستگاه های لیزر برای افراد غیر متخصص در نظر گرفته شده است. برخی از فعالان و حمایت کنندگان از سلامت مصرف کننده بر این عقیده اند که گستردگی و دسترسی آسان همگان به دستگاه های لیزر سبب میشود که تعداد طبیبان قلابی افزایش پیدا کند و میزان مرگ و میر و آسیب های پوستی ناشی از استفاده نادرست و ناشیانه از دستگاه لیزر نیز افزایش یابند.

مشکل اصلی اینجاست هر فردی که در زمینه خاصی فعالیت می کند، مانند کسانی که روی بدن خالکوبی می کنند، استایلیست ها، متخصصان زیبایی و پوست، درمانگرها، داروخانه ها، لوازم آرایشی و زیبایی قصد دارند که از دستگاه های لیزر به نفع تجارت خود استفاده کنند، بدون آنکه در این زمینه مهارت، تجربه، تخصص کسب کرده باشند و یا از دستگاه های مورد تایید سازمان غذا و دارو و دارای مجوز رسمی استفاده کرده باشند.

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments