همه چیز در مورد روغن های پوست – اهمیت آنها چیست؟

روغن صورت2

آیا جمله ی زیر درست است یا نه؟

چربی ها برای هر نوع پوستی، از جمله پوست چرب، مفید هستند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

پاسخ این است که این جمله کاملا درست است، اما وقتی بحث چربی در امر مراقبت از پوست می شود، کمی ابهام و اطلاعات غلط در مورد آن وجود دارد. به عنوان مثال گاهی این جمله را می شنویم: اگر دارای پوست چرب هستید، از چربی استفاده نکیند.

مطمئنا تصور می کنید که افزودن چربی به پوست چرب آن را چرب تر می سازد. اما خلاف این مسئله درست می باشد. در حقیقت چربی به پوست چرب کمک می کند. برخی روغن ها تولید چربی صورت را تنظیم کرده و فعالیت بیش از حد غدد فعال چربی را کم می کنند.

بنابراین مقاله ی امروز در مورد چربی های صورت است – بررسی دقیق این مسئله که چرا پوست نیازمند چربی است، روش های مختلف تغذیه ی پوست، کاری که چربی های صورت برای پوست انجام می دهند و نکاتی برای به کار گرفتن چربی.

سلامت پوست شما وابسته به لیپیدهاست:

قبل از اینکه به چربی ها بپردازم، توضیح یک مسئله ی اساسی در مورد پوست مهم است. پوست تا حدی از لیپیدها ساخته شده است (لیپید نوعی چربی است). لایه ی بیرونی پوست از سلول های پوستی تشکیل شده که با لیپیدها احاطه شده اند. تصویر دیوار آجری را در نظر بگیرید. سلول های پوست مشابه آجرها هستند و ملاتی که این آجرها را کنار یکدیگر نگاه می دارد مانند لیپیدهای بین سلول های پوستی هستند.

دیوار

پوست سالم شبیه به یک دیوار آجری محکم است و هیچگونه ترک یا چاله ای ندارد. اگر هرگونه ضعف و یا مشکلی روی دیوار آجری وجود داشته باشد، حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟ مواد شیمیایی، مواد آلرژی زا و دیگر مواد محرک بیشتر به پوست نفوذ کرده و باعث سوزش و التهاب می شوند. به عبارت دیگر شروع دیگر مشکلات پوستی می باشند که جوش و حساسیت پوست مهم ترین آنها هستند.

چه چیزی باعث استحکام دیوار آجری می شود؟ لیپیدها بیشتر باعث استحکام می شوند. لیپیدها مسئول نگه داشتن سلول های پوستی در کنار یکدیگر و مستحکم نگاه داشتن آنها هستند. وقتی شما دچار کمبود لیپید شوید، پوست شما لطافت و استحکام خود را از دست داده و بیشتر مستعد ابتلا به آسیب و التهاب می شود.

لیپیدها نیز 50 درصد غشای سلولی را تشکیل می دهند و در کنار هم قرار گرفتن سلول به سلول قرار دارند. بنابراین برای پوست خیلی مهم هستند.

پوست چگونه تغذیه می شود؟

اکنون که می دانید لیپیدها مولفه ی حیاتی برای پوست هستند، مهم است که آنها را تغذیه کنید. لیپیدها مکررا از طریق پاکسازی صورت، لایه برداری، استفاده از برخی محصولات، هوای خشک، خورشید و آلودگی از بین می روند.

لیپیدهای پوست به سه روش تغذیه می شوند:

  1. سبوم – پوست شما به طور طبیعی نوعی چربی به نام سبوم تولید می کند. این چربی به وسیله ی غدد سباسه تولید می شود که به منافذ چسبیده اند (نام علمی برای منفذ فولیکول می باشد.).
  2. رژیم غذایی – خوردن غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب هستند و یا مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3، برای پوست مفید هستند.
  3. محصولا مراقبت از پوست – استفاده از چربی ها یا محصولات دارای چربی (نرم کننده ها) برای پوست، یک روش دیگر برای تغذیه ی پوست است.

گاهی اوقات تنها رژیم غذایی برای تغذیه ی پوست کافی نیست. به ویژه وقتی آب و هوا کمی خشن است یا با افزایش سن، که تولید سبوم کاهش می یابد. این زمان است که مصرف چربی برای پوست بسیار کمک می کند.

لیپیدها از اسیدهای چرب تشکیل شده اند. بنابراین اگر لیپید بیشتری می خواهید، باید اسید چرب بیشتری به پوست خود بدهید.

چربی ها یک منبع غنی از اسیدهای چرب هستند که آنها برای پوست بسیار موثر می کند.

مزیت های استفاده از چربی صورت:

روغن صورت3

از آنجایی که چربی ها از اسیدهای چرب تشکیل شده اند (درست مانند لیپیدها در سطح پوست)، به همین خاطر به راحتی در پوست نفوذ می کنند. این ویژگی چربی را به یک مرطوب کننده ی عالی تبدیل می کند. چربی ها کار ترمیم پوست آسیب دیده را نیز به خوبی انجام می دهند. اگر پوست شما آسیب دیده باشد (دارای ترک های کوچک باشد)، چربی با پر کردن این ترک ها، به سرعت آنها را درمان می کند.

علاوه بر این چربی ها پوست را نرم کرده و با ایجاد یک مانع انسدادی از روغن روی پوست،رطوبت پوست را حفظ می کنند. مانع انسدادی دارای دو چیز است:

  1. مانع ورود مواد بیرونی به داخل پوست می شود.
  2. مانع از دست دادن و تبخیر آب پوست می شود.

بسیاری از چربی های صورت روغن های گیاهی هستند که مزایای دیگری نیز برای پوست دارند، از جمله ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها. بنابراین علاوه بر تقویت مانع انسدادی روی پوست، چربی ها کارهای بسیاری برای پوست انجام می دهند.

چربی برای چه کسانی مفید است؟

چربی ها برای موارد زیر بسیار موثر هستند:

  • پوست خشک
  • پوست آسیب دیده ( ضربه ی فیزیکی یا شیمیایی به پوست وارد شده باشد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، عادات بد و دیگر صدمات به پوست).
  • پوست ملتهب شده
  • پوس جوش دار – به ویژه اگر به خاطر درمان های مربوط به برطرف کردن جوش ها، پوست خشک شده باشد.
  • پوست چرب – به ویژه اگر به خاطر پاکسازی بیش از حد و یا محصولات کنترل کننده ی چربی، خشک شده باشد.

در تئوری هرکسی می تواند از چربی استفاده کند. در عمل تشخیص اینکه چه نوع چربی برای پوست مفید است، کمی سخت می باشد.

فاکتور مهم در چربی چیست؟

همه ی چربی ها مانند یکدیگر نیستند. شما باید یک چربی مناسب و باکیفیت پیدا کنید که منبع ترکیبات آن و روش تولید آن نیز تایید شده باشد. این دو فاکتور در کیفیت چربی ها تاثیر دارند. روغن های گیاهی به خاطر  گاهی باعث واکنش های آلرژیک یا مسدود کردن منافذ می شوند. روش استخراج و خالص سازی روغن بسیار مهم است، به ویژه وقتی جزء روغن های ضروری قرار می گیرد. روغن های تقلبی و ناخالص ممکن است حاوی عناصری باشند که باعث بروز حساسیت در پوست شوند.

برخی هستند که ا چربی ها جوش می زنند. این امر لزوما به این خاطر نیست که چربی منافذ را مسدود می کند. اگر شما نسبت به ترکیبات و یا روغن گیاه خاصی حساسیت دارید، چربی که دارای آن ترکیبات است نیز باعث بروز مشکل در پوست شما می شود. بنابراین انتخاب روغن مناسب و دارای کیفیت بالا مهم است. روغن های خالص معمولا به ندرت پیش می آید که حساسیت زا و مسدود کننده ی منافذ باشند. به علاوه اینکه سریعتر نیز جذب می شوند.

چه نوع روغن هایی برای پوست خوب هستند؟

تغذیه پوست

این روزها روغن ها بسیار طرفدار دارند. شما می توانید یک روغن از یک نوع گیاه پیدا کنید و یا اینکه روغنی که از ترکیب 10 تا 15 نوع گیاه متفاوت باشد. به هرحال همیشه طعم جدیدی وجود دارد.

برخی روغن های معمول خانگی مانند روغن زیتون و نارگیل روغن های ضروری محسوب می شوند و برخی روغن های عجیب مانند روغن بائوباب. برخی روغن ها هستند که حاوی ترکیبا ضد پیری هستند، مانند آنتی اکسیدان ها و پپتیدها. روغن ها فقط برای تغذیه ی پوست به کار نمی روند. بلکه به چند منظور مختلف کاربرد دارند.

بهترین چربی ها برای پوست چربی هایی هستند که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. امگا 3 و امگا 6 دو گروه مهم از اسیدهای چرب برای پوست هستند:

اسیدهای چرب امگا 3

  1. ALA – اسید آلفا لینولنیک – یک اسید چرب ضروری می باشد.
  2. EPA – اسید اکوزاپنتانوئیک
  3. DHA – اسید دوکوزاهگزانوئیک

اسیدهای چرب امگا 6

  1. LA – اسید لینولئیک – یک اسید چرب ضروری
  2. GLA – اسید گاما لینولئیک
  3. و 9 اسید دیگر

اسید چرب از این بابت ضروری نامیده می شود که نمی تواند به وسیله ی بدن انسان ترکیب شود. اسید چرب باید از منابع غذایی به دست آید. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 عوامل ضدالتهابی قوی هستند.

اسید گاما لینولنیک (GLA) که از اسید لینولئیک ترکیب می شود، نیز دارای اثر آرام بخش قوی می باشد.

جوش ها و پوست چرب به اسیدهای چرب ضروری نیاز دارند:

روغن پوست0

تاکنون می دانید که اسیدهای چرب مولفه های ساختاری اصلی برای پوست هستند. اما موضوع دیگری هم وجود دارد که باید بدانید – اسیدهای چرب اصلی بخشی از سبوم انسان نیز هستند.

محققان دریافته اند افرادی که دارای پوست پر از جوش هستند، سطح کمی از اسیدهای چرب ضروری را در لیپیدهای سطح پوست خود دارند. تصور می شود کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث افزایش تولید سبوم می شود.

چربی استفاده شده برای پوست چرب یا دارای جوش می تواند کمبود اسیدهای چرب اصلی را تحت تاثیر قرار داده و تولید چربی بالا را کنترل کند.

بسیاری از روش های درمانی جوش ها، خشک کننده ی پوست نیز هستند. بنابراین چربی ها و روغن مناسب ککمک می کند چربی از دست رفته ی سطح پوست بازگردد. همین مسئله در مورد پوست چرب که چندین بار پاکسازی شده نیز صدق می کند. پاکسازی بیش از اندازه ی پوست در واقع به تولید سبوم بیشتر منجر می شود.

مسئله ی مهم در مورد پوستی که جوش می زند یا پوست چرب انتخاب روغن مناسب و چگونگی استفاده از این روغن و همچنین میزان مصرف آن است. روغن زیاد در یک زمان یا مصرف مکرر آن منجر به بسته شدن منافذ شده، حتی اگر روغن کاملا خالص باشد.

روغن های خوب برای هر نوع پوستی:

روغن های گیاهی زیادی وجود دارند که امروزه در تولیدات بهداشت و مراقبت پوست مورد استفاده قرار می گیرند. روش های زیادی نیز برای استفاده از آنها وجود دارد. اما در اینجا به چند مورد خوب که یافتن آنها نیز آسان است و منجر به جوش زدن هم نمی شوند، اشاره می کنیم.

همه ی روغن های زیر با پوست انسان سازگار هستند و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری می باشند. علاوه بر این دارای مزایای آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد باکتری نیز هستند.

پوست مستعد جوش یا پوست چرب

روغن جوجوبا – بسیار شبیه به سبوم انسان است، بنابراین به راحتی توسط پوست جذب می شود. در نتیجه سبوم کمتری تولید می شود و سطح چربی پوست متعادل تر می ماند. کامدوجنیک نیز نیست و انتخاب بسیار خوبی برای پوست مستعد جوش است.

روغن تخم گل گاوزبان – منبع بسیار خوب اسیدهای چرب امگا 6، به ویژه GLA، که برای پوست های ملتهب ضدالتهاب و آرام بخش خوبی محسوب می شود.

روغن هسته ی انگور – به تعادل سطح چربی ها کمک می کند و مانند یک منقبض کننده عمل می کند، بنابراین برای پوست مستعد به جوش خوب می باشد و همچنین سرشار از پلی فنول و پروآنتوسیانیدین ها می باشد.

روغن هسته ی زردآلو – به راحتی جذب می شود، برای پوست های چرب و حساس بسیار خوب است.

روغن خولان دریایی – سرشار از ویتامین E (یک ترکیب مهم که از لیپیدها در مقابل اکسیده شدن محافظت می کند) و بتا کاروتن.

روغن درخت چای – دارای ویژگی آنتی باکتریال است.

پوست حساس یا آسیب دیده:

تمام روغن های نام برده در بالا (برای پوست چرب و جوش دار)

روغن گل پامچال – سرشار از اسید لینولئیک و GLA  و آنتی اکسیدان.

روغن گل آفتابگردان – سرشار از ویتامین E که در غشای سلولی از لیپیدها در مقابل پراکسیداسیون محافظت می کند.

پوست معمولی یا خشک

افراد دارای این پوست خیلی خوش شانس هستند، چرا که می توانند از هر نوع روغنی استفاده کنند. اگر پوست شما خشک یا معمولی است گزینه های زیادی برایتان وجود دارد چرا که به ترکیبات هیچکدام از گیاهان حساسیت نشان نخواهید داد.

ترکیبات روغن های گیاهی دارای مزایای زیادی هستند. در روغن های گیاهی مواد شیمیایی گیاهی زیادی وجود دارد که همه ی آنها به نوعی مزایای محافظتی و یا جبرانی مفید ارائه می دهند. باید دید ترجیح شما کدام یک است.

فاکتورهای انتخاب روغن – عطر، وزن و ویسکوزیته

من در هنگام انتخاب روغن سه فاکتور مهم را در نظر می گیرم: رایحه، وزن و ویسکوزیته.

رایحه

روغن صورت0

رایحه برای من فاکتور مهمی محسوب می شود. اگر بوی روغنی را دوست نداشته باشم یا اینکه بوی آن خیلی تند باشد، از آن روغن استفاده نمی کنم.

روغن های گیاهی صورت در واقع عصاره هستند، بنابراین نسبت به دیگر محصولات پوست دارای بوی قوی تری هستند. بهتر است بوی محصول مورد استفاده ی خود را دوست داشته باشید در غیر اینصورت پس از مدتی از آن استفاده نخواهید کرد. علاوه بر این صرفا به خاطر محبوبیت یا تبلیغ زیاد یک روغن آن را خریداری نکنید.

شیمی پوست برای افراد مختلف متفاوت است. بنابراین طبق پوست خود محصول انتخاب کنید.

وزن

منظوز از وزن حسی است که روی پوست شما به وجود می آید. آیا روغن مورد استفاده سبک، متوسط یا سنگین است؟ برخی روغن ها واقعا سبک و تقریبا بدون وزن هستند و فرد چیزی را روی پوست خود احساس نمی کند. برخی دیگر خیلی سنگین هستند. طوریکه می توانید وزن روغن را روی پوست خود حس کنید. به طور کل روغن سنگین را می توان روی پوست حس کرد.

ویسکوزیته (غلظت)

روغن صورت1

ویسکوزیته به میزان غلظت یک ماده اشاره دارد. آیا این ماده مانند شیر به راحتی جاری می شود، یا اینکه غلظت آن زیاد بوده و به سختی حرکت می کند، یا اینکه چیزی بین این دو می باشد؟

شما کدامیک را بیشتر دوست دارید؟ فرقی بین هر دو نوع نیست، این موضوع فقط یک مسئله ی سلیقه ای می باشد.

چگونه از روغن های صورت استفاده کرد؟

روغن ها غلیظ و به شدت نرم کننده هستند، بنابراین فقط به مقدار کمی از آن روی پوست خود نیاز دارید. بهتر است روغن ها را در شب استفاده کنید. استفاده از روغن در طول روز باعث می شود که پوست شما درخشان به نظر برسد. اگر آرایش کنید، آرایش به خوبی روی پوست شما پخش نمی شود و جذب هم نمی شود. یا اینکه ممکن است روی پوست جمع شود.

روش های مختلفی برای استفاده از روغن وجود دارد. برخی نام های تجاری چگونگی مصرف را توضیح داده اند. به عنوان مثال ابتدا روغن را در کف دست ها بمالید تا گرم شود. اما به شخصه فکر می کنم این مسئله زیاد مهم نیست، چرا که مقدار روغن مصرف شده در هر بار بسیار کم است.

اگر دارای پوست چرب هستید، بهتر است از روش شماره ی 1 استفاده کنید.

روش شماره 1:

بهترین روش برای پوست های چرب.

  1. یک یا دو قطره از روغن را روی انگشت خود قرار دهید.
  2. با انگشت دیگر از دست دیگرتان روغن را روی هر دو انگشت پخش کنید.
  3. هر دو انگشت را روی پوست خود مالش دهید، بیشتر در نواحی مورد نظر خود – یا قسمت های خشک پوست یا قسمت هایی که آب خود را از دست داده اند و یا کل صورت.
  4. اگر فکر می کنید میزان روغن کم است، یک قطره ی دیگر نیز اضافه کنید.

روش شماره 2:

بهترین روش برای پوست های خشک.

  1. یک قطره از روغن را روی یک انگشت قرار دهید.
  2. روغن را روی پوست خود قرار داده و به سرعت روی پوست بمالید.
  3. مرحله ی 1 و 2 را با یک قطره ی دیگر تکرار کنید تا تمام صورت کاملا مرطوب شود.
  4. اگر تمایل دارید روغن را در اطراف چشم خود به کار برید، روغن را روی پوست فشار دهید و این کار را در تمام اطراف چشم انجام دهید. انگشت خود را زیر چشم ها نمالید، چرا که بافت این بخش حساس و ضعیف است. روغن را خیلی نزدیک به چشم نیز استفاده نکنید. روغن به سمت چشم حرکت می کند.

در این روش مقدار روغن بیشتری از روش اول استفاده می شود. به هرحال پوست خشک نیز چربی بیشتری نیاز دارد.

ترکیب روغن با مرطوب کننده

روغن پوست

کار دیگری که می توانید انجام دهید ترکیب یک قطره روغن با مرطوب کننده ی موردنظرتان است. این یک روش ساده برای بالا بردن میزان مرطوب کنندگی یک لوسیون یا کرم است.

مقدار زیادی روغن را با کرم ترکیب نکنید و آن را برای بعد نگاه دارید. ترکیب روغن و مرطوب کننده را دقیقا قبل از مصرف انجام دهید و هر بار فقط به اندازه ی همان دفعه آماده کنید. روغن به راحتی اکسیده می شود و خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهد. آیا تاکنون بوی روغن یا چربی مانده ی غذا را استشمام کرده اید؟ روغن های صورت نیز به راحتی ترشیده می شوند.

نور و اکسیژن بزرگترین عوامل اکسیداسیون هستند. اما ترکیبات لوازم بهداشتی صورت نیز باعث اکسیده شدن می شوند. بنابراین روغن های خود را در جای تاریک نگهداری کنید و آنها را تا زمان نیاز با چیز دیگری ترکیب نکنید.

هر چند وقت یک بار از روغن صورت باید استفاده کرد؟

روغن صورت چند منظوره است و هر روز یا فقط زمان نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. من بیشتر از کرم ها استفاده می کنم و روغن ها بخشی از مواد مصرفی من نیستند. بیشتر تمایل دارم از روغن ها فقط در زمستان استفاده کنم، زمانیکه هوا خشک است و پوست من هم نیاز به چربی بیشتری دارد. این مسئله بدین معنا نیست که من روغن ها را دوست ندارم، اما کرم ها را ترجیح می دهم.

اگر پوستتان چرب یا دارای جوش است

اگر پوست شما چرب است یا جوش زیاد می زنید، استفاده ی هر روز از روغن باعث مسدود شدن منافذ می شود که البته بستگی به روغن دارد. من پیشنهاد می کنم که روغن را حداکثر روز در میان استفاده کنید. اگر روغن منافذ پوست شما را مسدود نمی کند، می توانید میزان استفاده را به تدریج افزایش دهید. به علاوه از روغن تنها در قسمت های مورد نیاز استفاده کنید و نه کل صورت.

روغن های مورد علاقه ی من

همانطور که قبلا هم گفتم روغن های مورد علاقه ی من در درجه ی اول دارای بوی خوش و پس از آن وزن مناسب هستند. طرفدار روغن های سنگین یا روغن های خیلی سبک نیستم و ترجیح می دهد روغن مورد استفاده دارای وزن متعادل باشد.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی پوست، لیزر و تناسب اندام آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments