همه آنچه که باید در مورد ایزوترتینوئین( داروی خوراکی) بدانید (2)

دکتر مریم ابراهیم  اژدری متخصص پوست و مو
دکتر مریم ابراهیم اژدری
متخصص پوست و مو

 

هشدارها یی در مورد مصرف ایزوترتینوئین

اینکه به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشید تا پیشرفت و تأثیر گذاری دارو روی شما بررسی شود از اهمیت زیادی برخوردار است. آزمایش خون برای بررسی اثرات جانبی دارو ممکن است لازم باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

ایزوترتینوئین سبب نقائص زمان تولد جنین می شود ، اگر شک دارید که باردار شده اید بلافاصله دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف این دارو در دوران بارداری نقص های جدی در جنین ایجاد می کند، یک ماه قبل از مصرف دارو کنترل بارداری را شروع کنید حتی اگر دارو را مصرف می کنید بهتر است اگر می خواهید باردار شوید موقتاً مصرف دارو را قطع کنید و یک ماه بعد از زایمان دوباره شروع کنید.

هیچ داروی دیگری را بدون در جریان گذاشتن پزشک مصرف نکنید از جمله داروهای گیاهی، ویتامین و مکمل ها یی که بدون نسخه یا نسخه پزشک مصرف می کنید حتماً به پزشک خود بگویید. بعضی داروها یا مکمل ها ( به عنوان مثال مخمر سنت جان) ممکن است از تأثیر داروهای کنترل بارداری جلوگیری کند.

در طول 3 هفته اول مصرف ایزوترتینوئین، پوست شما ممکن است تحریک شود، حتی ممکن است آکنه ها به نظر شدیدتر و بدتر برسند. اگر در طول 1 تا 2 ماه هنوز حالت تحریک شده را داشت و پوست شما بهتر نشده بود با پزشک مشورت کنید. بهبودی کامل ممکن است 6 ماه طول بکشد پزشک در انتخاب محصولات مناسب برای خشکی پوست و سوزش آن می تواند به شما کمک کند.

 خودتان یا فرزندتان نباید در حین مصرف دارو  و یا در صورتی که 30 روز از مصرف آن می گذرد خون اهدا کنید.  و حتماً شخص باردار باید از دریافت خون حاوی ایزوترتینوئین اجتناب کند.

ایزوترتینوئین در برخی از افراد ممکن است دید شبانه را مختل کند، این عارضه ممکن است به شکل ناگهانی رخ دهد. اگر این مشکل را داشتید از رانندگی در طول شب و یا هر کار  پر خطردیگری که نیاز به دید دارد اجتناب کنید. بعلاوه این وضوع را دکتر خود چک کنید.

ایزوترتینوئین ممکن است سبب خشکی چشم شود، اگر شما یا فرزندتان از لنز های تماسی استفاده می کنید، چشمتان ممکن است در طول مصرف دارو و تا 2 هفته بعد از قطع مصرف آن به این لنز ها حساسیت بیشتری داشته باشد. پزشک ممکن است برای کمک به کاهش خشکی چشم اشک مصنوعی یا راهکارهای دیگری ارائه دهد.

ایزوترتینوئین ممکن است سبب خشکی دهان و بینی شود، برای تسکین موقت خشکی دهان، استفاده از آب نبات بدون قند، آدامس بدون قند  و ذوب یخ در دهان توصیه می شود. با این حال، اگر خشکی دهان تا 2 هفته دیگر ادامه یابد  با پزشک یا دندان پزشک موضوع را چک کنید. ادامه خشکی دهان احتمال ابتلا به بیماری های دهان و لثه را افزایش می دهد.

در زمان مصرف دارو پوست به شدت به هوای سرد، باد و آفتاب حساس می شود،  پوست شما بخصوص در 2 هفته ی اول درمان بیشتر به در معرض آفتاب سوختگی، خشکی حساس است. اگر سوزش پوست و آفتاب سوختگی زیادی دارید یا از سولاریوم استفاده می کنید نباید این دارو را مصرف کنید.

برای کمک به تأثیر بیشتر و بهتر ایزوترتینوئین بهتر است، از کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب استفاده کنید. لباس محافظ و کلاه نیز توصیه می شود.

ایزوترتینوئین ممکن است در برخی از افراد سبب آشفتگی، تحریک پذیری و رفتارهای غیر طبیعی شود. همچنین ممکن است افکار خودکشی  و افسردگی در فر مشاهده شود.  اگر این عوارض را مشاهده کردید با پزشک مشورت کنید.

این دارو ممکن است فشار در سر را افزایش دهد. که این امر از دست دادن بینایی و مشکلات حدی مغز را افزایش می دهد اگر سر درد بد ، تاری دید ،سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ  و یا تشنج دارید حتماً با پزشک مشورت کنید.

واکنش های جدی پوستی نیز ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد، اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتماً با پزشک مشورت کنید:  تاول، شل شدن پوست، لرز، اسهال،خارش،درد عضلات و مفاصل، بثورات جلدی، ضایعات قرمزی پوست، زخم و لکه های سفید  در دهان و روی لب و خستگی و ضعف غیر معمول.

ایزوترتینوئین ممکن است سبب مشکلات عضله، درد مفاصل، درد و سفتی عضلانی و یا اختلالات حرکتی شود، به راحتی ممکن است در ورزش های سنگین آسیب ببینید. یا حتی ممکن است زخم های شما دیرتر خوب شود، اگر حساس می کنید کودک شما با مصرف این دارو به درستی رشد نمی کند حتماً با پزشک مشورت کنید.

از مصرف هر گونه ویتامین A و یا داروهای حاوی ویتامین A در طول درمان پرهیز کنید. زیرا سبب می شود عوارض جانبی این دارو افزایش یابد.

بسیار مهم است که شما یا فرزندتان از موم برای برداشتن و حذف موها اجتناب کنید. زیرا سبب زخم شدن پوست تحریک شده و افزایش احتمال اسکار می شود. باید 6 ماه بعد از قطع دارو از این روش برای حذف مو استفاده کنید.

این دارو سطح قند خون را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.  اگر خودتان و یا فرزندتان مبتلا به دیابت هستید، و متوجه تغیر نتایج تست خون خود شدید با دکتر مشورت کنید.

احتمال بروز پانکراتیت نیز افزایش می یابد،  اگر خودتان و یا فرزندتان  درد ناگهانی در معده، لرز و یبوست ، تهوع و استفراغ یا تب داشتید با پزشک مشورت کنید.

ایزو ترتینوئین ممکن است سبب برخی مشکلات شنیداری شود، اگر علائمی مانند زنگ زدن و وزوز و یا سرو صداهای غیر قابل توضیح در گوش داشتید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

در صورت مشاهده علائمی مثل، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ، از دست دادن اشتها، تهوع و خستگی یا ضعف غیر معمول یا زردی چشم و صورت داشتید پزشک را در جریان بگذارید. این نشانه بر مشکلات جدی کبدی دلالت دارد.

این دارو برخی سلولهای خونی را در بدن کاهش می دهد بنابراین احتمال ابتلا به عفونت  و خونریزی در شما افزایش می یابد،  از بودن در کنار افراد بیمار اجتناب کنید و دستان خود را میز بشوئید، از ورزش های خشن دوری کنید، مسواک و نخ دندان را به آرامی استفاده کنید. در استفاده از اشیائ تیز مثل تیغ و ناخن گیر احتیاط کنید.

عوارض جانبی:

در کنار فواید مصرف ایزوترتینوئین، باید عوارض این دارو را نیز مد نظر قرار داد:

عوارض رایج این دارو:

درد مفاصل و استخوان

سوزش، قرمزی، خارش و اتهاب چشم

اختلال در حرکت

خون دماغ شدن

پوسته پوسته شدن، قرمزی، سوزش، درد و التهاب لب

عفونت و بثورات پوستی

ریزش مو، قاعدگی نا منظم، نازک شدن تار موها، گر گرفتگی، افزایش رشد مو بخصوص در صورت

مشکالات خواب، تغییر صدا،تعرق و سوزش معده

 

عوارض نادر این دارو

درد معده و شکم

افکار خودکشی ( که معمولاً با توقف دارو متوقف می شود)

خونریزی و التهاب لثه

تغییر در رفتار

تاری دید و تغییرات دیگر بینایی

سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ ، زردی چشم و پوست

عوارضی که مشاهده نشده است

سیاه و قیر بودن مدفوع

نفخ

سرفه ی خون آلود

ادرار خونی

درد قفسه سینه

گیجی

تشنج، اشکال در تنفس، درد گوش، دو بینی، غش ، اشکال در بلع

فشار خون بالا، کهیر، سوءهاضمه، عدم توانایی در صحبت

فقدان و یا کاهش رشد در کودکان

پوست رنگ پریده، قرمز و درد در اطراف ناخن

جوش های پوستی

از دست دادن ناگهانی هوشیاری

تورم پلک ها، صورت و لب و دست و پا

افزایش و یا کاهش غیر معمول وزن

برخی از عوارض بدون مشورت با پزشک برطرف می شوند، اما برای برخی از آنها لازم است با پزشک مشورت کنید. در صورت مشاهده و یا ادامه پیدا کردن هر یک از عوارض پزشک را در جریان بگذارید.

تماس با ما

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments