نکاتی برای مراقبت از ناخن ها

ناخن ها

 

جنس ناخن های شما از پروتئین است. نوع خاصی از پروتئین است که کراتین نامیده می شود و موها و لایه بیرونی پوست شما از این نوع پروتئین ساخته شده است. سلول هایی که قسمت های قابل مشاهده ناخن های تان را تشکیل می دهند، در واقع سلول های مرده هستند.

ناخن های انسان نقش محافظت از انگشت ها را دارند. شاید در گذشته های دور ناخن های ما انسان ها نیز مانند پنجه های حیوانات بوده است که به مرور زمان به این شکل درآمده اند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بافت ها اطراف ناخن و گوشت ها پس از مرگ از ناخن جدا می شوند و در نتیجه باعث می شود ناخن ها بلندتر به نظر برسند. این تصور اشتباه وجود دارد که ناخن ها بعد از مرگ هم رشد می کنند، اما در واقع ناخن ها برای رشد به هورمون و مواد غذایی احتیاج دارند.

ناخن های دست خیلی سریعتر از ناخن های پا رشد می کنند. سرعت رشد ناخن های دست 3 برابر ناخن های پا است. حدود 3 تا 6 ماه طول می کشد که یک ناخن دست به طور کامل جایگزین شود، در حالیکه این زمان برای ناخن پا 9 تا 18 ماه است.

خوردن ناخن ها خطر ابتلا به عفونت را در ناخن ها افزایش می دهد. به علاوه با خوردن ناخن بافت هایی را که به رشد ناخن کمک می کند، از بین می برید و در نتیجه ظاهر ناخن ها کمی عجیب به نظر می رسد. اگر عادت به جویدن ناخن های خود دارید و به دنبال راهی برای ترک این عادت هستید، این توصیه ها را در نظر بگیرید: ناخن های خود را کوتاه و مرتب کنید، مانیکور کنید و لاک بزنید تا مانع جویدن آنها شود، از لاکی با طعم بد استفاده کنید و یا توپی را در دست خود نگه دارید و با آن بازی کنید.

هر چند هفته یک بار لازم است لاک ناخن های پای خود را پاک کنید. لاک روی لایه بیرونی ناخن قرار گرفته و باعث مردن ناخن می شود. مردن سلول های ناخن باعث رشد قارچ و باکتری در زیر ناخن می شود. بنابراین اجازه دهید هر چند هفته یک بار ناخن های پایتان نفس بکشند.

شاید به نظر برسد ناخن ها به طور مستقیم از لبه کوتیکول (بخش U شکل در انتهای ناخن) رشد می کنند، اما در حقیقت رشد آنها از ریشه ناخن شروع می شود که کمی زیر پوست قرار می گیرد. کوتیکول از این بخش محافظت می کند.

ناخن های پا ممکن است از پا جدا شود که رایج ترین علت آن عفونت است. قارچ هایی هستند که می توانند از کراتین تغذیه کنند و به ناخن ها می رسند. این مشکل در صورت آسیب دیدن ناخن پا نیز بروز می کند – به عنوان مثال یک جسم سنگین روی انگشت پا سقوط کند. هر دو مورد باعث بروز درد، التهاب و تغییر رنگ ناخن می شوند. عفونت باعث بروز بوی بد و ضخیم تر شدن ناخن نیز می شود.

عواملی که باعث ضعیف شد ناخن ها می شوند، عبارتند از: گرما یا سرمای زیاد، لاک پاک کن های حاوی استون و استفاده از محصولات شوینده منزل بدون دستکش. برای حفظ قدرت ناخن ها با آن ها ملایم باشید. در زمان شستن ظرف ها یا تمیز کردن منزل دستکش بپوشید و از لاک پاک کن های بدون استون استفاده کنید. استفاده روزانه از یک مرطوب کننده می تواند میزان شکنندگی ناخن ها را کاهش دهد.

در ادامه چند راهکار ساده بیان می کنیم که از درد و عفونت پیشگیری کرده و می توانید ناخن های زیبایی داشته باشید:

  • بر روی ناخن آسیب دیده یخ قرار دهید و آسیب دیدگی را هر چه سریعتر بهبود بخشید.
  • ناخن شکسته یا جدا شده را فورا با قیچی یا ناخن گیر تمیز مرتب کنید و بلافاصله آن را ببندید.
  • در صورت بروز خون مردگی در زیر ناخن، اگر درد دارید خون را خارج کنید.

نکته مهم: اگر دچار دیابت یا بیماری شریانی محیطی هستید و یا یک مشکل سیستم ایمنی دارید و یا فکر می کنید استخوانی شکسته است، خون را خارج نکنید.

  • پوسته پوسته های روی کوتیکول را مرتب کنید و از پارگی و زخمی شدن پوست جلوگیری کنید.
  • اگر در حال استفاده از ناخن مصنوعی هستید، در صورت بروز هر گونه مشکل فورا ناخن مصنوعی را از روی ناخن بردارید.
  • مراقب هر گونه عفونت پوستی در اطراف ناخن های خود باشید.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • مشاهده علائم عفونت
  • شدیدتر شدن علائم علیرغم مراقبت ها و درمان هایی که انجام می دهید.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/tc/nail-problems-and-injuries-home-treatment” target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/beauty/rm-quiz-know-your-nails” target=”blank” ]منبع 2[/button]

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments