نقش سالسیلیک اسید در درمان آکنه

آکنه

اسید سالیسیلیک هیدروکسی بتا معمولا برای درمان اسکار آکنه عمیق یا غیر ملتهب استفاده می شود. این محصول در ترکیبات بسیاری از انواع لوسیون ها و کرم ها، مواد پاک کننده و پدهای دارویی وجود دارد.

اسید سالیسیلیک چگونه کار می کند

اسید سالیسیلیک در اصلاح روند پوسته ریزی آکنه موثر بوده و در واقع نوعی لایه بردار است.

اسید سالیسیلیک به دلیل توانایی برای نفوذ به فولیکول در درمان آکنه  مفید است. این ماده با تسریع روند ریختن سلول های مرده پوست ،باعث کمک به جلوگیری از انسداد منافذ و کاهش جوش های روی پوست می گردد.

دستورالعمل های رایج استفاده از اسید سالیسیلیک

این محصول در انواع مختلف از 0.5٪ تا 2٪ موجود است و به طور معمول یک بار در روز مصرف می گردد. البته در هر صورت باید از دستور العمل چاپ شده در بسته بندی پیروی کرد.

با توجه به شرایط  و نوع پوست، درمان را با یکی از انواع پدهای اسید سالیسیلیک، لوسیون ، کرم و یا ژل سالیسیلیک شروع کنید. هرگز از دو محصول بطور همزمان استفاده نکنید.

استفاده از چند محصول سالیسیلیک اسید بطور همزمان موجب خشکی بیش از حد پوست شده و به هبچ وجه در تسریع بهبود آکنه نقشی نخواهد داشت.

پس از بهبود کامل آکنه، جهت نگهداری از پوست سالم می توان از شستشو و یا اسکراب با اسید سالیسیلیک به جای ژل یا پدهای اسید سالیسیک استفاده نمود.

همانند بسیاری از داروهای درمان موضعی، اسید سالیسیلیک باید در تمام صورت و یا ناحیه تحت درمان استفاده شود. استفاده از این محصول تنها به عنوان درمان نقطه ای جوش بی اثر است.

استفاده مداوم از محصول سالیسیلیک اسید برای به دست آوردن و حفظ نتایج مثبت ضروری است. اگر درمان خود را متوقف کنید، منافذ دوباره با چربی و سلول های مرده مسدود، و آکنه مجدداً بروز می کند.

برخی از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک عبارتند از:

 ژل ضد جوش Noxzema

پد ضد آکنه Noxzema

پد Stridex

ژل پاکسازی Dermalogica

عوارض جانبی احتمالی

اسید سالیسیلیک می تواند موجب سوزش و آزردگی پوست شود. همچنین در صورت استفاده از این محصول ممکن است خشکی و پوسته پوسته شدن پوست  را تجربه کنید.

این عوارض معمولا می تواند به طور موثر با استفاده روزانه از مرطوب کننده بدون چربی کنترل شود.

اگر سوزش یا خشکی پوست آزار دهنده است، استفاده از دارو را به یک روز درمیان تغییر دهید. استفاده از اسید سالیسیلیک در مقایسه با سایر محصولات درمان آکنه مانند رتینوئیدها (رتین A، Differin) و یا بنزوئیل پراکساید می تواند خشکی ، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست را افزایش دهد.

در صورت بروزاین عوارض، استفاده از اسید سالیسیلیک را متوقف کرده و با پزشک معالج خود مشورت کنید.

زنان باردار و شیرده باید قبل از استفاده از اسید سالیسیلیک با پزشک خود مشورت نمایند،بخصوص اگر قصد استفاده از این دارو را  در منطقه بزرگی از بدن دارند(بطورمثال در آکنه بدن).

منبع :

http://acne.about.com

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی زیبایی، پوست و لیزر درمانی است.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments