نقش روانشناسان در مدیریت وزن

روانشناسی کاهش وزن

بسیاری از مردم به مشکل کنترل وزن دچارند .با توجه به مرکز کنترل بیماری ها و پیشگیری از ان ,تعدا د زیادی از مردم دنیا دچار اضافه وزن میباشند .

مردم به علل متفاوتی دچار افزایش وزن میشوند مانند دوران نقاحت پس از بیماری ها و یا افزایش سن .

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

زمانی که اسمی از کاهش وزن می اید همه به مصرف کمتر غذا و انجام بیشتر تمارین ورزشی فکر میکنند ولی در واقه بخش اصلی کاهش وزن تمرکز بر عقاید و افکاری است که میتوانند مانع کاهش وزن شوند .

مشاوره با یک روانشناس در خصوص کنترل وزن

روانشناسان افرادی هستند که به مردم کمک میکنند تا تغییراتی را در وضعیت رفتاری و یا سبک زندگی خود ایجاد نمایند که در نهیات به مدیریت وزن کمک میکند .

انها میتوانند با فرد مربوطه به صورت جدا و تنهایی مشاوره دهند و یا در قالی یک تیم روانشناسی این کار را انجام دهند .گاهی اوقات پزشکان دیگر مانند متخصصان تغذیه و پزشکان عمومی بیمار را به روانشناس ارجاع میدهند .

افرادی که به روانشناس مراجعه میکنند دارای رنج سنی متفاوتی میباشند و شامل کودکان تا بزرگسالان میشوند و همه انها یا دارای مشکلایت در زمینه مدیریت وزن هستند و یا به دلیلی دیگر بیماری هایی مانند دیابت و یا افسردگی و اضطراب و یا اختلالات تغذیه ای نمیتوانند وزن خود را کنترل نمایند .

جلسات مشاوره

جلسه اول مشاوره با روانشناس معمولا شامل تاریخچه زندگی شما و موضوعات مرتبط میباشد . انها شامل اهدافی برای مدیریت وزن و تلاش های پیشین فرد برای کاهش وزن و تاریخچه پزشکی و سطح استرس و شرایط حاضر زندگی و منابع پشتیبانی اجتماعی همانند افراد خانواده و دوستان .

همچنین روانشناسان میخواهند درباره ی عادت ها و عقاید شما در خصوص غذا و خوراک و ظاهر بدن هستند که ممکن است هدف های سلامتی شما را پشتیبانی نکنند .

معمولا عقاید ناسالم بیماران شامل این موارد میشوند :

  • اجبار به پاک کردن کامل بشقاب
  • نیار به مصرف دسر پس از غذا
  • احساس شکست به هنگام عدم توانایی در کاهش وزن

تعدادی از رفتار های معمول شامل این موارد میشوند :

  • مصرف غذا در هر زمانی
  • مصرف غذا برای مقابله با حس استرس و ناراحتی
  • مصرف غذا زمانی که فرد گرسنه نیست

معمولا این نوع از افکار و رفتار برنامه کاهش وزن را خراب میکنند .روانشناسان با بیماران در خصوص عوامل انگیزشی مصرف غذا و نحوه انتخاب غذاهای سالم صحبت میکنند .همچنین انها به علائم افسردگی و اضطراب و اختلالات غذایی هم توجه میکنند .این شرایط میتوانند مشکلاتی را در روند کاهش وزن ایجاد نمایند .

ایجاد یک برنامه درمانی

پس از جلسه اول ,معمولا روانشناس اطلاعات کاملی در خصوص بیمار دارد .انها در خصوص اعمال مثبت و منفی بیمار تحقیق میکنند .پس از جلسه اول ,بیمار و روانشناس جلسات درمانی دیگر را تنظیم کرده و با هم هماهنگ میشوند .

معمولا برنامه های درمانی برای افراد مختلف با هم متمایزند ولی به طور کلی شامل خود هشیاری و تغییر عقاید قدیمی و ایجاد مهارتهای سازگاری نوین و ایجاد تغییراتی در محیط خانه و کار میباشند .

انها به بیمار کمک میکنند تا موانع موجود برای کاهش وزن را شناسایی نمایند . راههای برای تغییر عادتهای غذایی نامتناسب بیایند .

معمولا بسیاری از روانشناسان در هر زمان بروی یک رفتار تمرکز میکنند .به عنوان مثال اگر بیمار مشکلی در زمان بندی غذایی خود داشته باشد ,مشاور از وی میخواهد که به هنگام غروب غذاهای زیادی را مصرف نماید و حس خود درباره ی محیط و نوع افکار خود بنویسد .

این برنامه ها به هر دو کمک میکند تا عوامل تحریک کننده ی اشتهایی را شناسایی کنند و راه بهتری برای مدیریت ان بیابند .

پیشرفت و بهبود

پس از چند جلسه روان درمانی ,بیمار تغییراتی را در خود حس میکند به عنوان مثال عقاید قدیمی و بیمصرف خود در خصوص غذا را کنار گذاشته و روش های جدیدتری را امتحان میکند .

بیمار به کمک روانشناس در می یابد که به چه مدت باید این دوره ها را ادامه دهد و البته طول این دوره ها در بیماران مضطرب و یا افسرده و یا مبتلا به دیگر بیماری های مزمن بیشتر است .

تغییر عادتهای غذایی

این روش ها برای تغییر عادات و افکار نامتناسب بسیار موثر میباشند :

حفظ میزان ثابتی از فعالیت :سعی کنید در تمام طول روز فعال باشید و با استفاده از دستگاه تعداد قدم های روزانه خود را بشمارید .

کنترل رفتار :معمولا افرادی که مواد غذایی مصرف شده خود در طول روز را مینویسند در کاهش وزن موفقیت بیشتری را کسب میکنند .اطلاعاتی در خصوص مکان و زمان و نحوه ی تغذیه خود را ثبت نمایید .در این صورت عادتهای تغذیه ای خود را شناسایی نموده و میتوانید تغییر نمایید .

مصرف غذا به صورت ثابت :معمولا افراد صبحانه نمیخوردند زیرا فکر میکنند که میزان مصرف کالری را کاهش میدهند و یا میتوانند کالری را برای مواقع دیگری ذخیره نمایند ولی حذف وعده های غذایی باعث کاهش سرعت متابولیسم شما میشود و در نهایت به پرخوری در مواقع دیگر و مشکلات دیگر برای بدنتان منجر میشود .

توجه به تغذیه اگاهانه :معمولا افراد چاق به نحوه تغذیه خود و یا لزوم مصرف غذا در یک زمان توجهی ندارند .روانشناسان میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند .

توجه به رفتار های مرتبط با تغذیه :گاهی اوقات افراد موقعیت های خاصی را به مصرف غذا ارتباط میدهند مانند زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستند و در این حالت مغز فرد رابطه ای بین خوردن و تماشای تلویزیون برقرار میکند .شما میتوانید با راهکرد هایی این ارتباط را از بین ببرید .

شناسایی احساسات :شما باید از احساسات خود به هنگام پرخوری اگاه باشید .ایا دلیل ان اضطراب ,ناراحتی و یا عصبانیت است ؟در این صورت باید بیماران تلاش نمایند تا احساسات لحظه ای را به گونه ای دیگر خاموش سازند .

تغییر افکار و رفتار ناسلامت :تعدادی از افراد به ایده ی همه چیز و یا هیچ معتقدند و به کاهش وزن به عنوان یک روند روشن و یا خاموش نگاه میکنند .روانشناس به بیمار کمک میکند تا این افکار را شناسایی نموده و انها را تغییر دهد .

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،لیزر و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments