لیزر تاتو و خالکوبی

چگونه می توان تاتو و خالکوبی را پاک کرد؟

چگونه می توان تاتو و خالکوبی را پاک کرد؟

شاید تصور کنید که تاتو و خالکوبی به مرور زمان محو می شود، اما آن ها برای همیشه باقی خواهند ماند. لیزر تنها روش مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA) برای حذف تاتو و خالکوبی به شمار می رود، اما ممکن است شرکت در هر جلسه آن برای برخی افراد، هزینه زیادی را در بر داشته باشد. علاوه بر این، از بین بردن تاتو و خالکوبی توسط لیزر مستلزم شرکت در جلسات متعددی در ماه است. کرم های از بین برنده تاتو و خالکوبی دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو نمی باشند، اما هزینه اندکی دارند و این موضوع هر مصرف کننده ای را به سمت خود سوق می دهد. اما آیا می دانید این کرم ها محتوی چه موادی هستند؟!

 

تری کلرواستیک اسید (TCA)

تری کلرواستیک اسید (TCA)

عمده ترین ماده تشکیل دهنده کرم های از بین برنده تاتو و خالکوبی، تری کلرواستیک اسید یا TCA می باشد. این ماده شیمیایی، سلول های پوست را به نوسازی تحریک می کند و نتیجه آن لایه برداری پوست است. در نهایت، پوست جدید جایگزین پوست مرده می شود که بطور بالقوه ای سبب کمرنگ شدن تاتو و خالکوبی می گردد. در صورتی که پیش از مصرف تری کلرواستیک اسید از لیزر استفاده شده باشد، نتیجه موفقیت آمیزتری را حاصل خواهد کرد. این ماده شیمیایی اسیدی سبب تحریک، التهاب، درد، تاول و تغییر رنگ پوست می گردد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

هیدروکینون

هیدروکینون

در حالی که کرم های مبتنی بر TCA با از بین بردن سلول های پوست به بدن کمک می کنند، کرم های حاوی هیدروکینون با کاهش تولید ملانین، به تدریج سبب محو شدن تجمع رنگدانه ها در بافت پوست می شوند. هیدروکینون اغلب در شکل پماد جهت کاهش لک های کبدی، پیری یا کک و مک مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد همچنین به دلیل خاصیت از بین بردن تاتو و خالکوبی، به عنوان یک عامل ضد رنگدانه پوست نیز شناخته می شود. با این حال، هیدروکینون نیز مانند TCA ممکن است دارای عوارض جانبی مانند خارش، تورم، تاول، سوزش یا قرمزی باشد.

 

بررسی سایر مواد شیمیایی

کرومابرایت

برخی از کرم های مورد استفاده در از بین بردن تاتو و خالکوبی، حاوی کرومابرایت هستند که به عنوان یک عامل روشن کننده پوست که تولید ملانین را مهار می کند، عمل می کند. برخی محصولات نیز حاوی قابض هایی مانند اسید سالیسیلیک و روشن کننده های پوست از جمله اسید استئاریک، و همچنین مواد تشکیل دهنده غیرفعالی چون آب، گلیسیرین و رایحه می باشند. دستورالعمل ها و هشدارهای مندرج در بسته بندی را به دقت مطالعه کرده و به آنها عمل کنید و پیش از شروع مصرف این محصولات، با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

 

جایگزین های طبیعی

سیمبوپوگون

در برخی از کرم های از بین برنده تاتو و خالکوبی به جای مواد شیمیایی، مواد کاملا طبیعی به کار رفته شده است. این ترکیبات شامل مواد قابضی چون سیمبوپوگون (Cymbopogon) می باشد که عموما به عنوان علف لیمو شناخته می شود. در این ماده گیاهی، عوامل روشن کننده طبیعی چون شیرین بیان سفید، اسید کوجیک، اسید آسکوربیک و آربوتین وجود دارد. سایر مواد تشکیل دهنده این کرم ها عبارتند از مرطوب کننده هایی مانند عصاره چای سبز، عصاره لیمو و آلوئه ورا و همچنین عناصر غنی از آنتی اکسیدان همچون برگ مریم گلی. با این حال، همانند کرم های مبتنی بر مواد شیمیایی، این محصولات نیز دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو نمی باشند.

از بین بردن تاتو و خالکوبی توسط لیزر

از بین بردن تاتو و خالکوبی توسط لیزر

پاک کردن تاتو یا خالکوبی در اغلب موارد توسط لیزر صورت می گیرد. در این روش، ذرات جوهر شکسته می شوند. سپس دستگاه ایمنی بدن با ذرات شکسته شده جوهر مقابله کرده و با به کار گیری سیستم محو طبیعی خودکار، حین قرار گیری در معرض نور خورشید خالکوبی یا تاتو را از بین می برد. همه رنگدانه های تاتو و خاکوبی، طیف جذب نور خاصی دارند. لیزر به کار رفته در پاکسازی تاتو و خاکوبی باید انرژی کافی جهت طیف جذبی داده شده به رنگدانه ها را دارا باشد تا بتواند درمان موثرتری ارائه دهد.

برخی از رنگدانه های تاتو و خالکوبی، مانند سبز، زرد و جوهر فلورسنت مقاوم تر از رنگ های تیره تری چون سیاه و آبی هستند. به تازگی، جوهرهای رنگی پاستلی دارای دی اکسید تیتانیوم دارای غلظت بالایی هستند که به شدت منعکس کننده می باشند. در نتیجه چنین جوهرهایی سخت تر پاک می شوند و این بدان علت است که این جوهرها، مقدار قابل توجهی از انرژی تابشی را از پوست منعکس می کنند.

 

چگونگی تاثیر لیزر

لیزر تاتو و خالکوبی

لیزر با هدف قرار دادن باکس های رنگ در بدن که محل تجمع رنگدانه ها می باشند و از بین بردن آن ها توسط پالس های نور، منجربه لیز شدن، پاره شدن رنگدانه ها و خرد شدن آنها می گردد. از اینرو در محل، التهاب ایجاد می شود و هجوم ماکروفاژها و سلول های بیگانه خوار نیز سبب می شود که رنگدانه های مورد نظر توسط سلول های ماکروفاژ که وظیفه پاکسازی بدن از عناصر خارجی را دارند، بلعیده و نابود شوند. تاتوهایی که توسط کربن و جوهر سیاه رنگ تیره در آن بکار رفته شده و عمدتا رنگ خالکوبی را سیاه و تیره نشان می دهند از جمله تاتوهایی هستند که به طول موج های ارسالی از طرف لیزر پاسخ مطلوب داده و در مقایسه با سایر رنگ ها طی جلسات درمانی کمتری، نتایج بهتری از خود نشان می دهند.

انواع لیزهایی که برای این اقدام درمانی به کار گرفته می شوند عبارتند از :

1-       لیزر  Q-Switched ND:YAG

2-       لیزر فراکشنال CO2

3-       لیزر  Q-Switched Rubby  که به دلیل هدف قراردادن دقیق رنگدانه ها نتایج بسیار خوبی حاصل کرده است.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

[button color=”red” size=”small” link=”https://en.wikipedia.org” ]لینک 1[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.livestrong.com/” ]لینک 2[/button]

 

 

3 2 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments