قرص های لاغری؛ درست یا غلط؟

قرص های لاغری

استفاده از قرص های لاغری بدون نسخه پزشک

انگیزه استفاده از قرص های لاغری بدون نسخه پزشک مربوطه برای کاهش وزن هرچه سریعتر در ما بسیار قوی است. اما سوالی که در اینجا مطرح است: آیا استفاده از چنین محصولاتی نتیجه بخش و قابل اطمینان است یا خیر؟!

اشتیاق به کاهش وزن هر چه سریعتر چیزی ست که به سختی می توان در مقابل آن مقاومت کرد. اما باید این نکته را در نظر داشت که چنین قرص ها و محصولاتی جز خالی کردن جیب پول شما، کارایی دیگری ندارند. آیا چنین مواردی، گزینه های مناسب و قابل اطمینانی برای کاهش وزن هستند؟ در اینجا به نمونه هایی از قرص های لاغری بدون نسخه پزشک نگاهی می اندازیم و کارایی و یا عدم کارایی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

پایه گذاری انتظاراتی واقع گرایانه

هیچ دارو، روش درمانی و نیروی سحرانگیزی برای کاهش وزن وجود ندارد. موثرترین روش کاهش وزن و ادامه آن از طریق تغییر عادات غذایی و شیوه زندگی ست؛ خوردن غذاهای سالم کم کالری همراه با میوه و سبزیجات فراوان و نیز فعالیت بدنی بسیار.

قرص های لاغری_ داروهای تجویز شده توسط پزشک مربوطه، داروهای بی نسخه، داروهای گیاهی و یا مکمل های غذایی_ همه ی آنها در بهترین حالات موجبات کاهش وزن را فراهم می کنند. اما تقریبا تحقیقات کمی روی این محصولات انجام می گیرد و آن دسته که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته همگی از نوع داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص هستند.

برای مثال، در سال 2014، مطالعات متعدد و آزمایشات بلند مدتی بر روی 21 نوع داروی تجویزی درمان چاقی انجام گرفت. محققان بدین نتیجه دست یافتند: زمانی که فرد شیوه و سبک زندگی خود را به گونه ای مناسب تغییر دهد، داروهای لاغری تجویزی پزشک متخصص، احتمال دست یابی به کاهش هدفمند وزن را در ظرف یکسال افزایش می دهند.

کاهش وزن هدفمند_کاهش وزن در حد کفایت ؛کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و دیگر بیماری ها_ به طور کلی 5 درصد از هدف ما را برای کاهش وزن در بر می گیرند.

البته باید این نکته را درنظر داشت، میزان کاهش وزنی که در یک پروسه و محیط تحقیقاتی بدست می یابد، بیشتر از مقدار آن در عمل خواهد بود. همچنین، اثرات احتمالی جانبی و واکنش های مغایر با قرص های لاغری، همگی می توانند بر نتیجه درمان اثر گذارند.

بنابراین، یک پیش بینی منطقی و متعادل این است که قرص های لاغری ممکن است موثر و سودمند واقع شوند اما معجزه نمی کنند. اثربخشی این داروها و قرص ها از فرد به فرد دیگری متفاوت است ولی در حالت کلی درصد سودمندی در حد متوسط است. از همه مهمتر آن است که محققان اطلاعات کمی درباب خطرات و فواید احتمالی محصولات لاغری بدون تجویز پزشک دارند.

شناخت قواعد درمانی غیر تجویزی

روش های درمانی کاهش وزن، آن هم بدون مراجعه و نسخه پزشک به دو گروه کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. داروهای بی نسخه
  2. مکمل های غذایی

استانداردهای تعیین و تعریف شده برای نظارت بر محصولات و نیز عرضه آنها به بازار، برای هر دو مورد فوق الذکر متفاوت است. برای مثال، برای یک داروی غیر تجویزی چون “اورلیستات”- شرکت داروسازی تامیین کننده داروی مورد نظر موظف است تمام مشاهدات و نتایج بالینی خود را که بر روی افراد مختلف انسان صورت گرفته و نشان دهنده سودمندی، صحت و سلامت داروست، به اداره ى كل خوراك و دارو تقدیم و عرضه کند.

سازنده مکمل های غذایی نیز مسئول تضمین صحت و سلامت و بی خطری محصول است و بر ادعای خود مبنی بر سومندی و تاثیر گذاری آن مهر تایید می گذارد. با این وجود، چنین ادعایی مورد تایید سازمان خوراک و دارو (FDA) نیستند. بلکه، نوع، کیفیت و چگونگی پروسه تحقیقات وجود چنین ادعاهایی را اثبات و تایید می کنند.

اگر سازمان خوراک و دارو از طریق آزمایش یا استدلال بدین نتیجه دست یابد که دارو و محصول مورد نظر خطرناک است، سازمان قادر است که عرضه محصول به بازار را ممنوع و تحریم کرده و از تولید کننده بخواهد که به صورت داوطلبانه از این کار کناره گیری کند. حتی امکان آن وجود دارد که در صورت نبود مدارک و شواهد کافی از طرف خاطی، سازمان علیه تولید کننده دست به اقدام قانونی زند.

تفاوت در تحقیقات، تولید و عرضه محصول به بازار، متقاضیان چنین داروهایی را در تصمیم گیری آگانه برای انتخاب محصول با مشکل رو به رو می کند.

تشخیص صحت و درستی ادعاها درباره ی مکمل های لاغری

هنگامی که یک مکمل غذایی به عنوان یک داروی موثر در کاهش وزن که از نظر کلینیکی و پزشکی مورد تایید واقع شده، به بازار عرضه می گردد، باید مدارک و شواهد تخصصی پزشکی برای تایید چنین ادعاهایی وجود داشته باشد. خود ادعا به تنهایی مبین هیچ نوع تحیق و مطالعات پزشکی و علمی انجام گرفته بر روی محصول نیست.

برای مثال، مکمل های غذایی :رازبری کتونیا تمشک سیاه که قبلا از نظر پزشکی مورد تایید واقع شده، از محصولات طبیعی برای کاهش متعادل وزن هستند. در نوامبر سال 2014، نتایج یکی از تحقیقات کلینیکی صورت گرفته بر روی محصول مورد نظر، منتشر شد و به اطلاع عموم رسید. نتایج بدست امده شامل موارد زیر است:

  • در طی 8 هفته آزمایش، محققان از مکمل غذایی متنوعی شامل رازبری کتون (تمشک سیاه)، کافئین، پرتقال تلخ، ریشه زنجبیل و سیر و همچنین دیگر داروهای گیاهی و مواد معدنی و ویتامین، استفاده کردند.
  • 70 نفر از افراد بزرگسال و چاق به صورت تصادفی انتخاب شده و مقرر شد که یا خود دارو را به تنهایی مصرف کرده و یا شبه داروهایی مانند داروی مورد نظر را مورد استفاده قرار دهند.
  • تمامی شرکت کنندگان رژیم غذایی محدود و برنامه ورزشی دریافت کردند.
  • تنها 45 نفر از آنها موفق به تکمیل و گذراندن 8 هفته آزمایش شدند.
  • در میان کسانی که موفق به تکمیل آزمایش شدند، کاهش وزن به طور متوسط برای کسانی که مکمل غذایی را دریافت کرده بودند به میزان 1.9 کیلوگرم بود.
  • اما در گروهی که شبه مکمل را دریافت کرده بودند، این میزان کاهش، 0.4 کیلوگرم بود.

در این روش درمانی، هرچند که تفاوت میان دو گروه بسیار قابل توجه بود، میزان کاهش وزن متعادل و متوسط بود. باید این نکته را در نظر داشت که 8 هفته آزمایش برای تعیین کارایی و میزان اثرگذاری محصول کافی نیست و نیازمند تحقیقات بلند مدت است، زیرا مکمل غذایی شامل انواع مختلفی از مواد غذایی بوده و نمی توان به درستی اثبات کرد که کدام مورد بر کاهش وزن موثر بوده است.

بنابراین، سایز، روش و مدت دوره آزمایش، اطلاعات و شواهد ناکافی را درباره ی سودمندی و اثربخشی “رازبری کتون در اختیار ما قرار می دهند.

مسئله صحت و سلامت محصولات لاغری

تحقیقات محدودی که در این زمینه صورت می گیرد، ما را در اطمینان یافتن ازصحت و سلامت محصولات با مشکل مواجه می سازد. و باید به خاطر داشت که طبیعی بودن محصول، الزاما دلیلی بر بی خطر بودن آن نیست.

افدرین یا ما هوانگ، محرک غذایی گیاهی ست که زمانی به عنوان یکی از محصولات موثر در کاهش وزن مورد استفاده قرار می گرفت. در سال 2004، سازمان خوراک و دارو (FDA) ، استفاده از افدرین را به دلیل اثرات جانبی احتمالی شامل، تلون روحیات، فزون تنش (هرگونه كشيدگي و فشار ناهنجار به ويژه فشار خون شديد)، ضربان نامنظم قلب، سکته و حمله قلبی تحریم و ممنوع کرد.

پرتقال تلخ یکی ازمحرک های غذایی گیاهی موجود است که در دسترس همگان قرار دارد و گاهی اوقات به عنوان جایگزین مناسبی برای افدرین محسوب می شود و در برخی از مکمل غذایی کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب موثر در پرتقال تلخ دارای خاصیت و کنش های شیمیایی ست که به افدرین شباهت بسیار دارند و وابسته به یکی سری اثرات جانبی هستند. به علت مطالعات و آزمایشات محدودی که بر روی آن صورت گرفته و همچنین استفاده از پرتقال تلخ به عنوان یکی از ترکیبات سازنده مکمل های غذایی، صحت و سلامت چنین محصولی به درستی قابل تشخیص نیست.

تحقیق، جست و جو، پرسش و پاسخ قبل از خرید هر نوع محصول لاغری

قبل از خرید و استفاده از هر گونه محصول لاغری لازم است که درباره ی آن شناخت و اطلاعات کافی بدست آورید. اطلاعات کلی راجع به بسیاری از مکمل های غذایی در وب سایت کانون ملی داروهای مکمل و جایگزین وجود دارد.

بانک اطلاعاتی جامع داروهای طبیعی، اطلاعاتی را در باب مکمل های غذایی و داروهای گیاهی به صورتی کوته وار ارائه می دهد. اگرچه تنها از طریق ثبت نام و عضو شدن در سایت می توان به اطلاعات آن دست یافت، شما می توانید از طریق کتابخانه های عمومی به آنها دسترسی داشته باشید.

اثرات جانبیتاثیرگذاریادعامحصول
تغییرات مزاج، لک افتادن صورت،اجابت مزاج به صورت مکرر و گاهی اوقات به ندرت، آسیب های جدی به کبدمتوسط، اثربخشی کمتر نسبت به نوع تجویز شده آن (اورلیستات)کاهش جذب چربی غذا“آلی”- نوع بی نسخه اورلیستات
افزایش ضربان قلب و فشار خون، ایجاد اضطراب، نگرانیحملات مکرر قلبی

ضربان نامنظم قلب

متوسط،اطلاعات ناکافی در اختیار است.افزایش سوخت و ساز، کاهش اشتهاپرتقال تلخ (سیتروس آرانتیوم)
کمیاب: حالت تهوع و استفراغ، ناراحتی معده، افزایش گاز معده، افزایش حجم مدفوع، یبوستمحتملا بی اثر و بی فایده (براساس تعدادی مطالعات خوب صورت گرفته و طراحی شده) مانع جذب چربی غذاکیتوسان (بدست امده از استخوان بندی برونی سخت پوست)
مدفوع آبکی، سردرد، ضعف بدنی، بی خوابی، تهوع، یبوست، سرگیجه، کهیرغیر موثرافزایش توده عضلانی، کاهش اشتها، افزایش سوخت و سازکرومیم (ماده معدنی اساسی)
ناراحتی معده، یبوست، مدفوع شل، تهوع، احتمال کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بدمتوسطکاهش چربی بدناسيد لينولئيك هم یوغ (بدست امده از محصولات لبنی و گوشت گاو)
استفاده بلند مدت با دوز بالا، بی خوابی، پریشان حالی، سرگیجه، تهوع، استفراغ، افزایش گاز معده، اسهال، نفخ، آسیب به کبد ناچیز و کمکاهش جذب قند (گلوکز)، افزایش کالری و افزایش سوخت و سازعصاره قهوه سبز
اسهال، درد شکم، گاز معدهغیر موثرکاهش جذب چربی غذا، افزایش احساس سیریصمغ گوار ( بدست آمده از لوبیای خوشه ای هندی)
سردرد،سرگیجه، استفراغ، حالت تهوع، احتمال افزایش فشار خون و ضربان قلباحتمالا غیر موثر، (اطلاعات کمی در این مورد در اختیار است)کاهش اشتهاهوودیا (گیاه آبدار)
اطلاعات ناکافیاطلاعات ناکافیافزایش سوخت و سازرازبری کتون (تمشک سیاه)

 

منابع: جاما، 2014؛ سازمان حمایت از مصرف کننده گلاکسواشمیت کلین، 2014؛ موسسه ملی بهداشت و درمان و مکمل های غذایی، 2014؛ پایگاه جامع داروهای طبیعی، 2014؛ موسسه تحقیقات گواره روده شناسی، 2011؛ مجله بین المللی انجمن تغذیه ورزشی، 2013.

بکارگیری دستورات پزشک در برنامه کاهش وزن

چنانچه شما به استفاده از قرص های لاغری فکر می کنید، قطعا با دکتر خود مشورت کنید، به ویژه اگر بیمار خاصی دارید، دارو مصرف می کنید باردار بوده و یا فرزندتان از شیر مادر تغذیه می کند. شما همواره باید اطلاعات و گزارشات دقیقی از میزان دارو، ویتامین و همچنین مواد معدنی که استفاده می کنید، در اختیار داشته باشید.

پزشک می تواند در زمینه هایی چون: روش کاهش وزن، تشویق به ادامه راه و نیز میزان پیشرفت، راهنمایی هایی را در اختیارتان بگذارد و در نهایت شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کند.

نگارنده : حدیثه بختیاری

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،لیزر و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments