قرص دی سیکلومین چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص دی سیکلومین

موارد مصرف قرص دی سیکلومین

قرص دی سیکلومین جهت درمان نوع خاصی از مشکلات روده ای به نام سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص به کاهش مشکلات معده و روده کمک شایانی می کند. عملکرد قرص دی سیکلومین با کاهش حرکت طبیعی روده و آرام سازی عضلات معده و روده می باشد. دی سیکلومین متعلق به رده دارویی آنتی کولینرژیک یا ضد اسپاسم ها می باشد.

این دارو به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی نباید در کودکان زیر 6 ماه مورد استفاده قرار گیرد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

نحوه مصرف قرص دی سیکلومین

این دارو را باید معمولا روزی 4 بار، طبق دستور پزشک، به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. جهت کاهش خطر بروز عوارض جانبی ممکن است پزشک، شروع مصرف قرص دی سیکلومین را در دوز پایین برای تان تجویز کند. همگی دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید.

اگر از شکل محلول این دارو استفاده می کنید، میزان مصرف را با استفاده از ابزار های اندازه گیری خاص مانند قاشق محلول های دارویی به دقت اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است اندازه مناسبی نداشته باشد. قبل از مصرف دوز تعیین شده، محلول را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید.

آنتی اسیدها جذب قرص دی سیکلومین را پایین می آورد. بنابراین، این دارو را همزمان با آنتی اسیدها مصرف نکنید. چنانچه آنتی اسید مصرف می کنید، آن را بعد از وعده های غذایی و قرص دی سیکلومین را قبل از وعده های غذایی مصرف کنید.

میزان مصرف قرص دی سیکلومین بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می گردد.

هیچگاه این دارو را بیش از حد معمول و در دفعات زیاد مصرف نکنید. با این کار بیماری شما هرگز سریع تر بهبود نخواهد یافت و ممکن است خطر عوارض جدی افزایش یابد.

در موارد نادر، اگر این دارو به مدت طولانی یا در دوزهای بالا به طور مرتب استفاده شود، یا اگر ناگهان مصرف این دارو را قطع کنید، علائم ترک (مانند سرگیجه، عرق کردن، استفراغ) اتفاق می افتد. برای جلوگیری از بروز واکنش های ترک، پزشک ممکن است دوز دارو را به تدریج کاهش دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید و هر زمان که واکنش های ترک را تجربه کردید، آن ها را گزارش دهید.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما برخی اوقات منجربه ایجاد وابستگی می شود. اگر اختلال سوء مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) نیز داشته باشید، این خطر ممکن است افزایش یابد. این دارو را دقیقا طبق دستوری که برای کاهش خطر ابتلا به اعتياد تجویز شده است، مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر سوال کنید.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

سندرم روده تحریک پذیر

عوارض جانبی قرص دی سیکلومین

ممکن است در اثر مصرف قرص دی سیکلومین، خواب آلودگی، خستگی، و خشکی دهان رخ دهد. این عوارض در کودکان نیز اتفاق می افتد. چنانچه هر یک از این علائم ادامه دار بود یا بد تر شد، فورا نزد داروساز یا پزشک تان مراجعه کنید.

برای از بین بردن خشکی دهان، آب نبات (بدون قند) یا تکه های یخ بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید، آب آشامیدنی میل کنید یا از یک جایگزین بزاق استفاده کنید. برای از بین بردن خشکی چشم های نیز از داروساز خود بخواهید اشک مصنوعی و سایر روان کننده ها را به شما بدهد.

برای جلوگیری از بروز یبوست، یک رژیم غذایی مناسب سرشار از فیبر را دنبال کنید، مقدار زیادی آب بنوشید و ورزش کنید. جهت انتخاب یک ملین (به عنوان یک نوع محرک با نرم کننده مدفوع) مناسب با داروساز خود مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک این گونه صلاح دیده که مزایای مصرف این دارو بر عوارض جانبی آن مقدم تر است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، عوارض جانبی جدی گزارش نداده اند.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی نادر، اما جدی در شما بروز پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید: کاهش عرق، خشکی، داغ شدن یا سستی پوست، ضربان قلب سریع یا نامنظم، از دست دادن تعادل، لکنت زبان، نوسانات خلقی یا روانی (مانند گیجی، توهم، خشم، عصبی شدن، هیجانات غیرعادی)، مشکل ادرار کردن، کاهش توانایی جنسی.

اگر عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله: درد، تورم یا قرمزی چشم، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان اطراف نور در هنگام شب)، فورا به پزشک مراجعه کنید.

احتمال بروز واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار کم است، اما در صورت بروز باید حتما به دنبال فوریت های پزشکی باشید. علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از: خارش، بثورات پوستی، تورم (به ویژه بر روی صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، تنفس سخت و مشکل شدید.

در اینجا فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از کالامین عنوان نشده است. در صورتی که متوجه علائمی دیگری شدید که در این مطلب قید نشده، آن را نیز با داروساز یا پزشک خود در میان بگذارید.

قرص دی سیکلومین

موارد احتیاطی

در صورتی که حساسیت دارویی دارید، پیش از مصرف قرص دی سیکلومین، موضوع را با داروساز یا پزشک مربوطه در میان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی باشد که در شما ایجاد حساسیت یا سایر مشکلات کند. در این خصوص می توانید با یک پرشک داروساز مشورت کنید.

قبل از استفاده از قرص دی سیکلومین، پزشک یا داروساز را نسبت به سابقه پزشکی خود، بخصوص سابقه خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)، بزرگی پروستات ، مشکلات ادراری به علت انسداد دستگاه ادراری، سایر مشکلات معده و روده (مانند انسداد روده، کولیت اولسراتیو، عفونت، اسید معده کم یا فقدان اسید، ایلئواستمی یا کولستومی در بیماران مبتلا به اسهال)، پرکاری تیروئید، مشکلات قلبی (مانند بیماری عروق کرونر، آنژین، نارسایی احتقانی قلب، ضربان قلب سریع ی نامنظم، مشکلات قلبی به علت خونریزی شدید)، فشار خون بالا، مشکلات سوزش سر دل (مانند ریفلاکس اسید، فتق هیاتال، مشکلات مری)، مشکلات خاص سیستم عصبی (نوروپاتی اتونومیکی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال سوء مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل)، میاستنی گراویس، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی را به پزشک اطلاع دهید.

قرص دی سیکلومین ممکن است سبب ایجاد خواب آلودگی در شما گردد. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند به خواب آلودگی تان بیفزاید. در طول مصرف این دارو از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

این دارو ممکن است باعث تعریق کمتری در شما شود و احتمال سکته قلبی را افزایش دهد. از انجام مواردی که ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد شما شوند، مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم و یا حمام کردن با آب داغ اجتناب کنید. هنگامی که هوا گرم است، مایعات زیادی بنوشید و لباس ها نازک و سبک به تن کنید. اگر بیش از حد گرم تان شد، به سرعت به دنبال جایی برای خنک شدن خود و استراحت باشید. در صورت بروز تب، نواسانات خلقی یا روانی، سردرد یا سرگیجه، به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

در دوران بارداری باید این دارو را تنها در موارد خاص و در صورت تجویز پزشک مصرف نمایید. در خصوص مزایا و خطرات قرص دی سیکلومین در دوران بارداری با پزشک تان مشورت کنید.

از آن جایی که ممکن است استفاده از قرص دی سیکلومین در دوران شیردهی سبب انتقال دارو به شیرتان شود نیز قبل از مصرف آن با پزشک تان مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص دی سیکلومین

تداخلات دارویی قرص دی سیکلومین

از آن جایی که مصرف همزمان این دارو با برخی از داروها دارای تداخل دارویی می باشد، لذا چنانچه از داروی خاصی استفاده می کنید پزشک خود را مطلع سازید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع برای مطالعه بیشتر:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.webmd.com/drugs/2/drug-5247/dicyclomine-oral/details” ]لینک مرجع[/button]

 

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید