فولیکولیت یا التهاب فولیکول های مو

فولیکولیت

فولیکولیت به التهاب فولیکول های مو گفته می شود که بسته به علت آن متفاوت می باشد . التهاب می بواند سطحی و یا با درگیری سطح و عمق فولیکول باشد . فولیکولیت عمقی ، غالباً ضایعات مزمنی هستند که در اثر دستکاری ضایعات سطحی ایجاد می شوند .

فولیکولیت به دلیل التهاب فولیکول مو در اثر عفونت های مختلف و یا آسیب به فولیکول مو و بسته شدن دهانه آن رخ می دهد . در ضایعات فولیکولیت سطحی غالباً با پول یا پوسچول (جوش های چرکی) با زمینه التهابی و قرمز هستند که در مرکز آنها یک مو وجود دارد ، اگرچه مکن است مو مشخص نباشد . ضایعات عمیق تر غالباً بزرگ تر و دردناک اند و بیشتر در محل هایی که تراشیده می شوند دیده می شوند و در تمام مکان های مودار بدن دیده می شوند ولی نقاط بیشتر درگیر شامل ؛ سر ، ران ، زیربغل ، و نواحی اینگوینال می باشد .

در افرادی که به مدت طولانی تحت درمان آنتی یوتیک قرار می گیرند فولیکولیت گرم منفی رخ می دهد .

این ضایعات غالباً به صورت جوش های چرکی کوچکی هستند که بیشتر در اطراف بینی دیده می شوند و به سمت چانه و گونه پیش می روند . ضایعات اغلب بدنبال عفونت ، سایش ، آسیب به فولیکول مو ، تعریق بیش از حد و بسته شدن دهانه فولیکول دیده می شود .

در افرادی که ایمنی بدن ضعیف تر است متعاقباً آسیب پوستی این ضایعات دیده می شود برای فولیکولیت سطحی عود کننده و بدون عارضه ، استفاده از یک صابون آنتی باکتریال و شستشوی مناسب کافی است ولی برای اشکال عودکننده و ضایعات عمقی که عفونت روی آن سوار شده است درمان آنتی بیوتیک موضعی و خوراکی سودمند است .

در صورتی که فرد به درمان دارویی پاسخ ندهد و مقاوم به درمان باشد پماد موپیروسین 2 بار در روز برای مدت 5 روز می تواند استافیلوکوک اورانوس را کنترل نماید . محلول موضعی آنتی اریترومایسین 2درصد غالباً مؤثر است ، در صورتی که کندن مو با این روش منجر به ایجاد ضایعات فولیکولیت می شود بهتر است روش ازبین بردن موهای زائد تغییر و از روش لیزر استفاده شود . 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments