غذا خوردن شما طبیعی است یا اعتیاد گونه؟

اعتیاد غذایی

مدتی است که شباهت هایی میان پرخوری، چاقی و اعتیاد های کلاسیک نشان داده شده است. مطالعات تصویربرداری مغز نشان داده است که غذا و مواد، نشانه های مشابهی در مناطق مغزی فعال می کنند.

مصرف مواد غدایی و استفاده از مواد، هر دو موجب آزاد شدن دوپامین در بخش هایی از مغز می شود که مسئول لذت و هیجانات است. بنابر این مقدار دوپامین آزاد شده به واسطه مصرف غذا یا مواد، با احساس ذهنی پاداش یا تجربه لذت همبستگی دارد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شباهت ها بین پر خوری و اختلالات مصرف مواد شامل مصرف اجباری، تداوم رفتار علی رغم عواقب زیان آور آن، وسوسه، انکار، دغدغه، افزایش مصرف، احساس گناه به دنبال افزایش مصرف افراطی، ولع مصرف و عود می باشد. از دست دان کنترل در خوردن و در نتیجه چاقی،تغییراتی را در مغز شبیه به آنچه که در مصرف مواد رخ می دهد ایجاد میکند.

علاوه بر این، به تازگی  بخش انتقال دهنده های فیزیولوژیکی از قبیل لپتینوگالانین نشان داده است که در متعادل شناختن رفتار خوردن تاثیر می گذارند و ممکن است در چاقی، الکلیسم و دیگر وابستگی های مواد نقش داشته باشد.

خوردن طبیعی یا غیر اعتیادی

در خوردن طبیعی، مغز به دنبال پاسخی برای کاهش انرژی است که علامت می دهد و فرد میل به مصرف غذا پیدا می کند. اما این انگیزه برای مصرف غذا می تواند توسط نشانه های زیست محیطی یا آموخته شده، تغییر کند و به پر خوری اعتیادی تبدیل شود.

تعاریفی از اعتیاد به خوردن

دکتر کی شپارد، مشاور بهداشت روانی و دارای گواهی تخصصی اختلال خوردن که سه کتاب در زمینه ی اعتیاد به خوردن نوشته است، می گوید: پر خوری یک بیماری مزمن پیش رونده و به طور بالقوه کشنده است. در این بیماری، افراد بیش از حد و به طور غیر قابل کنترل می خورند و ذهن آنها به شدت در گیر خوردن و وزن بدن است، به گونه ای که غذا به جای یک ضرورت به وسواس تبدیل می شود.

به عبارت دیگر، اعتیاد به خوردن، یک بیش مصرفی مزمن خارج از کنترل و تکانشی در ارتباط با انواع خاصی از غذاهای لذت بخش است. علی رغم علایم بالقوه ی منفی اجتماعی و بهداشتی، اعتیاد به خوردن، نیازمند پیگیری اجباری یک تغییر خلق از طریق خوردن همراه با لذت است.

در تعریف دیگر، اعتیاد به خوردن را اینگونه توصیف می کنند: اعتیاد به خوردن یک فرایند اعتیادی، یک مشکل مزمن عود کننده ی ناشی از عوامل بنیادی مختلف است که مشوق ولع مصرف برای غذا یا مواد غذایی مرتبط با آن می باشد، به طوریکه حالت اوج لذت، انرژی یا هیجان به دست آید.

 

مرضیه آقا محمدی -روانشناس و مشاور درمان های شناختی رفتاری در درمان چاقی

 

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments