عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

Image result for ‫عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی‬‎

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

امروزه به همه چیز از جمله بطری های آب تا قوطی های آب پرتقال ویتامین و مواد معدنی افزوده شده است.  به نظر می رسد که این روش راهکار مناسبی برای تأمین مواد مغذی بدن افرادی است که از تغذیه مناسب برخوردار نیستند.

اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها و  مینرال ها (مواد معدنی) می تواند به بدن شما آسیب برساند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

مصرف بیش از حد ویتامین C و یا روی باعث تهوع، اسهال و معده درد می شود.  مصرف بیش از حد سلنیوم منجر به ریزش مو، ناراحتی معده و روده، خستگی و آسیب های خفیف عصبی می شود.

البته بیشتر افراد از دوز های بالای ویتامین استفاده نمی کنند.  اما اگر در وعده  صبحانه غلات غنی شده مصرف می کنید و در میان وعده مواد غذایی انرژی زا می خورید و برای شام ماکارونی غنی شده میل می کنید، همچنین اگر هر روز مکمل مصرف می کنید،  مصرف روزانه ویتامین و مینرال شما بیش از مقدار مورد نیاز بدن تان می باشد.

برای پیشگیری از بالا رفتن دوز مصرفی راهکارهای زیر را به شما توصیه می کنیم .

بررسی دوز مکمل ها

Image result for ‫مولتی ویتامین ها‬‎

بیشتر افراد نمی داند که با مصرف بیش از حد ویتامین و مواد معدنی دچار چه مشکلاتی می شوند.   اگر از مکمل استفاده می کنید، توجه داشته باشید که بیش از نیاز روزانه تان مصرف نکنید.

برای رسیدن به سلامتی باید مقدار مناسبی از ویتامین ها و مواد مغذی را در طی روز دریافت کنید.

در مورد دوز مصرفی ویتامین ها و مواد معدنی حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید تا دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد نشوید.

اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید نگران مصرف بیش از اندازه آن نباشید.  زیرا بیشتر مولتی ویتامین ها حتی زمانی که شما از غذاهای غنی شده استفاده می کنید ، ناراحتی برای شما بوجود نمی آورند.

اگر مولتی ویتامین مورد نیاز بدن تان را از طریق غذا های مصرفی تأمین می کنید، علاوه بر آن می توانید یک مکمل مولتی ویتامین نیز در روز مصرف کنید.

اگر مولتی ویتامینی مصرف می کنید که حاول کلسیم و آهن است، مراقب باشید.  مصرف بیش از حد کلسیم منجر به درد های شکمی ، ضعف استخوان ها ، یبوست ، نامنظم شدن ضربان قلب و افسردگی می شود .

مصرف بیش از حد آهن که از مواد معدنی است نیز مشکلاتی مانند اسهال ، آسیب کبدی ، فشار خون پایین و کما را به دنبال دارد.

نشانه های مصرف بیش از حد ویتامین  

Image result for ‫تهوع‬‎

افرادی که ویتامین A یا D  مصرف می کنند معمولاً دچار عوارض مصرف بیش از حد نمی شوند،  اما افرادی که از این مکمل ها بیش از دوز معمول استفاده می کنند،  ممکن است دچار عوارض مصرف بیش از حد بشوند.

مصرف بیش از حد ویتامین D  میزان کلسیم را در خون بالا می برد .  عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D  عبارت است از :

  • ضعیف شدن استخوان ها ،
  • سنگ کلیه ،
  • تهوع ،
  • مشکلات کلیوی ،
  • کلسیفیکاسیون بافت نرم .

علائم عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین

Image result for ‫دوز مکمل ها‬‎

علائم عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین ها با توجه به نوع مکملی که مصرف می کنید عبارت هستند از :

  • مشکل در خوابیدن ،
  • مشکل درتمرکز ،
  • مشکلات عصبی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن ،
  • احساس تحریک پذیری .

تولید کنندگان مواد غذایی به جای آن که تمرکز خود را بر روی میزان افزودن موادی مانند چربی، شکر یا نمک بگذارند ،  درگیر افزودن ویتامین D ، پروبیوتیک ، و اسید های چرب امگا 3 به مواد غذایی هستند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که مقدار ویتامین های افزوده شده به مواد غذایی بیش از حد لازم باشد.

هر چه غذاها بیشتر و بیشتر غنی از انواع ویتامین می شوند،  برای مصرف کنندگان تشخیص میزان دریافتی ویتامین ها و مواد معدنی مشکل تر می شود.  و عدم تعادل در رژیم غذایی ایجاد می شود.

سه ماده مغذی قابل تأمل

ویتامین D، کلسیم و فولیک اسید سه ماده مغذی هستند که ممکن است شما با مصرف مکمل ها ،  بیش از حد معمول آنها را دریافت کنید.

ویتامین D

حداکثر دوز روزانه ویتامین D برای بزرگسالان به طور معمول  4000 واحد بین المللی است .  مصرف مقدار بیشتر ممکن است به بروز مشکلات جدی قلبی منجر شود.

اسید فولیک 

Related image

 

اسید فولیک به محصولاتی مانند آرد سفید، ماکارونی، برنج، نان، و غلات و حبوبات  اضافه می شود تا غنی شده واز نقص های هنگام تولد جلوگیری کنند.  نقص ها هنگام تولد در نوزادان به علت کمبود اسید فولیک دردوران بارداری زنان بوجود می آِد.

در حالی که غنی سازی مواد غذایی با  اسید فولیک تعدادی از نقص های هنگام  تولد را تا  25٪  الی 50٪ کاهش داده است ، ممکن است نگرانی های دیگری  به علت استفاده بیش از حد برای افراد ایجاد کند.

مصرف روزانه اسید فولیک حدود 1000 میکروگرم  برای بزرگسالان است.  این مقدار از اسید فولیک مورد نیاز بدن تان را شما می توانید از طریق مصرف غذاهای غنی شده با اسید فولیک  و مکمل اسید فولیک تأمین کنید.

کمبود ویتامین B 12  در صورت درمان نشدن منجر به آسیب های عصبی دائمی می شود.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.webmd.com/diet/guide/effects-of-taking-too-many-vitamins#2″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.prevention.com/health/too-many-vitamins-could-cause-cancer” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.healthline.com/health/hypervitaminosis-a#sources3″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments