علل و علائم کیست های تخمدان

زنان دو تخمدان دارند که اندازه یک بادام می باشند. در طول سالهای باروری بانوان ، تخمکها درون تخمدانها پرورش یافته و طی سیکل ماهیانه آزاد میشوند.

کیست های تخمدانی کیسه های پراز مایعی می باشند که درون یا در سطح تخمدان ها قرار دارند. علائم و علت کیست های تخمدانی

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بیشتر زنان در برخی از دورانهای زندگی مبتلا به کیستهای تخمدانی میشوند، اغلب این کیستها کوچک بوده و بدون ناراحتی ظاهر میشوند. اکثر کیستهای تخمدانی بدون اینکه درمان شوند در طی چندین ماه ناپدید میشوند.

با این حال برخی کیستهای تخمدانی بخصوص کیستهای پاره شده ایجاد علائم جدی میکنند. بهترین راه حفاظت از سلامت تخمدان ها شناخت علائم جدی و انجام آزمایشات مکرر لگنی می باشد.

 

 

 

علل و علائم  کیست های تخمدانی

علائم

بیشتر کیستها بدون علامت هستند و خودبخود ازبین میروند. تعداد ی از کیستهای تخمدانی نیز  با ناراحتی های شکمی همراه هستند. اگر یک کیست بزرگ به مثانه شما فشار وارد کند احساس دفع مکرر ادرار خواهید کرد چرا که ظرفیت مثانه ها کاهش می یابد.
علائم کیست های تخمدانی شامل:
♦  اختلالات قاعدگی
♦ دردهای لگنی – دائمی یا متناوب که ممکن است به رانها و قسمت های تحتانی پشت انتشار یابد.
♦ دردهای لگنی جزئی  قبل از شروع  قاعدگی یاکمی قبل از پایان آن
♦ دردهای لگنی در طی نزدیکی (مقاربت دردناک- dyspareunia)
♦  درد هنگام حرکت روده ها یا احساس فشار
♦ تهوع، استفراغ یا تحریک پذیری سینه ها مشابه با دوران بارداری

♦ تهوع و استفراغ و حساسیت به لمس  سینه ها شبیه به مواردی که در دوران بارداری می افتد
♦ احساس پری و سیری شکمی
♦  فشار بر رکتوم یا مثانه که باعث احساس دفع مکرر ادرار یا سختی درتخلیه کامل مثانه ها می شود.

علت ها

بسیاری از کیست های تخمدانی در طی عملکرد نرمال سیکل ماهیانه ایجاد می شوند. این کیست ها بعنوان کیست های عملکردی شناخته می شوند. انواع دیگر کیست ها کمتر معمول هستند.
کیست های عملکردی
تخمدان ها به طور معمول هرماه ساختارهای کیست مانندی به نام فولیکول ها را ایجاد می کنند. فولیکول ها هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می کنند و هنگام تخمک گذاری، تخمک را آزاد می کنند. گاهی یک فولیکول نرمال ماهیانه به رشد خود ادامه می دهد، در این زمان است که کیست های عملکردی ایجاد می شوند. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

– کیست فولیکولی-  Follicular cyst: تقریباً اواسط سیکل ماهیانه یک تخمک از فولیکول خارج شده  و سفر خود را به لوله های فالوپ در جستجوی اسپرم و لقاح آغاز می کند. یک کیست فولیکولی وقتی ایجاد می شود که فولیکول پاره نشده یا تخمکش را آزاد نکند.

علل و علائم کیست های تخمدانی
 کیست جسم لوتئوم- Corpus luteum cyst : زمانیکه یک فولیکول تخمک آزاد می کند، فولیکول پاره شده شروع به تولید مقادیر زیادی از استروژن و پروژسترون به منظور آمادگی جهت بارروی می کند. در این مرحله فولیکول تغییر یافته جسم لوتئوم نامیده می شود. اگر دهانه آزادشدن تخمک بسته باشد مایع در درون فولیکول تجمع یافته و جسم لوتئوم به کیست تبدیل می شود.

علل و علائم کیست های تخمدانی

داروهای باروری نظیر  (Clomid, Serophene) که در تحریک تخمک گذاری استفاده می شوند، بعد از تخمک گذاری ریسک ایجاد  کیست جسم لوتئوم را افزایش می دهند.
این کیست ها تهدیدی برای بارداری بحساب نمی آیند.
کیست های عملکردی معمولاً بی ضرر اند و به طور نادر ایجاد درد کرده و اغلب در طی دو یا سه سیکل ماهیانه به طور خودبخود ناپدید می شوند.

 

 انواع دیگر کیست ها

برخی از انواع کیست ها با عملکرد معمول سیکل ماهیانه مرتبط نیستند، که عبارتند از:
کیست های درموئیدی- Dermoid cysts : این کیست ها احتمالاً حاوی بافت هایی همچون مو، پوست یا دندان هستند، زیرا آنها از سلولهایی که تولید تخمکهای انسانی می کنند منشاء گرفته اند.
کیستادنوموز – Cystadenomas: این کیستها از بافتهای تخمدانی پرورش میابند و ممکن است با مایع آبکی یا مواد موکوسی پرشوند.
اندومتریوموز-  Endometriomas: این کیستها در نتیجه اندرومتریوز بوجود می آیند ، وضعیتی که در آن سلولهای اندومتریال رحمی بیرون رحم رشد میکنند. بعضی از این بافت ها ممکن است به تخمدانها چسبیده و تولید یک تومور کنند.
کیستهای درموئیدی وکیستادنوماس می توانند بزرگ شوند و باعث حرکت تخمدان از وضعیت طبیعی اش در لگن شده و باعث افزایش احتمال انقباضات  تخمدان گشته که این  انقباض تخمدانی نامیده میشود.

منبع:

mayoclinic

 

 

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments