علل شناخته شده در ایجاد چین و چروک

پیری پوست

بسیاری از فیزیولوژیستان پوستی بر این باورند که چین و چروک خوردن الزاما یک نتیجه طبیعی از فرآیند بالا رفتن سن نیست. بلکه شواهد حاکی از تاثیرات شدید زیست محیطی که مهمترین آنها نور ماوراء بنفش خورشید است.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب عمده ترین دلیل شروع ایجاد چین و چروک است. برخی شواهد نشان می دهد که نور مرئی نیز در ایجاد پوست آسیب دیده تاثیر مخرب دارد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

هدف اصلی فوتون های پر انرژی نور ماوراء بنفش، مولکول اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) است. این انرژی UVB (از 290 تا 320 نانو متر) دارای هر دو اثر مستقیم و غیر مستقیم بر مولکول DNA است.

در تاثیر مستقیم، فوتون انرژی بالا به طور مستقیم با DNA فعل و انفعال می کند تا طبیعت یا ماهیت مولکول را عوض کند. این پدیده اغلب به جهش مولکولی و یا سرطان منجر می شود.

اثر غیر مستقیم می تواند با هر دو UVA (320 تا 400 نانومتر) و UVB رخ دهد. فوتون با مولکول های زیستی که فتوسنتز کننده هستند، مانند ترکیبات فلاوین و پورفیرین واکنش نشان می دهد. اینها مولکول هایی بسیار رنگی هستند که در بدن عملکرد های زیادی دارند.این تعامل تولید گونه های رادیکال های آزاد می تواند با DNA تداخل کنند.

سیگار کشیدن تعداد نجومی از رادیکال های آزاد با پف یا تورم تولید می کند. این عدد تغریبا در حدود 1×1017 است. این عدد بیش از حد بزرگ به خودی خود قابل درک نیست، بنابراین در اینجا یک مثال می زنیم:

تصور کنید که یک رادیکال آزاد یک موریانه است. تخمین می زنم که در یک شیشه یک گالنی بتوانید حدود 30000 موریانه متوسط سایز را به راحتی پر کنید. در حال حاضر ما می توانیم 104 حذف کنید که 1013 باقی میماند که هنوز هم تعداد بسیار زیادی است چرا که ما در مقابل 10 تریلیون گالن موریانه ، و یا 100 بیلیون کامیون از موریانه داریم. تعجبی ندارد که سیگار کشیدن تا این اندازه برای پوست مضر است. بدن به سادگی نمی تواند با این آسیب بزرگ مقابله کند.

دریافت ناکافی مواد مغذی مناسب بدن را از بسیاری از مواد ضروری جهت حفظ و ترمیم محروم می کند. ویتامین ها و مواد معدنی در مقادیر کافی برای جبران اثرات سوء تغذیه مورد نیاز هستند. به نظر می رسد که مصرف بیش از حد کالری تاثیراتی بر بالا رفتن سن دارد.

این پدیده در افراد با مصرف غذایی محدودتر دیده شده است که طول عمر بیشتری نسبت به باقی افراد داشته اند. البته ارتباط آن با سلامتی پوست هنوز شناخته شده نیست، اما به طریقی با افزلیش مصرف اکسیژن در کل بدن مربوط است که این بدین معنا است که رادیکال های آزاد بیشتری برای پوست تولید می شود.

پیری پوست و رنگ پوست

ملانین رنگدانه اصلی پوست است که نقش آن در بالا رفتن سن به صورت رمز و راز باقی مانده است. با توقف ملانوسیت در غدد مویی، سفیدی مو یکی ازنشانهای پیری ظاهر می شود. چرا؟ چه می شود که این فرآیند شروع و تمام می شود؟ می دانیم که ملانین می تواند رادیکال های آزاد را تمیز کند است اما شواهد بیشتر حاکی از آن است که عامل محافظ واقعی آنتی اکسیدان است.

ما همچنین می دانیم که ملانین اشکال مختلف انرژی، از جمله اشعه ماوراء بنفش، را جذب و این انرژی را به صورت گرما منتشر می کند. با این حال، اگر انرژی بیش از توان ملایین برای جذب باشد، ملانین نیز رادیکال آزاد تولید می کند!

پس نقش واقعی ملانین در بدن چیست؟ پاسخی وجود ندارد.

در پوست های پیر ملانوسیت ها کمتر وجود دارد.چرا؟ باز هم، ما هیچ پاسخی نداریم.

زمان و پوست

به خاطر داشته باشید که پوست پویا و سیال و به طور مداوم متغیراست یعنی تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی مس باشد.

تغییرات فیزیولوژیکی اغلب آهسته و غیر قابل مشاهده هستند؛ تنها در موقع بیماری ما تغییرات قابل مشاهده پویا را درک میکنیم. همانطور که روند بالا رفتن سن تغییر میکند، امید واریم بتوانیم آن را کند و حتی کندتر ، شاید متوقف، و یا معکوس کنیم.

مرکز تحقیقات کلینیک پوست آلومینا

[divider]

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی زیبایی، پوست و لیزر درمانی است.

تماس با ما

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments