علت جوش های صورت چیست؟

  علت جوش1

اجازه بدهید موضوع جدیدی را آغاز کرده و در مورد جوش های پوستی صحبت کنیم که باعث ناراحتی افراد بسیاری شده است که البته درمان آن نیز بسیار دشوار است.

چرا درمان جوش بسیار دشوار است؟ فاکتورهای مختلفی در مورد علت جوش زدن وجود دارد. معمولا محصولاتی را که استفاده می کنیم یا بر روی فاکتورهای مربوط به جوش زدن تاثیر ندارند یا اینکه پوست را تحریک کرده و جوش ها را بدتر می کنند. علاوه بر این ها جوش ها دلایل ناشناخته ی دیگری هم دارند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اجازه بدهید در مرحله ی اول دلایل جوش ها را بررسی کنیم. زمانی که دلیل جوش زدن را بدانید، درمان ما راحت تر و معنادار تر می شود.

جوش زدن می تواند هم به نوع پوست و هم به شرایط پوست مربوط باشد!

  1. جوش و نوع پوست

اگر از جوش زدن های پی در پی و همیشگی رنج می برید و مرتبا جوش هایی را روی صورت، گردن، سینه و پشت خود مشاهده می کنید، نوع پوست شما از نوع آکنه ای می باشد. جوش زدن های پوست شما به نوعی اختلال ژنتیکی در غدد سباسه و فولیکول مربوط می شود.

  1. جوش و شرایط پوست

اگر شما گاهی اوقات جوش هایی را روی پوست خود مشاهده می کنید که فقط روی صورت شما هستند و نه روی بدنتان، در حالیکه  قبلا در دوران نوجوانی چنین مشکلی نداشته اید، این نوع جوش ها در واقع نوعی التهاب پوستی هستند و دائمی نیستند، زیرا هر زمان می توانند تغییر کنند.

چه عواملی باعث جوش زدن می شوند؟

علت جوش0

اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به آنچه جوش ها را تشکیل می دهند:

  1. منفذ ( از لحاظ علمی فولیکول یا سباسه فولیکول نامیده می شوند.)
  2. چربی
  3. سلول های مرده ی پوست
  4. باکتری

1 منفذ:

تمام وقایع مربوط به جوش در داخل منفذ اتفاق می افتد که اصطلاح صحیح تر آن فولیکول است، زیرا که منفذ عرق را دفع می کند، در حالیکه یک فولیکول سباسه کار دفع چربی را انجام می دهد. ( فولیکول حفره ای است که ممکن است حاوی رشته ی مو باشد یا مویی در خود نداشته باشد.).

معمولا مردم وقتی از منفذ صحبت می کنند، منظورشان همان فولیکول است. ما نیزهمچنان آنها را منفذ می نامیم، زیرا بیان آن راحت تر است و به علاوه اصطلاحی است که در صنعت استفاده می شود.

اگر در داخل منافذ چرک وجود داشته باشد ( که باعث تورم می شود)، چرک می تواند به دیواره ی منافذ فشار وارد کند. اگر دیواره ضعیف باشد، چرک می تواند از طریق آن به غشاء میانی پوست نفوذ کند. زمانی که این اتفاق می افتد یک کیست شکل می گیرد.

  1. چربی

سبوم لغت به کار رفته برای چربی تولید شده در منفذ می باشد. اگر شما دارای پوست آکنه ای هستید ( به طور ژنتیکی دارای چنین پوستی می باشید.)، در این صورت پوست شما میزان سبوم زیادی تولید می کند. دلیل سبوم زیاد وجود غدد فعالی است که 3 برابر حالت عادی سبوم تولید می کنند.

غدد فعال چربی توسط هورمون های مردانه (تستوسترون) تحریک می شوند. به همین دلیل است که جوش ها در دوران نوجوانی بسیار زیاد هستند، در این زمان سطح تستوسترون در ابتدای بلوغ افزایش می یابد. جوش زدن در دوران نوجوانی در بین پسران خیلی شدیدتر است، زیرا پسرها تستوسترون بیشتری از دخترها تولید می کنند.

هورمون تستوسترون علت جوش زدن های خانم ها در سنین بزرگسالی بین 30 تا 50 سال نیز است، حتی خانم هایی که قبلا اصلا جوشی روی صورت خود ندیده اند. کاهش سطح استروژن با افزایش سن تاثیر تستوسترون را قوی تر می کند. علت جوش زدن در خانم های بزرگسال نیز نوسانات هورمونی دوران قاعدگی، حاملگی، یائسگی، قرص های ضد بارداری و استرس است.

3.سلول های مرده ی پوست

علت جوش2

پوست با ریختن سلول های قدیمی خود را بازسازی می کند که به طور مکرر نیز اتفاق می افتد. اگر پوست شما از نوع آکنه ای باشد، ممکن است بیش از میزان متوسط سلول مرده ی پوست از دست بدهید. در پوست آکنه ای، سلول های پوست 4 تا 5 برابر سریعتر از پوست عادی ریزش دارند. این شرایط کراتینیزه شدن بیش از حد ( hyperkeratinization.) نامیده می شود.

سلول های مرده ی پوست گاهی در داخل منافذ به دام می افتند و با سبوم اضافه مخلوط شده و یک پلاگ یا چیز نهفته را تشکیل می دهند.

  1. باکتری

باکتری که باعث جوش می شود، P. acnes ، در داخل یک منفذ نهفته (پلاگ) زندگی می کند. این باکتری می تواند تنها در داخل یک پلاگ زنده باقی بماند، جایی که هیچ اکسیژنی وجود ندارد.

حدس بزنید باکتری از چه چیزی تغذیه می کند؟ سبوم. سبوم از تری گلیسریدها ساخته شده است، تری گلیسریدها همان هایی هستند که شریان های شما را مسدود می کنند.

هنگامی که پلاگی وجود داشته باشد که در آن سبوم به دام افتاده باشد، باکتری به راحتی می تواند در آن پلاگ تغذیه کرده و رشد کند. باکتری در این مکان مواد زائد تولید می کند. این مواد زائد باعث سوزش محل منفذ می شوند. علاوه بر مواد زائد، مواد دیگری نیز به این منافذ جذب می شوند که آنها نیز باعث سوزش می شوند.

سوزش باعث تحریک سلول های ایمنی (گلبول های سفید خون) و جذب آنها به محل می شود. چرک ترکیبی از سلول های سفید خون و بقایای فولیکولی می باشد. بنابراین اگر شما دارای جوش های چرکی هستید، مطمئن باشید که نشانه ی التهاب و عفونت است.

فرایند شکل گیری جوش چگونه است؟

یک جوش ابتدا به شکل یک میکروکومدون ظاهر می شود. میکروکومدون یک پلاگ کوچک حاوی سبوم، سلول های پوست و باکتری است. میکروکومدون بزرگتر شده و به یک کومدون تبدیل می شود که ممکن است باز یا بسته باشد.

وقتی کومدون به اندازه ی کافی بزرگ می شود، به یک جوش نوک تیز تبدیل می شود. در صورتی که این جوش دارای چرک باشد، پوستول نامیده می شود.

بیشتر شدن التهاب داخل منفذ باعث پارگی جوش می شود و محتویات داخل آن (چرک) می تواند از طریق دیواره های منفذ خارج شود. وقتی این اتفاق می افتد تمام چرک به داخل پوست می ریزد و این امر باعث تولید کیست می شود، کیست نوعی جوش عمیق و دردناک است که بهبود آن نیز طول می کشد.

پوست شما با تحریک آنزیم هایی برای حل بافت ملتهب شده واکنش نشان می دهد. این آنزیم کلاژن را از بین برده و با تولید کلاژن جدید پوست را ترمیم می کند. کلاژن جدید به مقدار زیاد تولید می شود، اما این کلاژن بدون برنامه تولید شده و به همین خاطر باعث ایجاد جای زخم می شود. به همین خاطر با جوش های از نوع کیست، جای زخم مشاهده می کنید.

درمان موفق جوش ها مستلزم مقابله با چهار فاکتور تشکیل یک جوش می باشد، که ه مقابله و درمان هر کدام به طور مجزا خواهیم پرداخت.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی پوست، لیزر و تناسب اندام آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments