آیا روزه گرفتن در دوران بارداری خطرناک است؟ (بخش اول)

آیا روزه گرفتن در دوران بارداری خطرناک است؟ 

روزه گرفتن در دوران بارداری

هیچ پاسخ روشنی مبنی بر روزه گرفتن در دوران بارداری وجود ندارد. با وجود پژوهش های بسیار، با اطمینان نمی توان گفت که روزه گرفتن در دوران بارداری برای شما و جنین تان بی خطر است یا نه.

در دین اسلام هیچ اجباری برای روزه گرفتن در دوران بارداری وجود ندارد. شما می توانید روزه های نگرفته تان را بعدا جبران کنید. یا می توانید به یک موسسه خیریه، کمک مالی کنید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

با این حال، چنانچه مایلید روزه بگیرید، لازم است قدرت بدنی کافی داشته باشید و بارداری تان مشکلی نداشته باشد.

اگر به اندازه کافی حال جسمانی تان مساعد نیست، یا نسبت به سلامت خود و جنین تان نگران هستید، بهتر است با پزشک یا مامای خود مشورت نمایید و پیش از هر گونه تصمیم گیری، تست سلامت عمومی بدهید.

یکی از عوامل مهم در روزه گرفتن، زمان آن است. چنانچه ماه مبارک رمضان با فصول گرم سال همزمان شده باشد، احتمال زیادی دارد که در معرض خطر کم آبی بدن (دهیدراسیون) قرار بگیرید.

مطالعات در خصوص روزه گرفتن در دوران بارداری چه نشان می دهند؟

روزه گرفتن در دوران بارداری

برخی از مطالعات حاکی از آن است که روزه گرفتن در دوران بارداری، تاثیر اندکی بر نوزادان تازه متولد شده دارد، و در برخی موارد، هیچ تاثیری ندارد. اما امکان بروز برخی مشکلات سلامتی در مراحل بعدی زندگی این نوزادان وجود دارد. در برخی موارد نیز امکان دارد، روزه گرفتن در دوران بارداری، تاثیراتی بر روی هوش یا توانایی یادگیری یک کودک داشته باشد.

مطالعات انجام شده تا کنون نشان می دهد که:

  • آپگار (روشی سریع و مطمئن در ارزیابی سلامت نوزاد در بدو تولد) نوزادان متولد شده از مادرانی که دوران بارداری روزه گرفته اند، هیچ تفاوتی با آپگار نوزادانی که مادران شان روزه نگرفته بودند نداشت.
  • روزه گرفتن در دوران بارداری ممکن است سبب کم وزنی نوزاد شود، به ویژه اگر با سه ماهه اول بارداری مصادف شود. با این حال، بر اساس مطالعات دیگر، کم وزنی حین تولد بسیار ناچیز می باشد.
  • نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری یا در زمان لقاح روزه گرفته اند، ممکن است رشد کند تر، قد کوتاه تر و بدنی لاغر تر از نوزادان دیگر داشته باشند. اما احتمال بروز این مورد هم بسیار کم است.
  • تعادل شیمیایی خون با روزه گرفتن تغییراتی می کند. اما به نظر نمی رسد که این تغییرات، خطری برای شما و جنین تان داشته باشد.

نگرانی هایی مبنی بر این که روزه گرفتن در دوران بارداری ممکن است بر رشد جنین داخل رحم تاثیر داشته باشد، یا ارتباط بین روزه گرفتن و زایمان زودرس وجود دارد. برخی مطالعات حاکی از آن است که چنانچه مادران در دوران بارداری روزه بگیرند، نوزادشان زود تر متولد خواهد شد.

 

چطور می توان با روزه داری در ماه رمضان کنار آمد؟

روزه گرفتن در دوران بارداری

چنانچه وزن ایده آلی دارید و سبک زندگی تان سالم است، بهتر می توانید با روزه گرفتن در دوران بارداری کنار بیایید. جنین در دوران بارداری به مواد مغذی که شما مصرف می کنید، نیاز دارد؛ و اگر بدن تان از دخائر انرژی کافی برخوردار باشد، روزه داری کمترین تاثیر را خواهد داشت.

اما این که جنین چگونه با روزه گرفتن شما کنار خواهد آمد، به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سلامت عمومی شما پیش از باردار شدن
  • مرحله بارداری تان
  • مدت زمانی که در طول روز، روزه می گیرید

روزه گرفتن در ماه های گرم سال، سخت تر از روزه داری در زمستان است؛ زیرا روز ها طولانی تر و دمای هوا بالا تر است.

 

زنان دیگر چه می کنند؟

روزه داری و بارداری

بر اساس یک سری مطالعات، حدود سه چهارم زنان مسلمان باردار سراسر جهان، در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند. اما هر کس، روش خاص خودش را دارد.

بر اساس دین اسلام، روزه بر افرادی که از سلامت کافی برخوردار باشند، واجب است. اما بر همین اساس، کسانی که مشکل سلامتی دارند، لازم نیست روزه بگیرند. چنانچه حال عمومی مناسبی ندارید یا نگران سلامت جنین خود هستید، نباید از این اجازه ای که به شما داده شده، چشم پوشی کنید.

بهتر است پیش از هر تصمیمی با خانواده، پزشک یا مامای خود مشورت کنید و گزینه های خود را بررسی نمایید.

 

چطور می توان برای روزه گرفتن در دوران بارداری آماده شد؟

آمادگی جهت روزه گرفتن در دوران بارداری

جهت ساده تر شدن امور در ماه رمضان، از پیش برنامه ریزی کنید:

  • با مامای خود مشورت کنید تا سلامت تان و هرگونه عوارض احتمالی ناشی از روزه گرفتن را مورد ارزیابی قرار دهد تا از بروز بیماری هایی چون دیابت بارداری و کم خونی پیشگیری شود. ممکن است لازم باشد در فواصل روزه داری به طور منظم تحت چکاپ قرار بگیرید تا میزان قند خون تان بررسی شود. چنانچه باردار هستید و دیابت نیز دارید، روزه گرفتن به هیچ وجه به صلاح تان نیست.
  • جهت پیشگیری از بروز سردرد، بهتر است پیش از روزه گرفتن مصرف نوشیدنی های کافئین دار، مانند چای، قهوه و کوکاکولا را کاهش دهید. حد مجاز مصرف کافئین در دوران بارداری، 200 میلی گرم در روز است که تقریبا معادل 2 فنجان قهوه فوری است. به یاد داشته باشید که شکلات و چای سبز نیز حاوی مقدار کمی کافئین می باشند.
  • در خصوص کاهش حجم کار خود و افزایش ساعات استراحت در ماه رمضان با کارفرمای خود مشورت کنید.
  • پزشک، ماما یا یک متخصص تغذیه می تواند در تعیین نیاز های غذایی تان به شما کمک کند.
  • برای این که نسبت به آنچه که می خورید و می آشامید، اطلاع دقیق داشته باشید، از آن ها یادداشت تهیه کنید.
  • جهت آماده شدن برای روزه گرفتن در دوران بارداری، سعی کنید از قبل به خرید مواد غذایی مورد نیاز بروید.

 

ادامه مطلب…

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.babycentre.co.uk/a1028954/fasting-in-pregnancy#ixzz4idfzyp41″ ]لینک 1[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.nber.org/papers/w14428″ ]لینک 2[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://cee.lse.ac.uk/ceedps/ceedp134.pdf” ]لینک 2[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.communitiesinaction.org/Ramadan%20Health%20and%20Spirituality%20Guide.pdf” ]لینک 4[/button]

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments