دلایل و علائم عفونت قارچی ناخن

دلایل و علائم عفونت قارچی ناخن

چه چیزی سبب قارچ ناخن می شود:

در حالت عادی و در مورد افراد سالم، در اغلب موارد قارچ به دلیل رطوبت و بیشتر در مناطق مرطوب بروز می کند. حمام های عمومی ، مانند آنچه در استخر ها و باشگاه های ورزشی وجود دارد  یکی ازمکان هایی می باشد که بروز قارچ ناخن را تقویت می کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بنابراین به اثبات رسیده است که ورزشکاران بیشتر در معرض ابتلا به آن می باشند.فرضیه ای که در مورد دلیل آن عنوان می شود حاکی از این است که روزشکاران به دلیل پوشیدن کفش های تنگ و عرق پا بیشتر آسیب های ناخن پا را تجربه می کنند، ابتلا به بیماری پای ورزشکاران نیز از عوامل تشدید بروز قارچ ناخن می باشد.

ابتلا به برخی از بیماریهای دیگر نظیر ایدز، دیابت، سرطان و داروهایی استروئیدی که سبب تضعیف سیستم ایمنی می شوند نیز بروز قارچ ناخن را تشدید می کند.

آیا قارچ ناخن مسری می باشد؟

با اینکه ابتلا به قارچ ناخن از مکان های خاصی ناشی می شود اما خیلی مسری نیست. بروز قارچ ناخن در اعضای خانواده بیشتر یک تصادف است تا به دلیل مسری بودن قارچ ناخن. اما در برخی موارد ممکن است از طریق تماس از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

علائم و نشانه های ابتلا به قارچ ناخن:

گونه های زیادی از قارچ ناخن وجود دارد. اما متداول ترین نوع آن  ترایکوفایتون روبروم می باشد. رايکوفايتون روبروم شايع‌ترين عامل درماتوفيتوزيس در پوست و ناخن انسان و ميکروسپوروم کانيس يکی از درماتوفيت‌های مهم حيوان دوست و قابل انتقال به انسان می‌باشد

– از انتهای ناخن شروع می شود به سمت بالا پیشروی می کند.به این نوع ساب ونگال دیستال – distal subungal گفته می شود، رایج ترین نوع عفونت قارچی ناخن ( 90%) می باشد. و بروز آن در انگشتان پا رایج تر از انگشتان دست می باشد. عواملی خطر در این مورد:

سن بالا

شنا

ابتلا به اختلال پای ورزشکاران

پسوریازیس

دیابت

عفونت

سیستم ایمنی ضعیف می باشد.

این مورد در ابتدا با یک تغییر رنگ در گوشه ای ناخن شست شروع می شود و به آرامی به سمت کوتیکول گسترش می یابد. و در نهایت ناخن پوسته پوسته می شود . برخی موارد حتی پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا و یا کف پا را نیز مشاهده خواهید کرد.

– از قاعده ناخن شروع می شود و به سمت بالای ناخن پیش می رود. از این نوع عفونت قارچی تحت عنوان ساب ونگال پرگزیمال یاد می شوداین نوع عفونت کمترین درصد بروز (3%) را دارد. این عفونت شبیه به نوع دیستال می باشد با این تفاوت که شروع آن از قاعده ناخن می باشد و به آرامی به سمت نوک ناخن پیش می رود.این مورد بیشتر در افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف می باشد بروز می کند.

– مخمر ناخن. این نوع بوسیله مخمری به نام کاندیدا بروز می کند. بیشتر در ناخن های دست بروز می کند و شایع ترین عفونت ناخنی می باشد. مخمر کاندیدا می تواند سبب زرد، قهوه ای یا سفید و ضمخیم شدن ناخن ها شود.

 

منبع:

medicininet

 

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments