دشواری در کاهش وزن به علت بیماری تیروئید

چگونه با ورزش کردن وزن اضافه کنیم

چگونه با وجود تیروئید کم کار،وزن مان را کم کنیم؟

بسیاری از زنان در دوران یائستگی مبتلا به تیرویید کم کار هستند و این موضوع هیچ گاه تشخیص داده نمیشود .پروژسترون به عملکرد تیرویید کمک کرده و باعث کاهش وزن میشود .

ایا میدانستید که علت عدم کاهش وزن شما مشکل تیروییدی میباشد در حالیکه بسیاری از مردم ان را به عدم وجود اراده نسبت مبدهند ؟عوامل بسیاری در عدم لاغری دخالت دارند ولی تیرویید کم کار خیلی بیشتر از انچه که شما فکر کنید در این قضیه موثر است .

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

امکان ابتلا به کم کاری تیرویید با افزایش سن بیشتر میشود و این امکان برای افراد بالای 60 سال 40 درصد بیشتر است حدود یک هشتم زنان در دوران زندگی خود به مشکلات تیرویدی دچار میشوند .

مشکلات تیروییدی در زنان به نسبت مردان بسیار بیشتر است .کم کاری تیرویید باعث کاهش انرژی و کاهش تحمل و افزایش وزن میشود .البته در بدن این زنان میزان ترشح استروژن و پروژسترون با هم متعادل نمیباشد و معمولا این حالت در دوران یائستگی رخ میدهد .

تعداد زیادی از خانمهایی که مبتلا به تیرویید هستند از پروژسترون طبیعی استفاده میکنند ولی در صورتی که فردی از دارو های درمانی تیرویید استفاده نماید ؛باید عملکرد تیرویید وی کنترل شود .

پروژسترون از عملکرد نرمال تیرویید پشتیبانی میکند و دارو های درمانی تیرویید میتوانند غدد ترشحی تیرویید را بیش از اندازه تحریک نمایند .

تیرویید و اهمیت ان در کاهش وزن

غده تیرویید مسئول ترشح هورمون تیروکسین میباشد که متابولیسم را شبیه سازی میکند و ضربان قلب را تنظیم کرده و بر اشتها و امکان کاهش وزن موثر است .

غده تیرویید به کمک ید عمل میکند و میزان متناسبی از هورمون تیروکسین را ترشح میکند .بدون وجود ید ,غده تیرویید قادر به ترشح تیروکسین نخواهد بود و این حالت منجر به اختلالی به نام کمک ماری تیرویید میشود .در صورتی که این اختلال درمان نشود ,مشکلاتی بیش از افزایش وزن ایجاد میکند مانند مشکلات قلبی ,کم خونی و افسردگی .

ایا شما مبتلا به تیرویید کم کار هستید ولی از ان اطلاعی ندارید ؟

متغیر های تیروکسین دارای انواع بسیاری میباشند ولی مهم ترین انها تی 3 و تی 4 است .تی 4 توسط غده تیرویید تولید میشود و توسط کبد و دیگر ارگانهای بدن به هورمونی پرانرژی تر به نام تی 3 تبدیل میشود و بدن شما به هنگام نیاز از این هورمون استفاده میکند .

تیروکسین به طور مستقل عمل نمیکند و توسط دیگر هورمون های کنترل میشود که توسط بخشی ر مغز به نام هیپوتالاموس ترشح میشوند .

غده هیپوتالاموس میزان تیروکسین تولیدی را متعادل کرده و تنظیم میکند .این فرایند به دلایلی میتواند نامتعادل گردد مانند عفونت ,امادگی ژنتیکی ,جراحی های گردن ,اختلالات سیستم خود ایمنی (مکانی که در ان بدن شما با غدد تیرویید مبارزه نمیکند و سلولهای مولد هورمون را تخیله میکند ) تومور ها و افزایش وزن به همراه سنین یائستگی .

علائم تیرویید کم کار شامل این موارد میشوند :

  • یبوست
  • خستگی
  • کاهش ضربان قلب
  • صورت متورم و پف کرده
  • پوست خشک
  • تار موهای نازک
  • ناخن های شکننده
  • افزایش وزن و دشواری در کاهش وزن
  • کاهش حافظه ,گیجی
  • افسردگی

ولی همچنان ممکن است که شما مبتلا به کم کاری تیرویید بوده و هیچ علائمی هم نداشته باشید و یا علائم ان خیلی کم تر از حدی باشند که بتوان ان را به کمبود ترشح تیروکسین نسبت داد .

روش درمانی

معمولا امکان ابتلا به کم کاری تیرویید توسط یک تست خونی انجام میگیرد که تمرکز تیروکسین در خون را چک میکند ولی متاسافنه این ازمایشات همیشه دقیق نمیباشند .

معمولا بیمارانی با علائم خفیف مورد ازمایش قرار نمیگیرند و حتی ازمایشات موجود امکان بیماری در انها را تشخیص نمیدهد .

در روش درمانی معمول از قرص های حاوی تیروکسن شبیه سازی شده و ازمایشات خونی منظم استفاده میشود تا اطمینان حاصل گردد که مقدار ترشح این هورمون کافی میباشد .

دیگر روش های درمانی

در صورتی که شما مبتلا به تیرویید کم کار هستید میتوانید از روش های درمانی طبیعی استفاده کنید که باعث کاهش علائم موجود میشوند .

پروژسترون طبیعی عمکرد تیرویید را پشتیبانی میکند و در حالتهای خفیف میتواند به شبیه سازی تیرویید کمک نماید ,ولی در صورتی که دارویی را مصرف می نمایید باید نحوه عملکرد تیرویید ازمایش شود تا از تحریک بیش از اندازه ان جلوگیری به عمل اید .

تیروزین امینو اسید در سویا یافت میشود و کمک شایانی به تولید تیروکسین در بدن میکند .

آنتی اکسیدان ها همانند ویتامین ای و سی

انزیم کیو 10 در میوه های رنگی و سبزیجات مانند گوجه فرنگی و هویج و بروکلی یافت میشود .این انزیم از تاثیر مشکلات پیری بر سلولهای تیرویید جلوگیری میکنند که توسط حفاظت انها در برابر حملات رادیکال ازاد صورت میگیرد .

مواد معدنی همانند سلنیوم و منیزیم و زینک نیز میتوانند در درمان کم کاری تیرویید بسیار موثر باشند .

کاهش میزان سلنیوم بدن میتواند منجر به افزایش مشکلات تیروییدی در سیستم ایمنی شود که به دلیل انزیم های سیستم ایمنی است .مصرف 200 میلی گرم از سلنیوم در طی روز میتواند این مشکلات را برطرف نماید .

یود یک ترکیب ضروری برای تولید تیروکسین در بدن میباشد .جلبک دریایی و اشنه دریایی میتوانند مقدار متناسبی از اهن را برای بدن فراهم نمایند ولی مصرف مقدار بالایی از ید و یا مصرف ان برای مدتی طولانی میتواند باعث ایجاد گواتر شوند .

عصاره تیرویید میتواند عملکرد غدد تیرویید را بهبود بخشد و معمولا پاین عصاره از بدن حیوانات گرفته میشود .این عصاره ها شامل مقدار طبیعی از تیروکسین و دیگر مواد مغذی میباشند و برای هرمونهای ترشح شدخ از تیرویید اهمیت بسیاری دارند .

 

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،لیزر و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments