درمان اختلالات خوردن در سنین میانسالی

غذا خوردن

درمان اختلالات غذا خوردن در میان سالی

افرادی که به عنوان نوجوان دچار مشکل شده اند، بهتر است بدانند که زنگی بعد از دوران بلوغ بهتر می شود. گرچه بسیاری از کشمکش های ما تا سن 25 یا 30 سال فروکش کرد، اما میانسالی با مجموعه ی جدیدی از عوامل استرس زا به سراغ ما می آید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

به عنوان مثال اختلالات غذا خوردن خانم ها در طول دوره ی زندگیشان، باقی می ماند. برخلاف اعتقادات متداول که اختلالات غذا خوردن در درجه ی اول یک مشکل مربوط به دوره ی نوجوانی تلقی می شد، مطالعات اخیر در مجله ی بین المللی اختلالات اشتها، نشان می دهد که 13 درصد خانم های 50 سال و بیشتر، دچار این مشکل هستند، به ویژه ی خوردن مفرط. در مطالعه در مورد برخی از این خانم ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • 79 درصد آنها گفتند که وزن و شکل بدن آنها بر روی درک آنها از خودشان تاثیر می گذارد.
  • 41 درصد آنها بدن خود را روزانه چک می کنند.
  • 36 درصد آنها در پنج سال آخر تقریبا نیمی از وقت خود را صرف رژیم گرفتن می کنند.

چالش های میان سالی

چرا بسیاری از خانم ها دچار این اختلالات می شوند؟ در بسیاری از موارد خانم های در سن بلوغ دچار اختلالات اشتها می شوند و یک واقعه ی استرس آور بازگشت به وضعیت قبل را تسریع کرده و شرایط آنها را بدتر می سازد. برخی ممکن است تصور کنند که رژیم گرفتن یا موقعیت های دیگر ممکن است منجر به نوعی اختلال اشتها در مراحل بعدی زندگی شود.

مانند نوجوانان خانم های مسن تر نیز تغییرات پراسترسی در زندگی تجربه می کنند، از جمله جدا شدن یک فرزند از خانواده، فوت یکی از اعضای خانواده، طلاق، یائسگی و یا مراقبت از افراد پیرتر. این تجربیات هم به همان اندازه ی تجربیات دوران بلوغ ( و چه بسا بیشتر) چالش برانگیز هستند، اما نقاط عطف مربوط به رشد و نمو جوانی دیگر وجود ندارند. خانم ها اغلب در مواجه با چنین فشارهایی خود را تنها و بدون پشتیبان می بینند.

دهه ی مهلت که تاکنون بیان شد ( از سن 35 تا 45 سالگی) دوره ی استرس آوری می باشد. در طی چند سال فشار زیادی برای گرفتن یک سری تصمیمات مهم در زنگی بر فرد اعمال می شود، تصمیماتی مانند انتخاب شریک، داشتن فرزند و یا اهداف شغلی و کسب موفقیت های شخصی. گرچه این دوره پر از فرصت هم هست، اما در عین حال مملو از استرس و مسئولیت نیز می باشد.

خانم هایی که در میانسالی با اختلالات اشتها مواجه هستند، ممکن است دچار مشکلات جسمی و روحی شوند که تشخیص و درمان را پیچیده می سازد. خانم های مسن تر، به ویژه خانم هایی که از اختلال اشتها از دوران جوانی رنج می برده اند، ممکن است عوارض پزشکی دیگری هم داشته باشند از قبیل دیابت، فشارخون بالا، بیماریهای قلبی و پوکی استخوان که حتی در فرایند بالا رفتن سن وخیم تر نیز می شوند.

 

تغییرات هورمونی و سبک زندگی – به همراه دوره های رژیم– می توانند به دست آوردن یک وزن سالم برای یک خانم را مشکل سازند. رژیم های بیش از اندازه ممکن است باعث از بین رفتن عضله شود که می تواند منجر به کاهش سرعت متابولیک شده و کاهش طبیعی عضلانی عصبی را در نتیجه بالا رفتن سن است، بدتر سازد. تحقیقات نشان می دهند که خطر فوت به خاطر بیماری قلبی در افرادی که وزن آنها نوسان دارد، 70 درصد بیشتر از افرادی است که دارای وزن ثابت می باشند.

علیرغم تغییرات اجتناب ناپذیری که در نتیجه افزایش سن اتفاق می افتد، رسانه ها خانم ها را به شدت در معرض محصولات ضد پیری قرار می دهند و تصایری از افراد مشهور فوق العاده لاغر، جوان و زیبا را برای خانم های بالای 50 سال به وفور نمایش می دهند. خانم های مسن تر تصور می کنند در حال رقابت مستقیم با خانم های جوان تر هستند و مدل های واقعی کمتری دارند تا به آنها در مسیر این رقابت کمک کند.

ترکیب درمان های متعارف و یک پارچه

گرچه خانم های میان سال ممکن است درک کنند که اختلالات اشتها یک مشکل پزشکی است، اما درک این مسئله به عنوان یک مشکل عاطفی و روانی دشوارتر است. افرادی که در بخش خاصی از زندگی خود از اختلالات اشتها رنج می برند، ممکن است اصرار به تغییر افکار و رفتارهای تثبیت شده داشته باشند. افرادی که مدیریت یک خانواده یا شغل را به عهده دارند، ممکن است نیاز به کمک احساس نکنند.

انکار اختلالات اشتها در خانم های مسن تر فراگیر است. انکار عمومی اختلالات اشتها به خاطر برداشت اشتباه در بین مراقبان این امر و افکار عمومی تشدید می شود و خانم های مسن نیز سعی در حل این مشکل نمی کنند. در نتیجه ی آموزش ناکافی، اختلالات اشتها در میانسالی نادیده گرفته شده و به عنوان نتیجه ی استرس، یک مشکل دارویی و یا برخی مشکلات دیگر در نظر گرفته می شود. با اعتقاد به این امر که درمان در راستای خانم های جوان تر می باشد یا اینکه این خانم ها به یک مرکز درمانی مناسب راهنمایی نمی شوند، خطر جدی رها کردن درمان این مسئله در خانم های مسن تر وجود دارد و در نتیجه این مسئله باید در خانم های مسن هم به اندازه ی نوجوانان جدی گرفته شود.

موثرترین درمان ها برای اختلالات اشتها ( در بین خانم های جوان و مسن) شامل ترکیبی از درمان های متعارف و یکپارچه می باشد. پزشکی یکپارچه شامل رژیم های گیاهی، یوگا، مدیتیشن و حمایت روانی، ممکن است پیشروی بیماری قلبی، دیابت، فشار خون، سرطان پروستات، چاقی، کلسترول بالا و دیگر شرایط مزمن را متوقف سازد و یا حتی معکوس کند. مثال هایی از استراتژی های یکپارچه عبارتند از:

تغذیه

عجیب نیست که افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، دچار مشکلات عصبی و جسمی باشند. برطرف کردن کمبودهای تغذیه می تواند باعث بهبود رفتار و سلامت جسم شود که گام مهمی برای درمان بیمارانی است که دچار اختلالات اشتها هستند. مواد مغذی کلیدی عبارتند از:

  • ویتامین های B ( به ویژه B-6 ، B-12 و فولیک اسید)، که کمک می کند آمینو اسید تریپتوفان به سروتونین تبدیل شود، که یک انتقال دهنده ی عصبی می باشد.
  • امگا 3 اسیدهای چرب، که می تواند افسردگی و خطر اقدام به خودکشی را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.
  • زینک، که می تواند اشتها را به حالت عادی بازگرداند و به داشتن وزن طبیعی کمک کند.
  • منیزیوم و کلسیوم، که به استحوان ها در مقابل پوکی استخوان کمک می کنند و به بهبود عملکرد روده، خلق و خو و خواب کمک می کنند.
  • ریشه ی والرین و عصاره ی کاوا و theanine، که به کم شدن استرس کمک می کنند.
  • پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی، که مشکلات گوارشی مربوط به اختلالات اشتهای اولیه را بهبود می بخشد.

درمانهای حرکتی و لمسی

طب سوزنی، یوگا، ماساژ، مدیتیشن و دیگر درمان ها به وسیله ی بالابردن آگاهی بدن، بهبود تصویر بدن و خلق و خو می توانند به برقراری ارتباط بیمار با بدن خود کمک کنند.

درمان های ذهنی و جسمی

تکنیم های ذهن و بدن مانند هیپنوتیزم، مدیتیشن با تمرکز حواس و درمان رفتار شناختی، می توانند به برطرف شدن استرس و بهبود تصویر بدن کمک کنند.

هرگز برای درمان یک اختلال اشتها دیر نیست. مداخلات اولیه که شامل ترکیبی از درمان های متعارف و یکپارچه است، بدون توجه به سن تمام اختلالات اشتها را درمان می کند، که بهترین فرصت برای یک ریکاوری کامل و ماندگار می باشد.

نگارنده : سمیه محمدی

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،لیزر و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک تناسب اندام آلومینا ارائه دهنده کاملترین خدمات درمان چاقی با ترکیب شیوه های علمی و استاندارد است.

درمان جامع چاقی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تناسب اندام و قیمت ها،اینجا کلیک کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments