داروهای مناسب برای بیماری های پوستی

[su_animate type=”flipInX” duration=”1.5″ delay=”0.5″]

موپیروسین

[/su_animate]

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

[su_heading]

داروهای مناسب برای بیماری های پوستی

[/su_heading]

  • دارو های ضد باکتری: این دارو ها شامل موپیروسین یا کلیندامایسین می باشد؛ اغلب برای درمان و پیشگیری از عفونت استفاده می شود.
  • آنترالین: این دارو ، معمولا توصیه نمی شود تا مورد استفاده قرار گیرد. زیرا این دارو بسیار تحریک کننده است و ممکن است سبب تولید لکه شود. البته از فواید این دارو می توان به کاهش التهاب و درمان پسوریازیس اشاره نمود.
  • دارو های ضد قارچ: کلوتریمازول، کتوکونلزول، و تربینافین، چند نمونه از دارو های ضد قارچ موضعی برای درمان بیماری های پوستی مانند عفونت قارچی و پای ورزشکاران استفاده می شود.
  • بنزوئیل پراکسید: کرم ها، ژل ها، شوینده ها، و فوم ها یا کف های شوینده حاوی بنزوئیل پراکسید جهت درمان آکنه استفاده می شود.
  • قطران زغال سنگ: این دارو برای درمان موضعی با و بدون نسخه ی پزشک با درصد های 0.5% تا 5% برای درمان شرایط از جمله درماتیت سبورئیک ( معمولا موجود در شامپو) یا پسوریازیس استفاده می شود. در حال حاضر، از این دارو تا حد زیادی استفاده نمی گردد، زیرا خیلی کند و آرام اثر می کند و می تواند باعث رنگ شدید لباس ها و ملافه های افرادی که این ماده را مورد استفاده قرار می دهند، شود.
  • کورتیکواستروئیدها: این دارو درمانی مناسب برای بیماری های پوستی از جمله اگزما است. کورتیکواستروئیدها در شکل ها و انواع مختلف وجود دارند که شامل، کف های شوینده، لوسیون، پماد و کرم است.
  • رتنوئیدها: این داروها ( مانند رتین A و تازورک) که به شکل ژل و کرم از ویتامین A بدست می آید. این دارو ها برای درمان بیماری هایی از جمله آکنه استفاده می شود.
  • اسید سالیسیلیک : این دارو به شکل لوسیون، ژل ، صابون، شامپو، و باند هایی به فروش می رسد. اسید سالیسیلیک ماده فعال در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست برای درمان آکنه و زگیل است.
برخی از دارو های خوراکی و تزریقی رایج برای شرایط مختلف پوستی عبارتند از :
  • آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود. آنتی بیوتیک های متداول عبارتند از دیکلوگزاسیلین، اریترومایسین، تتراسایکلین و……
  • دارو های ضد قارچ: دارو های ضد قارچ خوراکی شامل فلوکونازول آندیتراکونازول می باشد. این داروها می تواند برای درمان عفونت های شدید قارچی استفاده شوند. تربینافین یک داروی ضد قارچ خوراکی است که ممکن است برای درمان عفونت های قارچی ناخن استفاده شود.
  • عوامل ضد ویروسی : عوامل ضد ویروسی رایج عبارتند از آسیکلوویر (زوویراکس)، فامسیکتوویر (فامویر)، و والاسیکلوویر (تبخال یا والترکس). درمان های ضد ویروسی برای بیماری های پوستی از جمله آن هایی که مربوط به تبخال و زونا هستند، استفاده می شوند.
  • گورتیگواستروئیدها : این داروها، از جمله پردنیزون، می تواند در درمان بیماری های پوستی مرتبط به بیماری های خود ایمنی از جمله واسکولیت و بیماری های التهابی مانند اگزما مفید باشد. متخصصین استروئید های موضعی را برای جلوگیری از عوارض جانبی پیشنهاد می کنند. با این حال، استفاده ی کوتاه مدت از پردنیزون گاهی اوقات لازم است.
  • دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی : داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، مانند آزاتیوپورین ( ایموران) و متوترکسات، می توانند برای درمان شرایطی مانند پسوریازیس و اگزما ی شدید مورد استفاده قرار گیرند.
  • دارو های بیولوژیک: این دارو های بسیار جدید هستند و آخرین درمان ها برای بیماری های پسوریازیس و سایر شرایط پوستی هستند. دارو های بیولوژیک شامل؛

آدالیموماب (هومیرا)، آدالیموماب – آتو ( آمویجتا)، یک ماده ی بیولوژیک شبیه به هویرا، اتانرسپت ( انبرل)، اتانرسپت-سز ( ارلزی)، یک ماده ی بیولوژیک مشابه با انبرل، اینفلیکسیرنب (رمی کید)، ایکسکیزوماب (تالز)، و اوستکناماب ( استلارا) است.

  • آنزیم های بازدارنده: دارو هایی که حاوی آنزیم های بازدارنده هستند مانند اپرمیلاست (اوتزا) است که یکی از آنزیم های موجود در سیستم ایمنی را غیر فعال می کند تا تورم را از بین ببرد.
  • ریتنوئید ها: استرتین ( سوریتین) ، خصوصا برای درمان تمام انواع پسوریازیس شدید استفاده می شود. این دارو رشد سلول های پوستی را کاهش می دهد. این دارو برای خانم های باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود، حتی اگر قصد بارداری دارید، به هیچ عنوان به مصرف این دارو اقدام نکنید، زیرا باعث ایجاد نقص های مادر زادی شدید می شود.

[su_box title=”در این قسمت به بررسی داروی موپیروسین می پردازیم” style=”glass” box_color=”#1a0bd5″ title_color=”#110e0e”]

موپیروسین

در این قسمت به بررسی داروی موپیروسین می پردازیم؛

نام عمومی : پماد موپیروسین – موضعی ( mue -PIR-OH-SIN )

نام تجاری : باکتروبن (Bactroban )

موارد استفاده : موپیروسین برای درمان عفونت های پوستی خاص ( به عنوان مثال، زرد زخم) استفاده می شود. این دارو یک آنتی بیوتیک خاص است که رشد باکتری های ویژه ای را متوقف می سازد.

نحوه ی استفاده از دارو: این دارو تنها برای مصرف موضعی و روی پوست استفاده می شود. منطقه ی آسیب دیده را در ابتدا تمیز و خشک کنید. سپس مقدار کمی از پماد را روی محل آسیب دیده 3 بار در روز بمالید. یا طبق نسخه و دستورالعملی که پزشکتان به شما توصیه کرده است پیش بروید. منطقه ای را که با این پماد درمان می کنید، باید حتما توسط بانداژ پوشانده شود. از این پماد به صورت روزانه استفاده کنید تا به بهترین نتایج از آن دست یابید. از این ماده تا پایان تجویز پزشکتان استفاده نمایید. اگر مصرف این پماد را در نیمه ی راه و دوره ی درمانی، متوقف سازید، باکتری ها نسبت به این دارو مقاوم می شوند و شروع به تکثیر و رشد می کنند، که منجر به عود عفونت می شود. از مصرف این دارو در اطراف چشم، بینی، دهان، یا روی قسمت وسیعی و آسیب دیده ی پوست اجتناب کنید، مگر اینکه پزشکتان با دستورالعملی ویژه به شما پیشنهاد کرده باشد. در صورتی که پس از 3-5 روز وضعیتتان بهبود پیدا نکرد، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع سازید.

[toggle title=”عوارض جانبی موپیروسین:” state=”close” ]

موپیروسین

عوارض جانبی موپیروسین

عوارض جانبی ماژور:

عوارض جانبی که کمتر دیده می شوند؛

  • سوختگی
  • سوزش
  • خارش
  • درد

عوارض جانبی نادر موپیروسین:

  • تاول، پوسته پوسته شدن، سوزش، خارش، یا قرمزی پوست
  • زخم های دهانی
  • ترک های پوستی، خشکی پوست، پوسته پوسته شدن پوست
  • درد، تورم، حساسیت به لمس شدن، گرما بر روی پوست
  • زخم های دردناک، زخم معده، ایجاد لکه های سفید بر روی لب، زبان و یا داخل دهان

عوارض جانبی ناشناخته موپیروسین:

  • ایجاد حساسیت های شدید شکم یا معده
  • سرفه کردن
  • مشکل در انجام عمل بلع ( قورت دادن غذا یا آب دهان )
  • سرگیجه
  • ضربان سریع قلب
  • تب
  • کهیر، تاول، خارش، یا جوش های پوستی
  • کهیر های متورم و کندو مانند بزرگ بر روی پوست صورت، پلک ها، لب ها، زبان، گلو، دست ها، پاها، و یا اندام های جنسی، پف و یا تورم پلک یا اطراف چشم، صورت ، لب ها، زبان
  • قرمزی پوست
  • درد و گرفتگی شدید در شکم و معده
  • احساس تنگی در قفسه ی سینه
  • خستگی یا ضعف غیر معمول
  • اسهال آبکی و شدید، که ممکن است با خون همراه باشد.
موپیروسین

عوارض جانبی جزئی یا مینور

برخی از این عوارض جانبی مینور و جزئی نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. این عوارض که قصد داریم به شما در این قسمت معرفی کنیم، در صورتی که بدنتان با این ماده کنار بیاید دیگر این خطرات و ریسک ها به مرور زمان از بین خواهند رفت. پزشک شما می تواند با پیشنهاد دادن رژیم های غذایی متفاوت از بروز این مشکلات برای شما جلوگیری کند. در صورتیکه این اختلالات و مشکل ها برای شما ادامه پیدا کند، باید به پزشک خود مراجعه نمایید.

این عوارض جزئی و مینور شامل؛

  • سردرد
  • حالت تهوع

اما نگران نباشید زیرا زمانی که دارو شروع به هماهنگی با این دارو می کند، چنین مشکلاتی برای پوست و وضعیت سلامت شما اتفاق می افتد. در صورتی که هر یک از این عوارض افزایش یافت و یا بدتر شد، حتما پزشکتان و یا داروخانه ای که دارو را از آنجا تهیه کرده اید را از این موضوع مطلع سازید. به یاد داشته باشید که به این دلیل پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده که اینگونه تشخیص داده است که فواید این دارو برای شما، بیشتر از عوارض آن است. افراد زیادی از این دارو استفاده کرده اند و به ندرت گرفتار عوارض جانبی آن شده اند.

در صورتیکه جوش و یا خارش شدیدی در ناحیه ی آسیب دیده ی پوستتان مشاهده کردید، حتما به پزشکتان بلافاصله گزارش دهید. مصرف این دارو بیش از اندازه و افراط در آن ( بیشتر از حدی که پزشک برایتان مشخص کرده) منجر به ایجاد عفونتی تازه و جدید بر پوست می گردد. (برای مثال؛ عفونت قارچی) . در صورتی که عفونت تازه ای بر روی پوست خود مشاهده کردید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید.[/toggle]

[toggle title=” احتیاط های موپیروسین:” state=”close” ]

 احتیاط های موپیروسین:

قبل از استفاده از موپیروسین، در صورت داشتن هرگونه حساسیتی به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در صورت داشتن آلرژی و یا دیگر حساسیت ها نیز در جلسه ای با پزشک خود موضوع را مطرح کنید. این محصول دارای مواد تشکیل دهنده ی فعالی است ( مانند پلی اتیلن گلیکول موجود در برخی از محصولات)، که ممکن است سبب واکنش های آلرژیک یا دیگر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک تان و یا داروخانه ی محلی که دارو را از آن تهیه نموده اید، مراجعه کنید. قبل از اینکه از این دارو استفاده نمایید، با پزشکتان درمورد سابقه ی پزشکیتان صحبت کنید؛ به خصوص سابقه ی بیماری های کلیوی تان ( در صورتیکه شما در حال مصرف یکی از انواع  موپیروسین حاوی پلی اتیلن گلیکول هستید.)

در صورتیکه خانم شیرده هستید، حتما با پزشک خود در تماس باشید. زیرا هنوز مشخص نشده است که آیا این ماده بر روی شیر خانم های شیرده تاثیر می گذارد یا خیر![/toggle]

[toggle title=”تداخلات دارویی با موپیروسین” state=”close” ]

تداخلات دارویی با موپیروسین:

پزشک شما یا داروساز تان ممکن است از هر گونه تداخلات دارویی با این دارو مطلع باشند و شما را از آن آگاه سازند. هیچ دارویی را شروع و متوقف یا دوز آن را بدون مشورت با پزشک تان تغییر ندهید. قبل از استفاده از این دارو ، به دکتر یا داروساز خود تمام اطلاعات پزشکی و دارویی تان را گزارش دهید، به خصوص : کلورامفنیکل. حتی اگر از محصولات گیاهی یا جوشانده استفاده می کنید.[/toggle]

[toggle title=”مصرف بیش از حد موپیروسین” state=”close” ]

مصرف بیش از حد موپیروسین:

اگر فرد به مصرف بیش از حد این دارو مشکوک است، با اورژانس یا مرکز کنترل مسمومیت بلافاصله تماس بگیرید.

توجه: به دیگران استفاده از این دارو را بدون تجویز پزشک پیشنهاد نکنید. این دارو تنها برای شرایط فعلی شما تجویز می شود. از این دارو برای عفونت هایی که ممکن است در آینده داشته باشید دوباره استفاده نکنید مگر با تجویز پزشک.

دوز از دسترفته ( یا زمانی که شما مصرف دارو را از یاد می برید): در صورتی که دوز دارو را فراموش کنید تا استفاده نمایید، به محض به یاد آوردن دوباره آن را مصرف کنید. اگر دوزی را که فراموش کرده اید تا استفاده نمایید ، نزدیک به مصرف دوز جدید است، حتما از آن چشم پوشی کنید، و دوز جدید را شروع به استفاده نمایید. از استفاده ی دو برابر دارو خود داری نمایید.[/toggle]

[toggle title=”طریقه ی نگهداری از موپیروسین” state=”close” ]

طریقه ی نگهداری از موپیروسین:

این دارو را در دمای بین 68 تا 77 درجه فارنهایت  ( 20 تا 25 درجه ی سانتیگراد) نگه داری کنید.  دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. به هیچ وجه دارو را در توالت و یا سینک ظرفشویی خالی نکنید. در صورتی که دارو تمام شود، یا تاریخ انقضای آن به اتمام برسد، آن را دور بیاندازید. حتما در زمان خرید دارو با داروساز صحبت کنید و از طریقه ی دفع زباله ی این دارو مطلع شوید.[/toggle]

[/su_box]

[su_note note_color=”#f4bfb1″ text_color=”#110f0f” radius=”13″]

منابع

  1. http://www.medicinenet.com
  2. https://www.drugs.com
  3. http://www.webmd.com

محقق : میترا کرمانیان

[/su_note]

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments