داروهایی که میتوانند شما را چاق کنند

داروها و چاقی

حدود 70 درصد از مردم ایالات متحده دچار اضافه وزن هستند و بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا، و افسردگی خودشان میتوانند باعث افزایش وزن شوند.

Paxil (پاروکستین)

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI ها) به طور کلی اضافه وزن ایجاد نمی کنند ولی در این میان پاروکستین  یک استثنا است.

Paxil یکی از بهترین درمان های ضد اضطراب و افسردگی است، اما اگر شما اضافه وزن دارید یا با مصرف این دارو دچار اضافه وزن شده اید بهتر است با پزشکتان در مورد تعویض این دارو با یک داروی  ضد افسردگی دیگر مانند سرترالین صحبت  کنید.

دپاکین (سدیم والپروات/والپروات سدیم)

این دارو که برای طیفی وسیعی از علائم از تشنج گرفته تا سردرد و…استفاده می شود میتواند باعث افزایش وزن شودو و بهتر است در افراد چاق و یا افرادی که استعداد چاقی زیادی دارند استفاده نشود.

پروزاک (فلوکستین)

اگر چه فلوکستین به طور کلی باعث کاهش وزن می شود ولی می تواند اثر افزایش وزن نیز در دراز مدت داشته باشد.

مطالعه 60 هفته ای در مصرف کنندگان فلوکستین نشان داد که، اگر چه بیمارانی که فلوکستین مصرف می کنند معمولا در 6 ماه اول مصرف وزن کم می کنند ولی در 6 ماهه دوم بسیاری از این افراد دچار اضافه وزن می شوند!

دکتر Cheskin می گوید دلیل این موضوع می تواند این باشد که بیماران دچار تحمل نسبت به احساس سیری ناشی از دارو می شوند.

Remeron (میرتازاپین)

میرتازاپین یک داروی ضد افسردگی است که باعث افزایش سروتونین و نوراپی نفرین می شود که همین موضوع نیز می تواند باعث کاهش وزن شود. با وجود این، فعالیت آنتی هیستامینی این دارو ممکن است فرد را به سمت افزایش وزن سوق دهد.

به همین دلیل گاهی اوقات به سالمندان مبتلا به کم وزنی برای بهبود اشتها میرتازاپین داده می شود.

 Zyprexa (اولانزاپین)

مطالعه ای که در سال 2005 انجام شد نشان داد که آنتی سایکوتیک های آتیپیک، مانند اولانزاپین و Clozaril (کلوزاپین) در 30٪ از مصرف کنندگان باعث 7٪ یا بیشتر افزایش وزن طی مدت 18 ماه می شوند.

این داروها، برای اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی بکار می روند و اثرات آنتی هیستامینی قوی و مهار سروتونینی دارند، که ممکن است سبب افزایش وزن شود.

پردنیزولون (کورتون)

فرآورده های کورتون همگی می توانند باعث افزایش وزن شوند.این اثر عمدتا به دلیل افزایش اشتها ایجاد می شود.

کورتیکواستروییدهای خوراکی، مانند پردنیزولون، قوی تر از اشکال استنشاقی هستند و فرد را بیشتر در معرض خطر افزایش وزن، به خصوص با استفاده طولانی مدت قرار می دهند.

در مصرف کنندگان طولانی مدت کورتیکواستروئید خوراکی حدود 60٪ تا 80٪ افزایش وزن دیده می شود. دوزهای بالاتر کورتون، (مثلا برای آسم و بیماری های التهابی روده)، بیشتر احتمال دارد که فرد را دچار افزایش وزن کنند.

آمی تریپتیلین

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAS)، مانند آمی تریپتیلین، بیشتر از سایر داروهای ضد افسردگی باعث افزایش وزن می شوند.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای بر روی انتقال دهنده های عصبی درگیر در انرژی و اشتها، مانند سروتونین، دوپامین و استیل کولین تاثیر می گذارند، اما فعالیت آنتی هیستامینی این داروست خود است که احتمالا دلیل تغییرات وزن ناشی از آمی تریپتیلین و سایر داروهای این گروه است.

این داروها در موارد کمتری برای جلوگیری از میگرن نیز تجویز می شوند و حدود 30 درصد از افرادی که آمی تریپتیلین را برای میگرن مصرف می کنند؛ بیش از 5 درصد افزایش وزن در چند ماه اول مصرف دارند.

Allegra (فکسوفنادین و پزودوافدرین)

فعالیت آنتی هیستامین در داروهای روانپزشکی اغلب همان چیزی است که باعث افزایش وزن می شود.فعالیت آنتی هیستامینی، با این حال، برای اثر بخشی داروهای ضد آلرژی بسیار مهم است.

مسدود کردن هیستامین می تواند با فعال کردن یک آنزیم در مغز به برهم خوردن تنظیم مصرف غذا منجر شود.

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،زیبایی،لیزر و تناسب اندام آلومینا

5 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments