خواب و زیبایی پوست: مهم ترین بخش ترمیم پوست در شب اتفاق می افتد!

خواب و پوست1

کار بسیار راحتی برای بهبود سلامت خود زیبایی پوستتان می توانید انجام دهید، این کار راحت خوابیدن است.

آیا شما به اندازه ی کافی می خوابید؟ برخی از ما شاید بیشتر از نیاز هم بخوابیم. خوابیدن یکی از مهم ترین استراتژی های مراقبت از پوست می باشد، به همین خاطر در اینجا به آن تاکید می کنیم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

مطمئنا اکثر ما به طور ذاتی می دانیم که خواب برای بدن مفید است، در واقع ضروری است. بدون خواب نمی توان فعالیت های بهینه ای انجام داد. اما آنچه اکثر مردم ممکن است در ارتباط با اهمیت خواب ندانند، ارتباط بین خواب و پوست می باشد. به همین خاطر است که خواب با عنوان زیبایی خفته نیز تعبیر می شود. در حقیقت خوابیدن دارای تاثیر مستقیم و مثبت بر روی پوست افراد است. وقتی که به اندازه کافی نمی خوابید، کم خوابی به وضوح در پوست شما نمایش داده می شود.

ساعت پوست

آیا می دانستید که پوست یک برنامه ی منظم را دنبال می کند؟ بدن شما دارای یک ساعت داخلی است که عملکردهای مختلف بدن، به ویژه چرخه ی خواب افراد، را تنظیم می کند. تغییرات جسمی و ذهنی که در نتیجه ی این ساعت اتفاق می افتند، معمولا با عنوان ضرباهنگ شبانه روزی شناخته می شوند.

ضرباهنگ شبانه روزی (24 ساعت) بر روی پوست نیز تاثیر می گذارد، به ویژه زمانیکه فعالیت های خاص پوستی اتفاق می افتند. سه فعالیت مهم پوستی در طول شب اتفاق می افتند:

  1. ترمیم DNA
  2. تولید انرژی سلولی
  3. سم زدایی سلولی

خواب و پوست0

تا انتهای روز ذخایر انرژی شما به پایان می رسد. در طول روز در معرض آسیب های مختلف (از جمله UV، آلودگی و فعالیت های متابولیک) قرار گرفته اید و مواد زائد زیادی روی پوست شما انباشته شده است. شب زمانیست که سلول ها ترمیم شده، انرژی بازگردانده می شود و آنزیم های سم زدایی کار خود را شروع می کنند. این فعالیت های ترمیمی در طول روز هم اتفاق می افتند، اما در شب، زمانی که جریان خون در پوست افزایش می یابد، به اوج خود می رسند (افزایش جریان خون به خاطر تغییر سیستم عصبی از سیستم سمپاتیک به سیستم پاراسمپاتیک در شب اتفاق می افتد.). خواب کافی بسیار مهم است چرا که برای ترمیم پوست خود به این زمان نیاز دارید.

همچنین خوابیدن طبق یک برنامه ی منظم نیز اهمیت بالایی دارد. ساعت داخلی بدن شما یک چرخه ی 24 ساعته را در طول شبانه روز دنبال می کند. بنابراین اگر در ساعت های مختلف بخوابید، این بی نظمی ساعت بدن را نیز مختل می کند.

تاثیرات مخرب کورتیزول بر روی پوست

زمان خواب سطح کورتیزول نیز کاهش می یابد. کورتیزول هورمونی است که در زمان استرس ترشح می شود. این هورمون مشکلات زیادی را برای پوست آغاز می کند. التهاب پوست یکی از مهم ترین آنهاست. التهاب سلولی باعث آسیب رسیدن به DNA، پروتئین ها و غشای سلولی می شود. وقتی در مورد التهاب صحبت می کنیم، منظور التهاب حاد است، نوعی التهاب که به چشم می آید، مانند قرمز شدن پوست.

اما التهاب می تواند در یک سطح سلولی وجود داشته باشد. این نوع التهاب با چشم قابل دیدن نیست. در حقیقت این التهاب سطح پایین التهاب مزمن نامیده شده و تمام ما را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچکس از این نوع التهاب در امان نیست. التهاب مزمن یکی از مهم ترین دلایل پیر شدن ما می باشد، حتی اگر کاملا از خود مراقبت کنیم.

استرس نیز باعث نابودی پروتئین هایی می شود که به پوست شکل می دهند. حدس بزنید چه اتفاقی می افتد زمانیکه پروتئین هایی داشته باشید که  فرم خود را از دست داده اند. محافظت کننده ی پوست شما ضعیف می شود. بنابراین پوست خشک و حساس می شود.

استرس همچنین آنزیم هایی را کاهش می دهد که باعث التهاب مزمن می شوند. این سلول ها پس از این نسبت به رادیکال های آزاد حساس تر می شوند. استرس تولید گلیکوزآمینوگلیکان ها (GAG) را نیز کاهش می دهد، این مولکول مسئول مرطوب و نرم نگاه داشتن پوست است. استرس همچنین آنزیم هیلورونیداز MMP را افزایش می دهد، این آنزیم باعث از بین رفتن GAG می شود. بنابراین استرس نه تنها میزان تولید GAG را کاهش می دهد، بلکه مقدار موجود را نیز از بین می برد.

در نهایت نتیجه ی مستقیم استرس حمله ی مستقیم به سلول های پوستی و مولفه های آنها می باشد و پوست ضخامت و چاقی خود را از دست می دهد و مشکلات پوستی را نیز وخیم تر می سازد. بنابراین اگر مشکل پوستی شما جوش زدن است، استرس این مشکل را بدتر می سازد (به همین خاطر مواقعی که استرس دارید، بیشتر جوش می زنید.). اگر پوست شما حساس باشد، استرس میزان این حساسیت را بدتر می کند.

نکاتی مربوط به خواب

خواب خوب شبانه برای شما ضروری است. شاید زندگی شما دارای شرایطی باشد که زمان کافی برای خوابیدن نداشته باشید. شاید هم شب ها نتوانید خوب بخوابید. به هرحال ایجاد تغییر آسان نیست. بنابراین پیشنهاد می کنم تغییرات کمی ایجاد کنید که البته اعمال آنها آسان باشد. به جای اینکه سعی کنید خواب روزانه ی خود را 1، 2 یا 3 ساعت افزایش دهید، روی میزان کمتری تلاش کنید، به عنوان مثال 15 دقیقه. خود را ملزم کنید که 15 دقیقه زودتر به تخت بروید.

15 دقیقه زودتر خوابیدن خود داستان جدایی دارد. میزان خواب ایده آل در یک محدوده ی زمانی خاص باید باشد. خوابیدن خود دارای دانش مجزایی است که می توانید در مورد آن بیشتر بدانید.

اهمیت افزایش خواب به میزان کم این است که به تدریج می توان آن را افزایش داد. تغییرات کوچک واقع گرایانه تر و قابل انجام تر هستند. البته چرت زدن نیز داستان مجزایی دارد که روش دیگری برای استراحت کردن بیشتر است.

قدرت چرت زدن

خواب و پوست2

شاید تاکنون عبارت “چرت قدرت” را شنیده باشید. این چرت زدن همانقدر که برای بدن و ذهن مفید است، برای پوست نیز مفید می باشد. من چرتزدن را دوست دارم زیرا باعث سرحال شدنم می شود. من پس از یک چرت کوتاه در بعد از ظهر خیلی بهتر می توانم فعالیت های خود را انجام دهم.

اگر شما در حال انجام کاری باشید یا وقت کافی نداشته باشید، چرت کوتاه غیر عملی به نظر می رسد. اما اگر در محیط کار نیستید، تعیین وقت برای یک چرت کوتاه بسیار با ارزش می باشد. حتی اگر نمی توانید در طول روز بخوابید، بستن چشم ها در حالت نشسته نیز موثر است.

هدف این است که بدن خود را در حالت استراحت قرار دهید، طوریکه هیچ کاری انجام ندهید، هیچگونه حرکت و فکر کردن به موضوع خاص.

به مرور زمان یاد گرفتم که چگونه ذهن خود را خالی کنم. زمانی که یاد بگیرید چگونه ذهن خود را خالی کنید و افکارتان را فراموش کنید، می توانید خیلی زودتر بخوابید. مدیتیشن بهترین راه برای انجام این کار است.

البته چرت زدن طولانی هم خوب نیست چرا که باعث گیجی شما می شود. این حس گیجی به خاطر اختلالاتی است که در چرخه ی خواب اتفاق می افتد. بهترین مدت برای چرت زدن 25 تا 30 دقیقه می باشد که البته این زمان در افراد مختلف متفاوت است.

متوجه خواهید شد که اگر این زمان را افزایش دهید دیگر احساس سرحالی نمی کنید. من مدت زمان های مختلف چرت زدن را امتحان کرده ام. وقتی بیشتر از 25 تا 30 دقیقه می خوابم، بیشتر احساس خستگی می کنم. اگر خواستید کاری را در عصر انجام دهید، بهتر است قبل از آن چرت بزنید. در این صورت مطمئنا به بهترین نحو کار خود را انجام خواهید داد.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی پوست، لیزر و تناسب اندام آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments