حقایقی جالب درباره رشد مو

 

بیولوژی رشد مو

مو یک پروتئین رنگدانه ای رشته ای میباشد که از ساختار های ویژه ای در پوست به نام فولیکول رشد میکند و رشد مو از همان دوران جنینی اغاز میشود .

[divider]

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

رشد مو در جنین 

اولین تار مو توسط فولیکول های جنینی و در طی هفته 12 تا 22 از دوران بارداری  تولید میشود و به ان موی نرم میگویند .این مو دارای رنگدانه نمیباشد و معمولا با ولوس و ترمینال مو جایگزین میشود و این عمل در طی 30 هفتگی از دوران بارداری انجام میگیرد .

[divider]

مو ها در هنگام تولد 

کودک در هنگام تولد دارای مو هایی به نام ولوس و ترمینال میباشد که توسط فولیکول های ویژه ای تولید میشوند و فولیکول هایی که باعث رشد ولوس میشوند ,میزان کمی از غدد  چرب دارند ولی انهایی که باعث رشد ترمنیال ها  میشوند میزان زیادی از این غدد دارند .رشته های مو های ولوس در هنگام تولد کوتاه میباشند ,فولیکول ندارند و در سطح بدن پخش شده اند ولی مو های ترمینال بر خلاف ان دارای رنگدانه میباشند و بلند تر هستند و در مناطق خاصی مانند مژه ها و ابرو ها و سر رشد میکنند .

[divider]

رشد مو در نوزادان 

موهای سر نوزادان و موهای پایانه ای انها رشد میکند و رشد مو معمولا از بخش جلویی سر انها شروع میشود و رشد مو های عقب سر معمولا پس از 12 هفته در نوزادان اغاز میشود و این رشد مو با یک برنامه ریزی دقیق تا چندین ماه ادامه می یابد .

[divider]

چرخه رشد مو 

مو های پایانه ای در چرخه ای رشد میکنند که دارای برنامه زمانی ویژه ای میباشد و شامل چهار مرحله است به نامهای اناژن ,کاتاژن ,تلوژن و  در نهایت اکسوژن .اناژن مرحله فعالی از رشد مو میباشد و کاتاژن مرحله توقف رشد مو است .تلوژن اخرین مرحله از ایستایی رشد مو میباشد و اکسوژن مرحله ریزش مو میباشد .

یکی از نکات جالب در خصوص رشد مو عدم وابستگی تار های مو به هم میباشد به گونه ای که ممکن است هر کدام از انها در یک مرحله از رشد باشند و به زمان اغاز دوره اناژن ارتباطی ندارند .

[divider]

مرحله ریزش مو و یا اکسوژن 

حدود 4 تا 5 درصد از مو های سر یک فرد سالم در مرحله ای از رشد به نام تلوژن باقی میماند که در ان رشته های نازکی از مو میریزند و البته این حالت طبیعی است .

[divider]

ریزش موی بیش از اندازه در مرحله اکسوژن نگران کننده است 

در صورتی که به هنگام حمام ,برس زدن موها و یا خوابیدن موهای زیادی از سر شما میریزد ,باید بدانید که این حالت طبیعی نمیباشد .

رشد مو 4

تغذیه نامناسب  ,عدم تعادل هورمونها ,عفونت های ویروسی ,استرس و اختلالات سیستم ایمنی میتوانند دلایل این امر باشند که حدود 70 درصد از مو ها را در مرحله تلوژن و اکسوژن  قرار میدهند که به کچلی می انجامد .

[divider]

نگارنده :فرحناز  ال احمد 

   مرکز تحقیقات کلینیک پوست ,لیزر و تناسب اندام الومینا 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments