تمام آنچه باید در مورد شپش سر بدانید

شپش سر، حشرات انگلی می باشند که اغلب در موهای پشت گوش و نزدیکی های خط گردن یافت می شود. شپش مضر نیست و در گسترش بیماریهای خاص نقشی ندارد، اما به لحاظ زیبایی و روانی آزار دهنده می باشد.

مرحله زندگی شپش سر 3 مرحله است: نیت، نیف، بالغ.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

شپش سرنیت ها

نیت ها به کمک یک مایع به موها می چسبند، و همیشه در نزدیکی کف سر( با فاصله 6 میلی متر) از کف سر زندگی می کنند چراکه برای رشد درون تخم ها به حرارت نیاز دارند. اندازه آنها بین 3 تا 8 میلی متر می باشد. و به شکل بیضی و به رنگ زرد متمایل به سفید هستند. تخم ها 6 تا 9 روز زمان می برند تا تبدیل به شپش های کوچک شوند.

 

شپش سرنیف ها

زمانی که تخم ها باز می شوند، نیف ها آزاد می شوند. پوسته نیت یا همان تخم ها همانطور متصل به موها با قی می مانند. نیف ها شکل همان شپش های بالغ را دارند اما کوچکتر(سر سوزن) هستند. به رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشند. نیف ها بعد از 7 روز تبدیل به شپش بالغ می شوند.

 

 

شپش ماده بالغ
شپش ماده بالغ

 

شپش بالغ

شپش های بالغ حدود 5 بار در روز ، به وسیله پنجه پوست سر را سوراخ می کنند و بزاق تحریک کننده را تزریق می کنند و خون را از پوست سر می مکند. شپش بالغ به شکل بیضی می باشد با 3 پا و 3 پنجه در هر پا.شپش بالغ می تواند به مدت 30 روز در پوست سر زنده بماند. شپش بالغ به رنگ قهوه ای مایل به زرد می باشد.

 

علائم شپش سر

  • خارش پوست
  • احساس حرکت چیزی در موها
  • زخم های قرمز و دانه های چرکی ناشی از خاراندن
  • تورم غدد لنفاوی در جلو و پشت گردن
  • شیوع شپش سر

 

شپش از طریق تماس مستقیم سر و موی فرد آلوده انتقال پیدا می کند. شپش بالغ می تواند 1 تا 2 روز بدون تغذیه زنده  بماند. بنابراین می تواند روی وسایل و اشیائی که با فرد آلوده در تماس هستند یافت شود. مثل لباس، کلاه، روسری، کت، شانه، حوله، گیره گل سر، بالش،  فرش و حتی حیوان .

 

تشخیص شپش سر

آلودگی با شپش سر با بررسی موها  قابل تشخیص می باشد. معمولاً نیت های زیادی در مقابل نیف ها و شپش های بالغ وجود دارند. شپش های به راحتی از شوره و پوسته سر متمامیزند چرا که به راحتی از موها جدا نمی شوند و به ساقه مو می چسبند.

منبع:

dermatologhy

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments