تشخیص و درمان کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیکتشخیص کراتوز اکتینیک

در بیشتر موارد پزشکان فقط با یک بررسی جزئی اختلال را تشخیص می دهند. اگر actinic keratosis  AK- بزرگ باشد و عمق آن زیاد باشد ممکن است بیوپسی توصیه شود تا مشخص شود که ممکن است منجر به سرطان شود یا خیر.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

لکه های دیگری به نام کراتوز سبوروئیک نیز وجود دارند که به علت آفتاب بروز نمی کنند و هیچ ارتباطی با سرطان ندارند. این ضایعات ممکن است در هر قسمتی از بدن رخ دهند. و در بیشتر مواقع جنبه ارثی نیز دارد.

 

 

 

درمان کراتوز اکتینیک

بهترین درمان برای AK پیشگیری می باشد.برای افرادی با پوست روشن، به حداقل رساندن زمان حضور در آفتاب بسیار با اهمیت می باشد.

اما روش های درمانی نیز برای بعد از بروز آن وجود دارد:

کرایوتراپی یا انجماد: انجماد با نیتروژن مایع سبب پوسته ریزی شده و کم کم عارضه از بین می رود.

تجویز کرمها ی حاوی داروی فلوروراسیل-5 (5-FU)  : اگر چه این روش موثر می باشد اما سبب التهاب پوست می شود و نامطلوب می باشد و ممکن است پوست را برای یک دوره چند هفته اذیت خواهد کرد. بنابراین استفاده از آن در مورد برخی از بیماران غیر عملی می باشد.

درمان فتوديناميک PDT] photodynamic therapy)]) براي درمان کراتوز اکتينيک در ايالات متحده مورد تاييد قرار گرفته است. استفاده تاييدنشده آن درمان سرطان سلول بازال – BCC را نيز شامل مي‌شود. اين فرايند شامل استفاده از پورفيرين‌هايي از قبيل 5-آمينولوولينيک اسيد (aminolevulinic acid) در ضايعه نئوپلاستيک و القاي نوري (photoexcitation) مولکول‌هايي با طول موج‌هاي ويژهاي از نور است. انرژي توليدشده به مولکول‌هاي اکسيژن همجوار منتقل مي‌شود که راديکال‌هاي آزاد واحد عاري از اکسيژن را شکل مي‌دهند که به نوبه خود منجر به تخريب بافت مجاور مي‌شود. این نوع بهترین گزینه برای درمان بیماران مبتلا به AK می باشد. بیماران بعد از آن تا دو روز باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نور فلورسنت اجتناب کنند.

دیکلوفناک (Solaraze): این کرم یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی می باشد. این کرم التهاب کمتری دارد، اما باید آن را برای دوره طولانی تری مثلاً تا دوماه استفاده کنید تا بهبودی متوسطی حاصل شود.

لایه برداری شیمیایی:این کار با استفاده از تری کلرواستیک اسید انجام می شود و باید در مطب پزشک انجام پذیرد.

 

منبع:

medicinenet

 

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments