تشخیص و درمان بیماری بوون

تشخیص و درمان بیماری بوونتشخیص و درمان بیماری بوون

گفتیم که بیماری بوون فلس های قرمز رنگی روی پوست ایجاد می کند که مداوم روی پوست هستند و با درد و خارشی نیز همراه نیست . به همین دلیل بیماری می باشد که اغلب به راحتی نادیده گرفته می شود. به همین دلیل قابل درک خواهد بود اگر بگوییم این بیماری اکثراً با معاینات دیگر پوستی و مراجعات شما برای مشکلات دیگر تشخیص داده می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اما روش تشخیص خود این بیماری:

  • معاینه جسمی
  • گرفتن تاریخچه پزشکی فرد
  • بیوپسی از ضایعه، آزمایش نمونه بافت در آزمایشگاه

 

درمان بیماری بوون

گزینه های درمانی بیماری بوون شامل موارد زیر می باشد:

کرایوتراپی: این ضایعه در مواردی با انجماد شدید قابل درمان می باشد. کرایو نوعي درمان انجماد است و در آن معمولا از نيتروژن مايع استفاده ميشود. گاهي درمان مي تواند ناراحت كنند باشد و زخم شدن پوست مي تواند از عوارض احتمالي آن باشد.موفقیت این نوع درمان برای بیماری بوون از سوی متخصصان پوست 90 درصد عنوان شده است.

کورتاژ: در این روش ضایعه پوست به وسلیه کورت خراشیده می شود. در این روش  از يك بي حسي موضعي براي انجام كورتاژ استفاده ميشود. مي گذارند تا پوست خود به صورت طبيعي بهبود يابد و بعد از درمان اغلب زخمي شكل مي گيرد و سپس مي افتد. درد در طول درمان كورتاژ كمتر از سرما درماني است. موفقیت این روش نیز 90 درصد گزارش شده است.

فوتوديناميك تراپي – PTD: از اين درمان گاها با موفقيت براي درمان بيماري بوون استفاده شده است. درمان فوتوديناميك با به كار بردن يك ماده شيميايي مخصوص بر روي تكه مبتلا به بيماري بوون انجام ميشود. اين ماده شيميايي حساس به نور است يعني به نور واكنش نشان مي دهد. سپس براي فعال كردن ماده شيميايي حساس به نور يك منبع نور مخصوص به محل مبتلا در پوست تابانده ميشود. گاهي ممكن است پوست محل درمان دچار سوختگي  و سوزش شده و پوست دچار خارش شود. به ندرت ممكن است پوست رنگ خود را از دست دهد و يا گاها در محل درمان تيره تر شود.

کرمهای موضعی:  در درمان بيماري بوون ممكن است از كرمهاي خاصي استفاده شود كه به كشتن و خلاص شدن از شر سلولهاي غيرطبيعي در برخي موارد كمك مي كنند. اين كرمها حاوي 5-فلورواوراسيل (5FU) هستند. كرم 5-FU يك يا دو بار در هفته براي حدود سه تا چهار هفته و گاهي بيشتر به كار مي رود. استفاده از كرم راحت بوده و خودتان مي توانيد اين كار را انجام دهيد. مشكل اين است كه مي تواند براي پوست خارش آور باشد. ممكن است سبب قرمز شدن پوست شده و در زمان استفاده از اين درمان به نظر آيد كه ظاهرا بدتر شده است.

اگر تكه هاي بيماري بوون بازگشت، بعدها ممكن است نياز به تكرار درمان باشد. درمان 5-FU در تكه هاي بزرگتر بيماري بوون يا در قسمتهايي كه بهبود پوست به سختي انجام ميشود مثل پوست ساق پا مي تواند موثر باشد.

قبل از درمان با كرم 5-FU ممكن است درمانهاي ديگري نيز داده شود. دليل اين است كه كرم بتواند راحتتر جذب پوست شود. اين درمانها شامل پروسه اي است كه یونتوفروز (iontophoresis) ناميده ميشود كه در طي آن جريان الكتريكي كرم را به سمت بافهاي بدن مي راند. گاهي نيز از درمان ليزر در درمان بوون استفاده ميشود. گاهي کرم ايميکيمود Imiquimod در درمان بوون استفاده ميشود.

جراحی: در برخي موارد، ممكن است براي برداشتن تكه هاي بيماري بوون جراحي پيشنهاد شود. براي مثال، براي برداشتن تكه هاي بيماري بوون در اطراف مقعد از جراحي استفاده ميشود. تكه بيماري بوون از روي پوست بريده ميشود و بعد از آن براي بسته شدن پوست از بخيه استفاده ميشود. موفقیت این درمان 100 درصد می باشد اما جای زخم روی پوست باقی می ماند.

راديوتراپي: این روش نیز یکی از گزینه های درمانی می باشد که البته در حال حاضر استفاده نمی شود.

چه کسی می تواند به شما کمک  کند؟

پزشک

چه پزشکی؟

درماتولوژیست

منبع:

Betterhealth

 

 

 

2 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments