بیماری بوون- Bowen disaese

بیماری بوون- Bowen disaeseبیماری بوون فرم اولیه سرطان پوست است که آرام و پیوسته رشد می کند. به عبارتی بیماری بوون سرطان پوست نیست اما می تواند به سرطان پوست تبدیل شود. در ناحیه عارضه پوست قرمز و پوسته پوسته می شود. این بیماری در لایه اپیدرم پوست اتفاق می افتد.

سرطان پوست به ندرت به لایه درم پوست نفوذ می کند که به آن کارسینوم سلول سنگفرشی گفته می شود. تنها این نوع عارضه می باشد که می تواند به دیگر بخش های بدن نفوذ کند و تبدیل به سرطان پوست تهدید کننده زندگی شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

به بيماري بوون كه در اطراف اندامهاي تناسلي ايجاد ميشود نامهاي مختلفي داده ميشود مثلا به بيماري بوون كه در آلت مردان ايجاد ميشود “اریتروپنی” ‘erythroplasia  يا ” کویورات” Queyrat’ گفته ميشود.

روشن بودن رنگ پوست و در معرض نور آفتاب بودن از عوامل اصلی خطر آفرین در بیماری بوون می باشد.زنان در این مورد حساس تر از مردان می باشند و اغلب بیماری در افراد بالای 40 سال بروز می کند ، این عارضه مسری نیست و درمان معمولاً موفقیت آمیز می باشد.

 

علائم بیماری بوون

گاهي تكه هاي بيماري بوون ممكن است ترك خورده و زخم شده و درنتيجه خونريزي داشته باشد. تكه ها به آرامي بزرگ ميشوند. تكه هاي بيماري بوون مي توانند فقط چند ميلي متر قطر داشته باشند اما در برخي موارد مي تواند به چنيدن سانتي متر هم برسد. بیماری بوون در هر قسمتی از بدن امکان بروز دارد، با این حال قسمت پایین پاها بیشتر در معرض این عارضه می باشند. گاها، بيماري بوون در مراحل اوليه اش مي تواند با ديگر مشكلات پوستي مثل كچلي قارچي، پسوریازیس يا اگزماي ديسكوئيد اشتباه گرفته شود. این بیماری شبیه پسوریازیس می باشد چراکه فلس های قرمز آن نیز پوسته پوسته شده و می ریزد.

  • لکه های قرمز اندکی برجسته همراه با پوسته پوسته شدن که معمولاً ماها و تا یک سال باقی می ماند.
  • رشد آرام لکه ها( پچ ها)
  • عدم احساس ناراحتی
  • بروز لک ها (پچ) در ساق پا
  • ندرتاً درد یا تحریک احساس می شود

 

در اغلب موارد بیماری بوون در لایه فوقانی اپیدرم باقی می ماند، با این حال  اگر درمان نشود ممکن است لایه های زیرین را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تكه هاي بيماري بوون شروع به زخم شدن و خونريزي كردند يا اگر برجستگي كوچكي شكل گرفت، مي تواند علامتي باشد از اينكه شروع به سرطاني شدن كرده است. اگر اين اتفاق افتاد هر چه سريعتر به پزشك خود مراجعه نمائيد. بيماري بوون در مقعد و اندامهاي جنسي بيشتر احتمال تبديل شدن به سرطان پوست را نسبت به ديگر قسمتهاي بدن دارند.

منبع:

betterhealth

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
افشین
افشین
3 years ago

سلام من این لکه ای که تقریبا هفت سال هست دارم و تقریبا پوسته روی آن از بین رفته و هر از گاهی خارش لحظه‌ای دارد . ترو خدا به من بگید که چی هست . من نشون متخصص پوست دادم ولی تشخیص نداد و فقط یک کرم کرتیزون به من داد . منتظر شما هستم خواهش میکنم جواب من رو بدین مرسی

دپارتمان ارجاع تخصصی و پاسخ به سوالات
Admin
پاسخ به  افشین

سلام دوست عزیز
جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق در این خصوص، نیاز به معاینه و ارزیابی پوستتان می باشد.
متاسفانه بدون بررسی پوست نمی توانیم پاسخی در این خصوص ارائه دهیم.