بیشتر مردم دچار کمبود این ویتامین هستند!

استفاده از کرم ضد آفتاب

سوال:  وقتی از ضد آفتاب استفاده می کنیم ، آیا به اندازه کافی ویتامین D به پوستمان می رسد؟

پاسخ :

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

این سوال دغدغه همیشگی افراد است که با ضد آفتاب از اشعه ماوراء بنفش و نور مستقیم و در نتیجه سرطان پوست جلوگیری می کنند و همان زمان از ویتامین دی نیز محروم می شوند.

پاسخ کوتاه این است که حتی با نداشتن ضد آفتاب ممکن است ویتامین دی به اندازه کافی دریافت نشود.

چرا ویتامین D مهم است؟

ویتامین D نه تنها جذب کلسیم و فسفر را تنظیم میکند، بلکه عملکرد سیستم ایمنی افزایش و موجب بالا رفتن عملکرد دیگر اعضا نیز می شود. ویتامین D برای قوی شدن استخوان ها، رشد طبیعی سلول ها، تعادل هورمونی، و سلامت کلی مهم است.

در تماس مستقیم با نور خورشید، ویتامین D در پوست ما تولید می شود. اما از آنجا که نور مستقیم خورشید مضر است (به عنوان مثال باعث بروز سرطان، پیری زودرس، و غیره میشود)، اکثر مردم از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند که مانع تولید ویتامین D است. برخی نیز مدت طولانی تری را در محیط سربسته می گذرانند. علاوه بر این رژیم غذایی ما نیز اکثرا فاقد مقدار مناسب از  ویتامین D است. تمامی این موارد ممکن ایت منجر به کمبود  ویتامین D شوند.

علائم کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D باعث پوکی استخوان و یا نرمی استخوان، بیماری کبدی و سرطان روده بزرگ  می شود. هرچند مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است!

علائم کمبود ویتامین D در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است، اما افراد دارای کمبود ویتامین D ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • درد عضلانی
  • احساس خستگی دائمی
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • مشکل در خوابیدن
  • به راحتی بیمار شدن
  • ریختن بیش از حد طبیعی مو
  • لایه لایه و یا پوست پوست شدن ناخن

توجه:  در برخی افراد مشاهده شده است که پس از مصرف مکمل های ویتامین D، آکنه آنها برطرف شده اسن. اگر چه تاثیر کمبود ویتامین D در بروزشده از لحاظ علمی ثابت نشده است، ولیکن ویتامین D می تواند عملکرد داکسی سیکلین، آنتی بیوتیک مورد استفاده در درمان آکنه، را تقلید کند.

تنها راه مطمئن برای  تشخیص کمبود ویتامین D، تست میزان ویتامین D توسط دکتر است.

چگونه می توان بدون آسیب دیدن از اشعه ماورا بنفش، ویتامین D دریافت کرد؟

می توانید بدون داشتن ضد آفتاب در محیط  بیرون قرار بگیرید. با این حال، خطرات (تخریب های نور خورشید، پیری پوست، سرطان پوست) بسیار بیشتر از مزایای آن است. حتی بودن در محیط  بیرون تضمین کننده دریافت کافی ویتامین D نیست.

برخی معتقدند که 15 دقیقه نور آفتاب کافی است تا ویتامین Dروزانه تامین شود که غلط است. مقدار ویتامین D تولید شده توسط پوست به عرض جغرافیایی ، زمان، رنگ پوست (پوست تیره تر تمایل به تولید کمتر ویتامین Dدارد)، لباس ، و غیره بستگی دارد. پانزده دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون محافظ ممکن است برای برخی از مردم کافی باشد، اما نه برای همه.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ، تولید مقادیر کافی از ویتامین D را تضمین نمی کند. بنابراین، از آنجا که می توانید ویتامین D را از خورشید  دریافت کنید، به دلایل زیر استفاده نکردن از کرم های ضد آفتاب منطقی نیست:

  1. به دلیل اشعه فرابنفش خورشید پوستتان به شدت آسیب می بیند (که ترمیم آن بسیار دشوار است)
  2. به هر حال شما به اندازه کافی ویتامین D تولید/دریافت نمی کنید. با قرارگرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید دریافت مقدارکافی از ویتامین D را  تضمین نمی کنید، اما  آسیب شدید پوستی را برای کل عمرتان به دست می آورید!

تنها راه حل واقعی مصرف مکمل های ویتامین D است. راه دیگر خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی غنی از ویتامین D است- شامل محصولات لبنی، زرده تخم مرغ، ماهی چرب، و جگر. با این حال باز هم باید با پزشک در خصوص تمامی این راه حلها مشاوره شود.

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست، زیبایی و تناسب اندام آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments