بد شکلی های ناخن و دلایل آن

بدشکلی های ناخن

گاهی اوقات مردم ، ناخنهایشان فرم خنده دار و یا شرم آوری به خود می گیرد. این همان زمانی است که باید احتمال دهید مبتلا به قارچ ناخن شده اید. قارچ ناخن به دلیل عدم بهداشت بروز می کند.

درواقع فرم غیر طبیعی ناخن به دنبال قارچ بروز می کند، البته نه در همه موارد، دلایل دیگری نیز برای بد شکلی ناخن وجود دارد که نباید با بروز قارچ اشتباه گرفته شود:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

خطوط روی ناخن- Lines and ridges: این مورد شایع می باشد به طوری که ممکن است طبیعی در نظر گرفته شود، این مورد ممکن است در طول حاملگی بدتر شود. حتی اکر فردی باشید که ناخن هایتان را می جوید ممکن است یک شیار بزرگ وسط ناخن شما ایجاد شود.

ناخن سالخورده- Senile nails: با افزایش سن ناخن ها شکننده می شوند، خطوطی روی ناخن ها نمایان می شود. برای جلوگیری از این مورد سعی کنید بهداشت ناخن را مراعات کنید، از مواد پاک کننده دوری کنید و از خیس کردن زیاد آنها بپرهیزید.

ناخن های سفید یا زرد به دلیل اونیکولیز:این مورد به معنی جدا شدن ناخن از بستر ناخن می باشد.این رنگی شدن ناخن به دلیل وارد شدن هوا زیر ناخن می باشد.راه حل آن کوتاه نگه داشتن ناخن ها ، اجتناب از پاک کردن زیر ناخن ها، اگر می خواهید رنگ آنها معلوم نشود پولیش کنید و دو تا سه ماه صبر کنید.

ناخن های قرمز یا سیاه به دلیل هماتوم یا خون زیر ناخن: وارد شدن ضربه به ناخن موجب پارگی مویرگها بستر ناخن می‌شود. خون حاصل ما بین صفحه ناخن و بستر آن به دام افتاده، خونمردگی (هماتوم) تشکیل می‌شود. هماتوم می‌تواند موجب جداشدن و افتادن ناخن شود. همچنین ممکن است موجب عفونت شود، زیرا بافت هماتوم برای رشد باکتریها و قارچ ها مناسب است. جذب شدن خودبخود هماتوم ممکن است مدتی طول بکشد و گاهی موجب تغییر شکل  ناخن می‌شود.این مورد با رشد ناخن کم کم رفع می شود، اما اگر بدون دلیل زیر ناخن شما سیاه شد بهتر است برای چک کردن اینکه آیا ملانوم است یا نه به پزشک مراجعه کنید.

ناخن های سبز که می تواند به دلیل  باکتری سودوموناس- Pseudomonas bacteria بروز کند: سودومونا نوعی باکتری است که می‌تواند به ناخن تهاجم کند. این باکتری ممکن است در ناخن طبیعی و یا مابین ناخن طبیعی و مصنوعی ( کاشته شده) رشد کند. وجود رطوبت به نفوذ و رشد باکتری کمک می‌کند. مشخصه بارز این عفونت تغییر رنگ ناخن به رنگ سبز است. با افزایش شدت بیماری رنگ سبز نیز پررنگ تر می‌شود و ممکن است صفحه ناخن از بستر خود جدا شود. در این مورد بهتر است از خیس کردن ناخن ها بپرهیزید و حتماً بعد از حمام سریعاً آنها را خشک کنید.

حفره های روی ناخن و یا پسوریازیس-  Psoriasis: یک بیماری مزمن و گسترده پوستی است که ممکن است به ناخن نیز گسترش یابد. در این صورت سطح ناخن ناهموار و دارای فرورفتگی‌های ریز فراوان می‌شود. تغییر رنگ ناخن به زرد تا قرمز قهوه‌ای و یا جداشدن ناخن از بستر نیز ممکن است دیده شود.

ناخن ضخیم و پیچ دار Onychogryposis : به ناخن ضخیم شده گفته می‌شود که به درون و زیر خود پیچ خورده باشد. به خودی خود یک بیماری نیست بلکه عمدتاً در اثر سن بالا، ضربه به ناخن، عفونت قارچی و برخی بیماری‌ها از قبیل دیابت ایجاد می‌شود.

عفونت میکروبی ناخن: Paronychia- این بیماری در اثر ورود باکتری به بافت نرم اطراف ناخن پدید می‌آید. پوستی که قسمت قاعده و طرفین ناخن را می‌پوشاند نقش محافظتی در برابر نفوذ باکتری‌ها، قارچها، … دارد. هر عاملی که به این پوست آسیب بزند از قبیل ضربه‌ها، جویدن ناخن ویا برداشتن کوتیکول می‌تواند منجر به نفوذ باکتری‌ها و ایجاد عفونت در بافت آن محل شود. در صورت بروز عفونت قرمزی، درد، تورم و گرما در بافت دور ناخنی دیده می‌شود. در این مورد گاهاً کرم های استروئیدی مثل هیدور کورتیزون را می توان استفاده کرد، اگر مشکل شما ادامه پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

medicininet

 

 

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments