با جای جوش صورت چه کنیم؟

 

یکی از مهمترین دلایل مراجعه افراد به کلینیک های پوست، بروز جوش یا آکنه و یا درمان اسکار آن می باشد. اسکار ناشی از آکنه به دلیل عدم درمان جوش صورت و یا درمان نادرست آن ایجاد می شود. علت اهمیت درمان اسکار نه تنها ایجاد ظاهر ناخوشایند است بلکه در بسیاری موارد موجب بروز ناراحتی های روحی و منزوی شدن فرد می گردد. در این مقاله شما را با انواع اسکار آکنه و درمانهای رایج آن آشنا می کنیم:

 

 اسکار چرخشی یا rolling 

اسکار آکنه

این نوع اسکار به دلیل آسیب زیر سطح پوست ایجاد می شود و به پوست حالت چرخشی و موجدار می دهد. ظاهر آن بصورت فرورفتگی های کم عمق و پهن می باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

 اسکار واگنی یا boxcar

اسکار آکنه

این ضایعه بشکل نواحی فرورفته کم عمق یا عمیق و زاویه دار همراه با لبه های مشخص می باشد. بیشتر روی گونه ها و شقیقه دیده می شود و نمایی شبیه به واگن قطار دارد از این رو به این نام خوانده می شود.

 

 اسکار چکشی یا ice pick

جای جوش

این نوع اسکار بصورت فرورفتگی های تیز و عمیق می باشد که معمولا عمقی کمتر از 2میلیمتر دارند. این نوع اسکار بصورت یکنواخت روی صورت پخش شده و نمای سوراخ شده به آن می دهد.

 

اسکار برجسته و یا hypertrophic

درمان جای جوش

این نوع اسکار ظاهری برجسته و گوشتی دارد. بیشتر در قفسه سینه و پشت بروز می کند اما در نواحی مختلف گردن و صورت نیز دیده می شود. معمولا این نوع اسکار بعد از ابتلا به آکنه شدید (کیستی یا ندولی) که درمان نشده ایجاد می گردد. معمولا در محل جوش باقی می ماند و ممکن است اندازه آن با گذشت زمان کوچکتر شود. این اسکار شیوع کمتری نسبت به انواع قبل دارد.

 

تغییر رنگ یا hyperpigmentation

لک جوش صورت

این ضایعه ناشی از قرمز یا تیره رنگ شدن پوست پس از آکنه یا جوش صورت می باشد و در واقع به آن ماکول گفته شده و اسکار محسوب نمی شود. اما در برخی موارد با اسکار اشتباه گرفته می شود زیرا  می تواند برای ماهها و سالها روی پوست باقی بماند.

 

درمان

یکی از نکات مهم در درمان جای جوش این است که بیمار از معالجه انتظارات معقول داشته باشد و بداند که درمان اسکار آکنه یکی از سخت ترین درمانهاست و به سختی به درمان پاسخ می دهد. معمولا برای بیشتر افراد بیش از یک درمان نیاز است و دوره آن نیز طولانی می باشد و لذا برای دریافت بهترین نتیجه باید صبور باشید. درمانهای یک شبه تنها جنبه تبلیغات دارد و اگر عارضه ای نداشته باشند، موثر نیز نخواهند بود.

درمان زمانی آغاز می گردد که جوشهای فعال کاملا بهبود یافته باشند. پس از معاینه دقیق و تعیین نوع اسکار و ترکیبی بودن انها، توسط پزشک متخصص روش درمان تعیین می گردد.

در مورد اسکارهای چرخشی (Rolling)  یکی از بهترین درمانها ساب سیژن و برطرف کردن چسبندگی زیر اسکار می باشد.

اسکار های واگنی و چکشی با روشهایی نظیر انواع پیلینگ های شیمیایی، عملی به نام پانچ  که بصورت سرپایی در کلینیک ها انجام می شود، در مان می گردند.

 

در نهایت پس از درمان اسکار  نیاز به روشهای بازسازی سطح پوست (Skin Resurfacing)می باشد. اصطلاح بازسازی پوست به معنای تخریب و لایه برداری کنترل شده لایه های رویی پوست با روشهای مختلف مانند دستگاههای مکانیکی یا لیزری و رادیوفرکوئنسی (RF) می باشد که هدف آن ترمیم و بازسازی سطح آسیب دیده است. با استفاده از این روشها پوست در محل آسیب روشن تر، صاف تر  و بدون فرورفتگی می گردد.

 

مجددا به این نکته توجه کنید که انتخاب این روشها تنها باید با نظر پزشک باشد تا بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید. مطمئن باشید با آگاهی و شناخت کامل و کمک متخصص مربوطه به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

گروه پزشکان تهران اسکین

[divider]

جشنواره تخفیف ویژه جوانسازی صورت و بدن

جوانسازی با روش میکرونیدلینگ و رادیوفرکوئنسی

با نسل جدید دستگاه اسکارلت و تکنولوژی آر اف فرکشنال

[divider]

برای دیدن تخفیف 55 درصد اینجا کلیک کنید

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید