امروز متابولیسمتان را نابود کردید!!!

امروز متابولیسمتان را نابود کردید!!! چطور؟ با انجام این کارها …

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، به مجموعه ای از تحولات شیمیایی حیاتی در درون سلول های موجودات زنده گفته می شود. این مفهوم به قدری بزرگ و در عین حال ساده است که به راحتی از کنار آن می گذریم.

در اینجا سعی داریم تا 20 اشتباهی که امروز انجام داده ایم را اصلاح کنیم تا فردا روز “بهتر متابولیسمی” داشته باشیم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

1. خواب شبانه کافی و عمیق نداشتن

things that ruin your metabolism - sleep

اگر فردی بد خواب هستید و یا دیرتر از حد معمول می خوابد، تعجب نکنید که بدون دلیل دایم به وزنتان اضافه می شود. متخصصین تغذیه بر این اعتقادند که کمبود خواب، مشکلات متعدد متابولیسمی ایجاد می کند. یکی از نتایج آن سوزاندن کمتر کالری، عدم کنترل اشتها، افزایش سطح کورتیزول و در نتیجه تجمع چربی است. 7 تا 9 ساعت خواب شبانه برای اکثر افراد کافی است که کمتر از آن موجب اختلال در سطح گلوکز و و عدم توانایی بدن در استفاده از قند در تولید انرژی است.

همه ی ما تجربه “خواب ناکافی” را داریم، اما اگر این مسئله به موردی “همیشگی” تبدیل شود به نابودی متابولیسم ختم می شود.   

2. روز را “خشک” شروع کردن

things that ruin your metabolism - water

یکی از بهترین و ارزان ترین راه ها برای راه انداختن موتور متابولیسم، نوشیدن آب “ناشتا” است!!! یعنی اینکه، صبح پس از بیداری، اولین کار نوشیدن مقداری آب است. زیرا در طول خواب، متابولیسم بدن کاهش یافته و هیچ نوع مایعاتی دریافت نمی کند؛ مگر آنکه عادت به شب بیداری و خوردن آب داشته باشید. بنابراین، قبل از خوردن هر ماده ی غذایی به بدن آبرسانی کنید. این عمل، بخصوص در افراد دچار نفخ بسیار مفید است. پس :

“اول آب رسانی به بدن، سپس کافیین رسانی” ( قابل توجه کسانی که با چای یا قهوه روز خود را شروع می کنند. )

3. کافیین بیش از حد خوردن

things that ruin your metabolism - caffeine

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف کافیین صبحگاهی باعث افزایش متابولیسم است. با این حال، بسیاری دیگر از تحقیقات بیان کننده این هستند که مصرف بیش از حد کافیین یا هر ماده خوراکی کافیین دار در طول روز باعث نابودی متابولیسم است. زیرا کافیین یک مهار کننده طبیعی اشتها است و مصرف بیش از حد روزانه آن باعث احساس سیری و یا درک نکردن گرسنگی است تا زمانی که برای “شام” به خانه می رسید. در این زمان گرسنگی به شما غلبه کرده و اشتهایتان باز می شود !!!! از سوی دیگر، مصرف نکردن میزان کافی از مواد خوراکی در طول روز باعث تنبلی متابولیسم می شود. بنابراین، مواد خوراکی مصرفی در شام به جای آنکه به سرعت به انرژی تبدیل شوند به شکل توده بزرگی از چربی ذخیره می شوند تا بدن برای محرومیت غذایی روزانه فردا آماده باشد.

4. بیش از حد نشستن

things that ruin your metabolism - siting

در حالت ایده عال، در طول 24 ساعت شبانه روز، اکثر افراد 8 ساعت می خوابند و 7 تا 10 ساعت را پشت میز کار خود می نشینند. این به این معنی است  که ما ساعات طولانی از “بی تحرکی” یا “کم تحرکی” را تجربه می کنیم. بدن ما برای این مقدار از بی تحرکی طراحی نشده است- انسان موجودی فعال آفریده شده است تا به دنبال غذا و سوخت باشد. در حالت ایستاده، بدن 50 کالری بیشتر از حالت نشسته می سوزاند. بنابراین، یا نحوه کار خود را جوری تنظیم کنید که میزان ایستادن بیشتر از نشستن باشد و یا زنگ ساعت بگذارید که هر یک ساعت به میزان چند دقیقه از پشت میزتان بلند شده و درطول محل کار خود راه بروید.

5. مواد خوراکی ارگانیک مصرف نکردن

things that ruin your metabolism - organic food

هورمونها به بدن دیکته می کنند که چگونه، انرژی رسیده به بدن را استفاده کند. بدن ما با فعالیتی مکارانه تعادل بین هورمون های تولید مثل، تیروئید، رشد، اشتها، انسولین، گرسنگی، لپتین و گرلین را حفظ می کند تا ما موجودی پر چربی، پر انرژی و توانا در تولید مثل باقی بمانیم. با استفاده از مواد غذایی غیر ارگانیک، یخ زده و فریز شده بر این عملکرد بدن تاثیر منفی می گذاریم و آن را مختل می کنیم.

6. دیروقت و بیش از حد کالری به بدن رساندن

things that ruin your metabolism - refrigerator

یک باور غلط رایج در بین مردم این است که در طول روز زیاد نخوریم تا لاغر شویم. به میزان کافی نخوردن در طول روز باعث اعلام وضعیت “محرومیت” از سوی بدن و ذخیره کالری به صورت چربی، به ویژه در ناحیه شکم و باسن، است. در این حالت، زمانی که به خانه می رسید احساس گرسنگی شدید خواهید داشت و در زمان “شام” مخصوصن شام “دیر وقت” مقدار بیشتری غذا خواهید خورد. این یعنی دیروقت و به میزان زیاد کالری به بدن رسیدن؛ با این کار متابولیسم را نابود می کنیم.

7. خانه یا محل کار را بیش از حد گرم کردن

اگر این متن را می خوانید پس شما حتما یک “پستاندار” هستید. پستانداران دارای توانای تنظیم درجه حرارت بدن هستند. این توانایی باعث سوخت و ساز بیشتر و در نتیجه سوزاندن کالری است. “بافت چربی قهوه ایی” مسئول این عمل است که در درجه حرارت پایین فعال تر شده و با سوزاندن کالری بیشتر گرما تولید می کند. پس، دمای خانه و محل کار خود را کم کنید تا این بافت بتواند به فعالیت طبیعی خود برسد و متابولیسم شما بهتر شده و در نتیجه لاغر شوید.

8. کربوهیدرات کم مصرف کردن

همانگونه که مصرف بیش از حد کربوهیدرات مضر است، کم مصرف کردن آن نیز به بدن آسیب می رساند. در هنگام فعالیت، به خصوص فعالیت های ورزشی  عضلات بدن به گلیکوژن موجود در کربوهیدرات برای تولید انرژی نیازمند است. با کم خوردن کربوهیدرات، به متابولیسم عضلات خلل وارد شده و انرژی به میزان کافی تولید و کالری سوزانده نمی شود.

9. آجیل نخوردن

اسید های چرب غیر اشباع، به خصوص در گردو، با عث افزایش فعالیت ژن های خاص کنترل کننده چربی سوزی در بدن هستند.بنابراین، افرادی که در میان وعده خود به جای دیگر میان وعده های سبک، آجیل می خورند کالری بیشتری می سوزانند. یک مشت کوچک، یک بار در روز مناسب ترین میزان مصرف آجیل است.

10. با سرعت ثابت ورزش کردن

خانم هایی که 20 دقیقه، 3 بار در هفته با شدت های متفاوت ورزش می کنند چربی و کالری سوزی بیشتری  نسبت به خانم هایی که 40 دقیقه، 3 بار در هفته  با سرعت ثابت تمرین می کنند. زیرا، پس از پایان تمرین، بدن هنوز به گرفتن اکسیژن و درنتیجه کالری سوزی ادامه می دهد.

11. در زمان نامناسب ورزش کردن

ورزش کردن در ساعات اولیه روز در نور صبحگاهی به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می کند. این امر باعث کنترل زیر فعالیت ها می شود همچون چقدر و چطور خوابیدن، چه میزان غذا خوردن و چه مقدار انرژی سوزاندن.

12. زمان بد و مقدار نامناسب غذا خوردن

میزان کالری مورد نیاز بدن را باید به وعده های غذایی منظم تقسیم کرد. غذا خوردن در فاصله زمانی منظم به سوخت و ساز بدن کمک می کند و در فواصل بین هر وعده غذایی کالری سوزی اتفاق می افتد. در غیر این صورت متابولیسم دچار اختلال شده و توده چربی ذخیره می شود.

13. غذاهای فرآوری شده بیش از حد مصرف کردن

غذاهای فراوری شده دارای مقدار فراوانی از نگهدارنده های شیمیایی هستند که در بدن به سم تبدیل می شوند. این نگهدارنده های شیمیایی باعث افزایش قابل توجه چربی در ناحیه شکم، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 است.

14. دارو های غیر ضروری خوردن

امروزه به دلایل مختلف ما داروهای مختلف مصرف می کنیم که متابولیسم بدن را دچار اختلال می کنند. بسیاری از این داروهای مصرفی را می توان با مشاوره با پزشک معالج به معالجه غیر دارویی با رژیم غذایی مناسب، ورزش و مدیتیشن تغییر داد.

15. پروتیین به میزان کافی دریافت نکردن

یکی از مراحل متابولیسم، پروتیین گیری است! مصرف پروتیین به قدری بدن شما را تامین می کند که دیگر نیازی به خوردن مواد بالا برنده متابولیسم نیست. خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی، سفیده تخم مرغ، گوشت بدون چربی و یا آجیل در روز توصیه می شود.

16. ویتامین دی (D) کافی دریافت نکردن

یکی از ویتامین های حیاتی در متابولیسم که کمبود آن در اکثر افراد مشاهده می شود. ماهی قزل آلا دارای مقادیر زیادی از این ویتامین است. اما ساده ترین روش برای دریافت آن نور خورشید است.

17. کلسیم کافی دریافت نکردن

کلسیم، نقش کلیدی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد؛ به طور خاص، تعیین کننده سوختن کالری یا تجمع آن است. رژیم غذایی سرشار از کلسیم، چربی سوزی را بالا می برد؛ مانند: فراورده های لبنی، ماست و غذاهای غنی از کلسیم.

18. کربوهیدرات های تصفیه شده خوردن

کربوهیدرات های پیچیده به متابولیسم بالاتر برای شکسته شدن نیاز دارند. در حالی که، کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید(نان لواش) یا برنج به راحتی شکسته شده و به متابولیسم بالایی نیاز ندارند که در طول زمان باعث کاهش عملکرد متابولیسم می شوند.

19. بیش از حد شیرینی خوردن

برای داشتن متابولیسن بهتر، ایده آل ترین روش پرهیز از خوردن غذاهای شیرین است. شکر در آن واحد در سطح کلوکز خون افزایشی ایجاد کرده و سریع جذب بدن می شود. این دو باعث اختلال متابولیسم می شود. شکلات، بستنی و آب نبات را می توان با میوه تازه جایگزین کرد ( که کار بسیار سختی است مخصوصن برای خانمها).

20. بیش از حد الکل مصرف کردن

یک خبر وحشتناک : “الکل چربی سوزی را کاهش می دهد”؛ حتی تا 73 درصد. زیرا، بدن به جای کالری سوزی به سم زدایی می پردازد. الکل، سنتز پروتیین و عضله سازی توسط هورمون ها را نیز مختل می کند.

 

منبع : www.yahoohealth.com

[divider]

گرد آورنده : شیرین قلی زاده

کلنیک فوق تخصصی تغذیه و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک فوق تخصصی تغذیه و تناسب اندام آلومینا، با داشتن متخصصین مجرب آماده است تا هرگونه خدمات لازم جهت مشاوره و یا تغییر در رژیم غذایی را با استفاده از به روز ترین یافته ها و دستگاه ها به مراجعین محترم ارایه دهد.

روش کار در کلینیک تناسب اندام آلومینا اینگونه است:

شما در ابتدا جهت ویزیت اولیه نوبت می گیرید که در این جلسه متخصص تغذیه و کارشناس درمان لاغری/چاقی و متخصص طب داخلی شما را ویزیت خواهد نمود و با توجه به معاینات و شرح حال شما در ابتدا تشخیص می دهند که علت چاقی/لاغری شما چیست و سپس بهترین روش درمانی برای شما انتخاب خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments