اطلاعات دارویی: ژل موضعی کلیندامایسین فسفات

ژل موضعی کلیندامایسین فسفات

اطلاعات کلی

ژل موضعی کلیندامایسین فسفات

کلیندامایسین فسفات ژل موضعی 1٪ ، یک آنتی بیوتیک موضعی برای درمان آکنه ولگاریس (جوش غرور جوانی) است. این دارو متعلق به گروهی از آنتی بیوتیک با عنوان لینکوزامید است. اعتقاد بر این است که کلیندامایسین با مهار سنتز پروتئین باکتری در سطح ریبوزومی (محل سنتز پروتئین)، باکتریهای ایجاد کننده آکنه را می کشد.

اصطلاح ” آکنه ولگاریس ” اشاره به فرم شایع تری از آکنه، متشکل از ضایعات/زخمهای غیر التهابی و خفیف-التهابی دارد. آکنه شدید باعث به وجود آمدن برآمدگی و غده می شود. اگر چه آکنه یک تهدید جدی برای سلامت نیست، ولیکن آکنه شدید می تواند بدشکل، به صورت زخم دائمی و ناراحت کننده برای افراد باشد و زندگی آنها را مختل کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

نتایج بالینی

آزمایشات نشان داده اند که در درمان آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط، ژل فسفات کلیندامایسین موثر تر از دیگر ژلها بوده است. و این ژل در استعمال معمولی، حساسیت تماسی ایجاد نمی کند.

عوارض جانبی

واکنش های جانبی مرتبط با ژل فسفات کلیندامایسین شامل خارش و لایه برداری پوست می شود.

اسهال، اسهال خونی، و کولیت (ورم مخاط روده بزرگ) به عنوان واکنش های جانبی در افراد تحت درمان با فرمولاسیون های خوراکی و تزریقی (وریدی) کلیندامایسین گزارش شده است، ولیکن به ندرت در استعمال کلیندامایسین موضعی این موارد دیده شده است.

درد شکم و اختلالات گوارشی، و همچنین فولیکولیت گرم-منفی (عفونت باکتریایی و التهاب فولیکول های مو) در استعمال موضعی کلیندامایسین گزارش شده است.

مکانیسم عمل

اگر چه فسفات کلیندامایسین در شرایط آزمایشگاهی غیر فعال است، این ترکیب را در شرایط آزمایشگاهی به سرعت هیدرولیز و به کلیندامایسین با فعالیت ضد باکتری تبدیل می کنند. کلیندامایسین با اتصال به زیر واحد ریبوزومی 50S که بر بر روند شروع زنجیره پپتیدی موثر است، از سنتز پروتئین باکتری در سطح ریبوزومی ممانعت می کند.

 

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،مو و لیزر آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments