اصول مراقبت از پوست صورت 3- مرطوب کننده ها

مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده

برخلاف باور و نظر برخی از کارشناسان ، استفاده از مرطوب کننده یک اصل کلی و همیشگی برای مراقبت عمومی پوست محسوب نمی شود و هر کسی نیاز به مرطوب کننده ندارد.  در واقع، انتخاب غلط و اشتباه مرطوب کننده ممکن است آسیب بیشتری نسبت به سود آن داشته باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

افرادی که دارای پوست چرب می باشند نیازی به مرطوب کردن پوست ندارند زیرا در آنها سبوم بیش از حد کافی تولید شده و اثر نرم کننده و مرطوب کننده برای پوست دارد. افراد با پوست طبیعی نیز لزوما نیاز به مرطوب کننده ندارند زیرا در پوست این افراد نیز سبوم به اندازه کافی تولید می شود. تحت برخی شرایط (به عنوان مثال آب و هوای خشک، شستشوی مکرر پوست و غیره) افراد با پوست نرمال ممکن است  بعد از پاک کردن پوست و جهت جلوگیری از خشکی آن، نیاز به استفاده از مرطوب کننده بدون چربی  داشته باشند. مرطوب کننده ها  در پوستهای خشک  (و یا قسمتهای خشک در پوستهای مختلط)، از طریق بهبود عملکرد پوست،  باعث کاهش تحریک، حساسیت و همچنین لطافت پوست می شوند.  با این حال به نظر نمی رسد که مرطوب کننده به تنهایی تأثیر عمده ای بر بروز (و یا پیشگیری) از چین و چروک و نشانه های دیگر پیری داشته باشد.

اگر احساس می کنید پوست شما نیاز به مرطوب کردن دارد، مطمئن شوید که مرطوب کننده انتخابی شما متناسب با نوع پوستتان می باشد. در غیر این صورت ممکن است آسیب بیشتری به پوست خود وارد نمایید.

مرطوب کننده امولسیونی

آب و روغن در یکدیگر حل نمی شوند. هنگامی که آنها با هم  بخوبی مخلوط شوند، محلول خوبی از قطرات روغن در آب و یا بالعکس (بسته به نسبت استفاده) تشکیل می شود. چنین مخلوطی را می توان با ماده ای به نام امولسیفایر، که باعث مخلوط شدن آب و روغن می شود، ایجاد نمود.هر دو امولسیون ،روغن در آب و  یا آب در روغن  برای پوست های خشک که تولید سبوم در آنها خیلی کم می باشد موثر است، بویژه در زنان، هنگام  یائسگی یا بعد از آن که خشکی پوست شایع است، مفید است. مرطوب کننده بر پایه امولسیون  روغن-در-آب قوی تر می باشد اما ممکن است  برای برخی از موارد پوست خشک موثر باشد. این نوع امولسیون نباید در  پوست طبیعی و یا چرب استفاده شود زیرا باعث بروز چوشهای سرسیاه می گردد.

مرطوب کننده انسدادی

مرطوب کننده های انسدادی بصورت پوشش پوست با یک لایه ضد آب عمل می کنند که از طریق آن آب نمی تواند از سطح پوست تبخیر شود. مواد تشکیل دهنده این نوع مرطوب کننده ها شامل وازلین ، روغن های معدنی و ترکیبات سیلیکونی می باشد. مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده انسدادی ممکن است موجب بسته شدن منافذ و دیگر اثرات ناخواسته  سیلوکسان شود. سیلوکسان کمتر از مرطوب کننده های پایه نفتی باعث جوش می شود ولی واکنش افراد به این مواد متفاوت است. مرطوب کننده های انسدادی فقط برای پوستهای خشک کاربرد دارند و فقط زمانی استفاده می شود که علت خشکی، تبخیر بیش از حد از سطح پوست باشد. در این حالت بهترین گزینه مرطوب کننده انسدادی بخصوص انواع حاوی سیلوکسان می باشد. بهتر است این نوع مرطوب کننده روی پوست نم دار و مرطوب استفاده شود.

مرطوب کننده بدون چربی

مرطوب کننده بدون روغن معمولا از موادی تشکیل شده اند که آب موجود در پوست را حفظ می کنند. نمونه ای از این مواد پروپیلن گلیکول، گلیسرین، PCA سدیم، اسید هیالورونیک، بلغور جو دوسر کلوئیدی، کلاژن و غیره می باشد. اگر پوست شما طبیعی یا چرب می باشد استفاده از این دسته مرطوب کننده ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

مرطوب کننده طولانی اثر

در برخی موارد پوست خشک و یا در محیط های خیلی خشک، استفاده از مرطوب کننده نباید قطع شود. زیرا پس از یک تا دو ساعت مجددا پوست خشک می شود. برای این منظور و رهایی از تمدید مرطوب کننده هر دو ساعت یکبار، انواع طولانی اثر آن طراحی شده است. این نوع از مرطوب کننده ها حاوی عناصر اصلی از انواع مختلف مرطوب کننده ها می باشند و بیشتر در مواردی که پوست بسیار خشک می باشد استفاده می شود و در سایر موارد کاربردی ندارد.

مرطوب کننده به عنوان ماده اصلی در برخی محصولات بهداشتی

به اندازه ای که مراقبت از پوست مورد توجه می باشد، استفاده از مرطوب کننده  نیزتبدیل به یک مسئله قابل بحث شده است. این روزها بسیاری از افراد از محصولات پیشرفته مراقبت از پوست با مواد تشکیل دهنده مغذی با هدف جلوگیری و یا کاهش علائم پیری پوست استفاده می کنند. در اغلب موارد استفاده از محصولات ضد پیری و مرطوب کننده با هم، کاری بیهوده و بی اثر است. علاوه بر این، محصولات ضد پیری حاوی برخی از مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده ها می باشند. افراد دارای پوست چرب و نرمال می توانند بجای استفاده  از مرطوب کننده،  تنها از محصولات ضد پیری استفاده نمایند.  به همین ترتیب افراد دارای پوست خشک نیز می توانند از یک کرم ضد پیری پوست که دارای مرطوب کننده کافی باشد استفاده کنند. در مواردی که پوست به شدت خشک است ، مرطوب کننده باید چند دقیقه پس از استفاده کرم ضد پیری مصرف شود تا پوست برای جذب مواد، فرصت کافی داشته باشد.

 

ادامه دارد …

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments