آیا توسط لیزر می توان سرطان پوست را درمان کرد ؟

[su_animate type=”swing”]

آیا توسط لیزر می توان سرطان پوست را درمان کرد ؟

[/su_animate]

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

[su_box title=”سرطان پوست چیست و چگونه بوجود می آید ؟” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

سرطان پوست عبارت است از رشد غیر طبیعی سلول های پوست که اغلب در اثر قرار گیری پوست در معرض نور آفتاب ایجاد می شود. سرطان پوست شایع ترین و متداول ترین نوع سرطان در تمام جهان می باشد .

سه نوع سرطان پوست وجود دارد ، از جمله : کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم .

می توان خطر ابتلا به سرطان پوست را با محدود کردن و یا عدم قرار گیری در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) کاهش داد . همچنین مراجعه به متخصص پوست برای بروز کوچکترین تغییرات مشکوکی به تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه کمک می کند . تشخیص زود هنگام سرطان پوست به شما این شانس را می دهد که درمان سرطان پوست با موفقیت بیشتری بهمراه باشد .

امروزه لیزر در درمان بسیاری از بیماری ها همچون سرطان پوست کاربرد دارد .

با لیزر می توان لایه های سرطانی سطحی پوست را از بین برد .از این تکنیک در درمان سرطان پایه سطحی پوست ، سرطان سلول سنگفرشی پوست و همچنین در موارد پیش از بروز سرطان استفاده می شود. [/su_box]

[su_box title=”چه عواملی سرطان پوست را تشدید می کند ؟” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

[su_animate type=”flash”]

[/su_animate]

  • پوست روشن : هر فردی بدون توجه به رنگ پوستش ممکن است دچار سرطان شود، با این حال افرادی که رنگدانه کمتری در پوست شان دارند، در برابر اشعه فرابنفش آسیب پذیرترند.
  • سابقه آفتاب سوختگی : افرادی که سابقه آفتاب سوختگی و تاول های نتیجه آفتاب سوختگی در کودکی و نوجوانی شان دارند، خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها بیشتر است.
  • بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید : همه افرادی که مدت زیادی زیر نور خورشید بدون محافظ هایی همچون لباس و کرم ضد آفتاب قرار می‌گیرند در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.
  • زندگی در آب و هوای آفتابی و یا در ارتفاعات بالا: افرادی که در مناطق آفتابی، گرم زندگی می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض نور خورشید هستند. زندگی در مناطق مرتفع که نورخورشید در آنجا شدیدتر و قوی تر است، نیز بر خطر ابتلا به سرطان پوست می‌افزاید.

  • خال ها : افرادی که بدن آنها پر از خال بوده و یا خال های غیرعادی بنام خال‌های دیسپلاستیک (که معمولا بزرگ تر از خال های عادی می‌باشند) در بدن شان وجود دارد، بیشتر از دیگران درمعرض خطر ابتلا به سرطان پوست می‌باشند.
  • ضایعات پوستی پیش سرطانی : داشتن ضایعات پوستی شناخته شده به عنوان کراتوز اکتینیک می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
  • سابقه خانوادگی سرطان پوست : اگر یکی از والدین و یا خواهر و برادرتان سرطان پوست داشته ، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد .
  • سابقه قبلی سرطان پوست : اگر شما قبلا به سرطان پوست مبتلا شده‌اید، خطر ابتلای دوباره شما به سرطان پوست بالاست.
  • ضعف سیستم ایمنی : افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها بیشتر می باشد .این افراد شامل بیماران مبتلا به ایدز ویا افرادی که بعد از تعویض عضوی از بدنشان از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند .

  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات : افرادیکه از رادیوتراپی برای درمان بیماریهایی از جمله، اگزما و آکنه استفاده می‌کنند، ممکن است خطر ابتلای آنها به سرطان پوست افزایش یابد.
  • قرار گرفتن در معرض مواد خاص : قرار گرفتن در معرض مواد خاصی مانند آرسنیک، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. [/su_box]

[su_box title=”چه عواملی سرطان پوست را تشدید می کند ؟” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

جراحی با لیزر روشی موثر در از بین بردن سرطان پوستی اپیدرمی می باشد . همچنین در این روش درمانی به لایه های زیرین پوست حرارت داده می شود تا تولید کلاژن افزایش یابد ، انجام این کار موجب تحریک پوست در ناحیه تحت درمان شده و در نهایت منجر به درمان پوست می گردد .[/su_box]

[su_box title=”آنچه که باید در مورد درمان سرطان پوست با لیزر بدانیم!!!” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

درمان سرطان پوست توسط لیزر با حداقل تهاجم انجام می گیرد و آسیب ناچیزی به بافت اطراف ناحیه سرطانی وارد می کند .[/su_box]

[su_box title=”آیا درمان سرطان پوست با لیزر موجب عوارض جانبی خطرناکی می گردد؟ ” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

همانند سایر روش های درمانی ، لیزر درمانی نیز دارای خطراتی می باشد ، که هر چند با مراجعه به یک متخصص پوست این خطرات به حداقل میزان ممکن می رسد . خطرات احتمالی عبارتند از:

  • درد
  • تورم
  • خون ریزی
  • زخم
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست [/su_box]

[su_box title=”آیا در درمان سرطان پوست توسط لیزر به آمادگی خاصی نیاز است ؟” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

[su_animate type=”wobble”]

[/su_animate]

معمولا قبل از آغاز درمان ،متخصص پوست سوابق پزشکی بیمار مورد بررسی قرار می دهد و به معاینه فیزیکی می پردازد . در حین معاینات پزشکی ، بیمار و پزشک در خصوص انتظارات، خطرات و مزایای این روش صحبت می کنند .همچنین بیماران باید به نکات زیر توجه کنند :

  1. در صورت سابقه ابتلا به زخم های سرد و یا تبخال در اطراف دهان باید به پزشک اطلاع داده شود زیرا این روش امکان بروز مجدد این تب خال ها را افزایش می دهد .
  2. به مدت 10 روز قبل از عمل جراحی از مصرف داروها و یا مکمل هایی که بر اتعقاد خون موثرند ، بپرهیزید مانند آسپیرین، ایبوپروفن و یا ویتامین E.
  3. دو هفته قبل و پس از عمل جراحی از استعمال دخانیات اجتناب کنید . [/su_box]

[su_box title=”پس از عمل چه انتظاراتی باید داشت ؟” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

پس از درمان، پزشک ناحیه درمانی را پانسمان می کند و بیمار موظف است :

  • پس از سپرس شدن 24 ساعت ناحیه درمانی را تمیز کند ، و سپس چهار تا پنج مرتبه در روز این کار را تکرار کند .
  • پس ازهر بار شستشو و تمیز کردن آن ناحیه برای جلوگیری از بروز دلمه از پمادی مانند وازلین استفاده شود . [/su_box]

[su_box title=”همچنین بهتر است بیمار بداند ، که :” style=”soft” box_color=”#af14f8″ title_color=”#110e0e”]

  • این ناحیه 24 تا 48 ساعت پس از درمان متورم است .
  • این ناحیه ممکن است 12 تا 72 ساعت پس از درمان سوزش یا خارش داشته باشد .
  • پوست قدیمی بعد از پنج تا هفت روز پس از درمان شروع به ریزش می کند . به طور معمول بهبودی کامل بین 10 تا 21 روز به طول می انجامد، که این خود نیز به اندازه و محل درمان بستگی دارد .
  • حداقل دو تا سه ماه پس از جراحی باید از لوازم آرایشی فاقد چربی استفاده شود .
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید اجتناب کرد و در صورت قرار گیری باید از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده شود.
  • پوست جدید باید مرطوب نگه داشته شود . [/su_box]

[divider]

مترجم و محقق : مرضیه کبیری فر

گروه پزشکان پوست و لیزر موهای زائد

[divider][su_button url=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/skin-cancer/basics/definition/con-20031606″ target=”blank” style=”3d” background=”#f126ff” color=”#040404″ icon=”icon: hand-o-left”]لینک 1 [/su_button]

[su_button url=” https://www.asds.net/Laser-Surgery-for-Skin-Cancer/” target=”blank” style=”3d” background=”#f126ff” color=”#040404″ icon=”icon: hand-o-left”]لینک 2 [/su_button]

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments