تغذیه برای پوست

آسیب پوست ، ریزش مو ، سیاهی ، تکیده گی و لاغری صورت پس از رژیم های لاغری و کاهش وزن ، چرا اتفاق می افتد و راه حل چیست؟

تغذیه برای پوست

اضافه وزن و چاقی مشکل تازه و نا آشنایی نیست و همینطور رسیدن به اندام مناسب و زیبا به همین میزان آرزویی کهن در بین بسیاری از افراد است. اما از نگرانی های رایج بین این افراد لاغر شدن صورت ، باقی ماندن چاقی های موضعی (شکم ، پهلو یا پاها ) در عین لاغری و کوچکی سایر قسمت های بدن (سینه ، صورت یا … ) یا تکیده شدن و پیر شدن صورت ، ریزش مو و … را می توان نام برد. امروزپاسخ تمامی این سوالات را خواهیم یافت. با ما همراه باشید.

آسیب پوست، چرا اتفاق می افتد ؟

پوسته پوسته شده ، از بین رفتن شفافیت پوست ، زبر و خشن شدن پوست در بسیاری از افرادی که رژیم کاهش وزن را الگوی غذایی خود قرار داده اند رخ می دهد و چه بسا که بسیاری از افراد را از ادامه راه منصرف میکند.

پوست ما نیز مانند سایر بافت های بدن از سلول ها تشکیل شده (گرچه سطحی ترین لایه شامل سلول های شاخی و مرده می باشد) و سلول ها نیز از اجزای مختلف دیگر متشکل شده اند. سطح خارجی و پوشاننده سلول ها (به زبان ساده) از چربی ها تشکیل شده است. با ورود فرد به دوره کاهش وزن یکی از اصلی ترین موادی که از رژیم افراد به غلط حذف می گردد یا تا مقادیر نامناسبی محدود می شود چربی است. چربی ها از اهمیت بسیار زیادی در شفافیت ، سلامت و شادابی پوست برخوردارند. با محدودیت چربی ها جذب ویتامین های محلول در چربی (K,E,D,A) نیز کاهش یافته و این عامل نیز از سوی دیگر به پوست آسیب می زند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

پس از مدتی شاهد پاین آمدن کیفیت پوست و از بین رفتن شفافیت آن هستیم

سلامت پوست و تغذیه
سلامت پوست و تغذیه

راه حل چیست:

محدودیت زیاد یا حذف چربی ها از رژیم و یا استفاده از مکمل های دفع چربی مانند ونوستات برای طولانی مدت پاسخ و راه حل مناسبی برای مقابله با اضافه وزن نیست. در دایره رژیمی خود استفاده از چربی ها را در رژیم قرار دهید و سعی کنید از چربی های با کیفیت بالا و سالم استفاده کنید. حتی یک رژیم کاهش وزن نیز باید 15 تا 30 درصد انرژی خود را از چربی ها تامین کند. روغن ماهی (امگا 3) از بهترین انواع چربی هاست و سبب بهبود خیره کننده پوست می گردد. با مشاوره متخصص خود از این مکمل بهره ببرید روغن های زیتون در صورتی که از نوع بودار بوده و در بسته بندی غیر شفاف و دور از تابش خورشید باشند از ارزش غذایی مناسبی برخوردار هستند. همچنین می توانید در صورت نیاز با مشاوره متخصص از مکمل های ویتامینی نیز برای بهبود وضعیت پوست خود بهره ببرید.

 رژیم مناسب برای صورت

 

لاغر شدن صورت ، چرا اتفاق می افتد:

عضلات و چربی های صورت از نظر علم آناتومی جزو مقاوم ترین و قوی ترین بافت ها به تجزیه و مورد استفاده قرار گرفتن برای تولید انرژی هستند.

بنابراین مورد استفاده قرار گرفتن آنها در طول رژیم های غذایی کاهش وزن عملا یا عمدتا اتفاق نمی افتد برخلاف ادعای بسیاری از افراد که عنوان می دارند یا کوچک ترین کاهش وزنی ابتدا صورت آنها افت می کند باید گفت مطمئنا از رژیم غذایی مناسب بهره نمی برند. عمده ترین دلیل لاغر شدن ناگهانی صورت تخلیه ناگهانی آب بدن به دلیل کمتر خوردن و آشامیدن و در عین حال فعالیت ورزشی بیشتر برای کاهش وزن است. بنابر این مصرف آب کافی را در طول رژیم های غذایی جدی بگیرید و این تصور غلط که مصرف آب زیاد سبب احتباس آب و بالا ماندن وزن می گردد را کنار بگذارید. همچنین دریافت کم مواد پروتئینی برای مدت طولانی سبب تحلیل بافت عضلانی صورت می گردد.

راه حل چیست:

مصرف سبزیجات و میوه ها در محدوده ی رژیم غذایی تجویز شده از اهمیت بسیاری برای حفظ سلامت و شادابی صورت برخوردار است و مانع از تحلیل بافت صورت و ضعف می گردد.

کاهش وزن شدید و خارج از کنترل سبب تحلیل یک باره بافت های عضلانی و چربی گشته و به طور ناگهانی از تمام نقاط بدن تحلیل آغاز می گردد اما چون بافت صورت بسیار حساس تر بوده و علاوه بر این بیشترین نقطه توجه خود فرد و سایرین می باشد این تصور را به وجود م آورد که صورت بسیار سریع تر از سایر نقاط لاغر شده است بنابر این توصیه می کنیم به هیچ وجه رژیم خودسرانه و سنگین را به خود تحمیل نکنید زیرا در عین آسیب های شدیدی که به بدن خود وارد می کنید احتمال نتیجه گرفتن خود را نیز کاسته اید.

سیاه شدن و تغییر رنگ صورت ، چرا اتفاق می افتد؟

بافت چربی بافت ذخیره ای محسوب می شود و وظیفه ی ذخیره ی انرژی را بر عهده دارد اما انرژی تنها چیزی نیست که در این بافت یافت می گردد. بسیاری مواد دیگر مانند کاروتن ها ، ویتامین ها و … نیز در بافت چربی ذخیره می گردد.

اما بسته به قدمت چربی ذخیره شده در بدن فرد مواد سمی بسیاری نیز در بافت چربی ذخیره می گردند که هرچه طول چاقی بیشتر باشد بالطبع عمر این سموم نیز بیشتر است. یکی از معروفترین این مواد سمی-ولتایل Semi-Volatiles هستند که سموم ذخیره شونده در کنار چربی هستند. این سموم به صورت نا خواسته و با مواد غذایی وارد بدن می شوند و به دلیل محلول بودن در چربی وارد بدن محبوس می شوند. در صورتی که فرد به سرعت کاهش وزن را تجربه کند مقادیر آزاد شده این سموم از میزان قابل متابولیزه شدن کبد فراتر رفته و این سموم با تجمع در بافت های خصوصا بافت حساس و ظریفی مانند صورت سبب تکیده شدن و سیاه شدن رنگ صورت در عین لاغر شدن همزمان آن می گردد

راه حل چیست:

کاهش وزن استاندارد خود را بر اساس توصیه متخصص تغذیه پیگیری نمایید برای افراد نرمال حدود 2 تا 4 کیلوگرم کاهش وزن در ماه کافی به نظر می رسد و بیش از این مقدار بستگی به نظر پزشک دارد. بنابر این از کاهش وزن شدید و خودسرانه برای حفظ زیبایی صورت خود بپرهیزید.

رژیم برای جلوگیری از ریزش مو
رژیم برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو ، چرا اتفاق می افتد ؟

عمده ترین گله ی افرادی که رژیم های کاهش وزن را در پیش می گیرند ریزش مو و نگرانی های مربوطه است خصوصا برای آقایانی که زمینه ارثی طاسی و کچلی دارند.

از اصلی ترین دلایل ریزش مو دریافت ناکافی ویتامین ها و املاح از مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات است که سبب ضعف پیاز مو و ریزش متعاقب موها می گردد.

اما مقصر اصلی این اتفاق گرسنگی های نا بجا و طولانی مدت است که سبب ضعف بدنی شده و استفاده از چربی ها را در بدن به حداکثر می رسد. در اغلب این افراد شاهد اسیدی شدن خون به دلیل تجمع کتون ها (موادی حاصل از مصرف چربی) در خون هستیم که حالتی مانند روزه داری و بوی استون در دهان از نشانه های آن می باشد. این اسیدی شدن خون سبب ضعف ریشه های مو و سست شدن اتصال آنها می گردد. بنابراین شاهد ریزش مو در افراد هستیم.

راه حل چیست:

متخصص تغذیه نیاز روزانه شما را می سنجد و بنا به نیاز شما رژیم غذایی تجویز می کند که شرایط روزه داری و اسیدی شدن خون در شما بروز پیدا نکند. بنابراین لطفا از رژیم های سنگین و خودسرانه اجتناب نموده و به فرد متخصص اعتماد کنید.

همچنین مصرف سبزیجات ، میوه ها و آب را براساس رژیم غذایی خود جدی گرفته و از مواد غذایی فیبر دار استفاده نمایید. فیبر های غذایی از بهترین منابع ویتامین ها برای سلامت پوست و مو می باشند.

 [divider]

گردآورنده: سجاد سالارکیا

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

کلینیک تغذیه و تناسب اندام آلومینا

[divider]

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با متخصصین، به صفحه تماس مراجعه کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments