درمان لک های پوستی

دکتر مریم ابراهیم  اژدری متخصص پوست و مو
دکتر مریم ابراهیم اژدری
متخصص پوست و مو

 تشخیص ودرمان لک صورت:

تشخیص لک ها ممکن است شامل:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بازرسی چشمی  . پزشک معمولاً می تواند با بازرسی بصری لک ها و پوست شما نوع لک ها را تشخیص دهد.

بیوپسی پوست . اگر پزشک در مورد نوع لک شما هر گونه شک و تردیدی داشته باشد ممکن است تست هایی مانند بیوپسی پوست انجام دهد. در نمونه برداری پوست، پزشک یک نمونه کوچکی از پوست شما (بیوپسی) را برای تجزیه و تحلیل میکروسکوپی بر می دارد. این نمونه برداری در مطب پزشک هم با بی حسی موضعی می تواند صورت بپذیرد.

 

 شرایط دیگر

برای رد کردن شرایطی مثل موارد زیر نیاز است بررسی های بیشتری توسط پزشک صورت بپذیرد.

مول Moles: اگرچه اغلب کوچک و تیره از لک ها می باشند ، اما خال ها می توانند رنگ و اندازه های مختلفی داشته باشند می توانند مسطح ویا برجسته باشند  و درمناطق مختلف بدن نیز ایجاد شوند.

 

 

درمان لک پوست

 

کراتوز سبورئیک– ‌Seborrheic keratoses. این جوش ها می توانند  قهوه ای روشن و یا تیره باشند که مسطح هستند  در صورت و بازوها و ایجاد می شوند.

 

 

 

درمان قطعی لک های پوستی

 

لنتیگوی بدخیمLentigo maligna: تومورى است بدخيم از منشاء ملانوسيت‌هاى اپيدرم که عامل بيشترين مرگ‌ ومير ناشى از سرطان‌هاى پوست مى‌باشد. این لک ها حد و مرز مشخصی ندارند  و رنگ  آنها نیز ترکیب متفاوتی دارد و غیر طبیعی می باشد  این ضایعات قهوه ای روشن یا تیره به آرامی تیره تر می شوند و شروع به بزرگ شدن می کنند.

 

 

 

درمان:

اگر این لک ها شما را اذیت می کنند، درمان های برای روشن تر کردن آنها یا حذف آنها وجود دارد. از آنجا که رنگدانه های پوست در بیرونی ترین لایه پوست یعنی اپیدرم قرار دارند هر درمانی برای برطرف کردن این لک ها باید از این لایه شروع شود.

درمان لک های پوستی:

دارو درمانی: کرم روشن کننده ( هیدروکینون) به تنهایی و یا به همراه رتینوئید ها( ترتینوئین) و استروئید خفیف به تدریج ممکت است لک ها را در عرض چند ماه برطرف کند. استفاده از کرم های ضد آفتاب و فاکتور حفاظتی SPF30  به شدت در دوره درمان و بعد از آن توسط پزشک توصیه می شود.

درمان ممکن است با خارش موقت، قرمزی، سوزش و خشکی پوست همراه باشد.

لیزر و نوردرمانی : لیزر ها  بسته به نوع دستگاه مورد استفاده  حتی  ممکن است بدون آسیب رساندن به پوست تولید ملانین  (ملانوسیت ها) را متوقف کنند. درمان با لیزر معمولاً نیاز به چند جلسه با فاصله مشخص دارد. پس از درمان لک ها به تدریج در طول چند هفته یا چند ماه از بین می روند.لیزر درمانی عوارض کمی به همراه دارد. اما ممکن است سبب تغییر رنگ کلی پوست شود. بعد از لیزر مراقبت شدید از آفتاب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

 

درمان لک پوست

کرایوتراپی – cryotherapy: این روش شامل استفاده از نیتروژن مایع یا عوامل انجمادی دیگر در نقاط لکدار  به منظور حذف آنها می باشد. می‌تواند به صورت سرپایی انجام شود. در بسیاری از موارد، کرایوتراپی یک ضایعه باید چند نوبت انجام شود تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود. بعد از التیام پوست روشن تر به نظر می رسد. انجماد  یا سرد کردن معمولاً بر روی یک لک و یا گروهی از لک ها  با هم انجام می پذیرد. درمان ممکن است باعث تحریک موقت پوست و یا به احتمال کم بروز زخم دائمی و تغییر رنگ پوست همراه باشد.

 

 

 

درم ابریژن: این روش شامل سمباده کشیدن روی پوست می باشد در این روش لایه ی سطحی پوست با دستگاهی برداشته می شود و لایه جدید پوست کم کم جای پوست مرده را می گیرد. بسته به شدت سنباده کشیدن روی پوست ،قرمزی و زخم موقت پوست ممکن است در این روش رخ دهد.

لایه برداری شیمیایی: در این روش از اسید که می تواند لایه بیرونی پوست را بسوزاند استفاده می شود و به همراه افتادن پوست لک ها نیز محوتر می شوند  و لایه جدید پوست با لک های کم رنگ تری ظهور می کند ، برای مشاهده نتیجه ممکن است چند جلسه نیاز باشد. در این روش نیز حفاظت از پوست در برابر آفتاب از اهمیت زیادی برخوردار است. سوزش موقت به همراه تغییر رنگ پوست از عوارض جانبی این روش می باشد.

بهتر است تمام این روش ها به توصیه و تشخیص و با نظارت پزشک متخصص پوست انجام شود.

تماس با ما

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
Sara
Sara
8 years ago

سلام سوال من در رابطه با درمان جاي ترك با ليزر هست، ايا با استفاده از ليزر مي توان جاي ترك را از بين برد؟ با تشكر

مدیر دپارتمان سلامت جسم و روان
مدیر دپارتمان سلامت جسم و روان
8 years ago
پاسخ به  Sara

سلام
تا حدی بهتر میشود اما بسته به میزان ترک دارد و بهتر است قبل از انجام لیزر توسط خانم دکتر اژدری بررسی شوید.

نیلوفر
7 years ago

سلام.با تشکر از سایتتون.سوالی داشتم در مورد یک خال که به شکل یک لکه در کنار گوش مادرم وجود داره.میخواستم ببینم این لکه حتما باید برداشته بشه یا نه و اگر برداشته نشه مشکلی به وجود میاد؟