بدترین پیامدهای روانی آکنه

آسیب های آکنه تنها مختص پوست نیست، فراتر از آن است!

برای بسیاری از مبتلایان به آکنه، پیامدهایی که با آن دست به گریبانند، به مراتب بیشتر از مشکلات ظاهری پوست است. آکنه می تواند بر سلامت روان یک فرد مبتلا تاثیر بگذارد و وی را تهدید کند. بر اساس مطالعات انجام شده، پژوهشگران دریافتد که در افراد مبتلا به آکنه، احتمال بروز موارد زیر بسیار بالاست:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اعتماد به نفس پایین
  • کاهش کیفیت زندگی
  • احساس تنها بودن

اگر شنیدن این که آکنه می تواند سبب بروز این مشکلات و اختلالات شود، متعجب تان کرده است، داستان جیل را بخوانید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

آکنه، رفتن به کالج را برای جیل دشوار ساخته بود. در آن روزها، جیل از آکنه های معمول دوران نوجوانی رنج می برد. اما آن چه که در سال دوم کالج برای جیل اتفاق افتاد، وی را شوک زده کرد. ناگهان ندول ها و کیست های آکنه ای بزرگ و دردناک تمام صورتش را فرا گرفت. جیل سعی می کرد توسط محصولات درمانی آکنه موجود در دراگ استور ها مشکلش را حل کند. اما هیچ یک عملی نشد. جیل با نا امیدی بسیار به یک مرکز بهداشت و درمان مراجعه کرد. از آنجایی که آکنه جیل شدید بود، برای او مصرف آنتی بیوتیک تجویز شد. آنتی بیوتیک معمولا اولین درمانی است که برای بیماران مبتلا به آکنه شدید ارائه می شود. متخصص پوست همچنین داخل بیشتر کیست های دردناک او دارو تزریق کرد تا التهاب شان برطرف شده و از بین بروند. اما این روش درمان تنها برای چند روز جواب داد و شعله شیوع مجدد آکنه زبانه کشید.

بدترین پیامدهای روانی آکنه
پیامدهای روانی آکنه

پزشک جیل، یکی پس از دیگری آنتی بیوتیک برایش تجویز می کرد؛ اما هیچ تاثیری نداشت. جیل به شدت احساس عجز و درماندگی می کرد. در آن روزها او فقط دوست داشت از روبند استفاده کند.

در آن زمان جیل احساس می کرد نمی تواند با مردم مواجه شود. به همین دلیل از کاری که برای تامین مخارج تحصیل خود به آن احتیاج داشت، کناره گیری کرد.

وی کماکان به دانشگاه می رفت، اما این موضوع برایش عذاب آور و دشوار شده بود. جیل سر کلاس ها حاضر می شد اما دوستی و فعالیت های خارج از حیطه درس و دانشگاه برایش غیر ممکن بود. آکنه باعث شده بود فشار روحی زیادی به وی وارد شود و او احساس تنهایی و بی کسی کند.

درمان آکنه و کیست و ندول
درمان آکنه

جیل در کمال نا امیدی، بار دیگر به یک متخصص پوست مراجعه کرد و در نهایت زمانی بهبودی حاصل شد که پزشک برایش ایزوترتینوئین (دارویی جهت درمان آکنه شدید) تجویز کرد. ایزوترتینوئین، شیوع آکنه را در جیل کنترل می کرد، اما با گذشت زمان اسکارهای دائمی و تغییر رنگ در پوست او ایجاد شد.

پس از فارغ التحصیل شدن از کالج، جیل در خانه ماند و به هیچ وجه به دنبال شغلی نگشت. پس از مدتی برای درمان اسکارهای آکنه خود به جراحی متوسل شد.

پس از جراحی زیبایی، پوست جیل هرگز به شفافیت قبل نشد، اما پس از گذشت سال ها برای اولین بار توانست با پوستی طبیعی و بدون ضایعات در اجتماع حضور یابد. این امر سبب شد تا وی به روال زندگی عادی خود بازگردد. جیل اکنون ازدواج کرده، شغل مناسبی یافته و مشغول به کار است.

 

چنانچه آکنه شدید دارید، لازم است به متخصص پوست مراجعه کنید. محصولات درمان آکنه موجود در فروشگاه ها و داروخانه ها جهت درمان آکنه شدید مناسب نمی باشند.

 

آکنه چه خفیف باشد، چه شدید، مشکلات روانی ایجاد می کند

آکنه

این داستان، تنها منحصر به جیل نیست. متخصصین پوست، هر روزه با اثرات مخربی که آکنه بر روی زندگی افراد می گذارد، مواجه هستند. در این زمینه، تعرض های زیادی نیز دیده شده است. “صورت کنده کاری” و “جوش جوشی” از القابی هستند که در گروه های دوستی به ویژه در سنین نوجوانی به افراد مبتلا به آکنه داده می شود. این گونه تعرضات می تواند اثر بدی در پی داشته باشد و منجر به کاهش شدید اعتماد به نفس و عزت نفس فرد می گردد. این امر سبب می شود نوجوانان احساس ناراحتی و افسردگی کنند و بیشتر تمایل داشته باشند تنها بمانند. این گونه افراد معمولا دوستان بسیار اندکی دارند.

در مطالعات تحقیقاتی، افراد مبتلا به آکنه اذعان داشته اند که وضعیت پوستی شان مایه ناراحتی، خجالت و سرافکندگی شان می شود. این گونه احساسات می تواند نوجوانان را از شرکت در فعالیت های ورزشی، تفریحات دوستانه و کلاس های مختلف بازدارد.

حتی ابتلا به آکنه خفیف نیز می تواند بر سلامت روان یک فرد تاثیر گذار باشد. این موضوع، به ویژه در خصوص دختران نوجوان صدق می کند. بر اساس مطالعات، تصوری که دختران نوجوان مبتلا به آکنه از خود دارند، زشت و غیر جذاب بودن است.

با توجه به این که آکنه می تواند منجر به ایجاد چنین احساسات و تجربیاتی شود، جای تعجب نیست که پژوهشگران دریافته اند افراد مبتلا به آکنه، اغلب به افسردگی یا اضطراب نیز دچار می شوند.

 

اقدام به موقع جهت درمان آکنه از ایجاد فشارهای روانی و اسکار آکنه جلوگیری می کند

بهترین درمان آکنه و اسکار آکنه و ندول
درمان آکنه و اسکار آکنه

مطالعات نشان می دهد که هر چه آکنه طولانی تر شود، بیشتر احتمال دارد که فرد به اختلالات روانی مبتلا شود. چنانچه آکنه درمان نشود، روز به روز وخیم تر می گردد. و در صورتی که آکنه حاد شود، همان طور که برای جیل نیز اتفاق افتاد، با از بین رفتن آکنه، اسکار آکنه پدیدار می گردد.

درمان به موقع در اوایل ایجاد آکنه می تواند از وقوع این مشکلات جلوگیری کند. درمان آکنه، پوست را صاف و بی نقص می سازد و از وخیم شدن شرایط پیشگیری می کند. برخی از افراد نیز جهت پیشگیری از ایجاد آکنه نیاز دارند که تحت درمان باشند.

این را به یاد داشته باشید که تا بهبودی کامل، بین 4 تا 6 هفته زمان لازم است. گاهی اوقات بیش از 2 تا 3 ماه طول می کشد تا آکنه به طور کامل درمان شود. زمانی که متوجه بهبودی آکنه شدید، درمان را رها نکنید و حتی در صورتی که آکنه برطرف شد، درمان را ادامه دهید. این امر به پیشگیری از شیوع مجدد آکنه در آینده کمک شایانی می کند.

شاید جای این جمله کلیشه ای در اینجا خالی است که “پیشگیری بهتر از درمان است”، اما واقعا پیشگیری و درمان به موقع به مراتب بسیار ساده تر از مواجه شدن و درمان فشارهای روانی و اسکارهای دائمی آکنه است.

 

زیبا و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع:

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.aad.org/public/diseases/acne-and-rosacea/emotional-health-effects-of-acne” ]لینک مطلب[/button]

 

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید