آکنه و آنتی بیوتیک ها

آکنه و آنتی بیوتیک ها
آکنه و آنتی بیوتیک ها

آیا شما هم تاکنون در مورد هشدارهای مربوط به آنتی بیوتیک ها چیزی شنیده اید؟ آیا فکر می کنید استفاده از آنتی بیوتیک ها خطرناک و مرگبار است؟

90 درصد نوجوانان مبتلا به جوش و آکنه می شوند و از هر 10 نفر، 3 نفر آنقدر بد دچار جوش های پوستی می شوند که بدون درمان آنها ممکن است زخم های همیشگی روی پوستشان باقی بماند. این مشکل بیشتر در سنین 12 تا 25 سالگی بروز می کند، اما در هر سنی ممکن است بروز کند و برخی افراد بدون درمان هرگز از این مشکل رهایی پیدا نمی کنند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

آکنه بزرگ تر از یک مشکل آرایشی است. این جوش ها بر روی اعتماد به نفس فرد تاثیر زیادی می گذارند و حتی بسیاری از این افراد در کار و زندگی روزمره دچار مشکل می شوند.

غدد چربی روی پوست ماده روغنی و چربی تولید می کنند که سبوم نامیده می شود و به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. این غدد اگر بیش از حد فعال باشند، با مسدود کردن منافذ پوستی، بسته های سبوم ایجاد می کنند که زیر پوست می مانند و زمینه تغذیه میکروب ها را فراهم می کنند. این امر منجر به التهاب، جوش و کیست می شود.

آنتی بیوتیک ها به شکل قرص یا کرم های موضعی می باشد و یکی از رایج ترین روش های درمانی جوش و آکنه می باشند. جالب توجه این که جوش پوست را به طور وسیعی تحت تاثیر قرار می دهد و آنتی بیوتیک ها کار خود را با کاهش التهاب، نه کشتن میگروب ها، انجام می دهند.

تحقیقات جدید نشان داده اند که مصرف طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها برای درمان جوشها، باعث بروز جوش های بیشتر می شود و نوعی مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها به وجود می آید. به عنوان مثال برای درمان آکنه و روزاسه بیماران حداقل 8 تا 12 هفته باید از آنتی بیوتیک استفاده کنند تا نتیجه مورد نظر را مشاهده کنند.

خطر ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک همیشه هشدار داده می شود. به همین دلیل است که آنتی بیوتیک ها توسط متخصصان پوست بیشتر از دیگر پزشکان تجویز می شوند. این واقعیت که باکتری های مربوط به آکنه با آنتی بیوتیک ها از بین نمی روند، به این معنا نیست که آنتی بیوتیک ها تاثیری در درمان آکنه و جوش ندارند. اگر یک میکروب مقاوم در برابر دارو به وجود آید، در صورتی که باکتری های دیگر از بین رفته باشند، برای رسیدن به غذا نیازی به رقابت نخواهد داشت.

برخی افراد پس از مصرف آنتی بیوتیک ها واقعا نتیجه خوبی مشاهده می کنند و از ترس بازگشت جوش ها مصرف آنتی بیوتیک را قطع نمی کنند. برخی دیگر پس از 2 هفته که هیچ تغییری در پوست خود مشاهده نمی کنند مصرف آنتی بیوتیک را متوقف می کنند. پزشکان معمولا 3 ماه پس از مصرف آنتی بیوتیک اگر نتیجه درمانی مشاهده نکنند، ان را تغییر می دهند.

برای درمان آکنه علاوه بر آنتی بیوتیک ها، روش ها و داروهای دیگری نیز موجود است که در سال های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. اما این روش ها و داروها دارای عوارض جانبی می باشد. برخی از این عوارض عبارتند از خشکی و قرمزی پوست. بنابراین آنتی بیوتیک ها همچنان گزینه درمانی محبوب در بین بیماران و پزشکان محسوب می شوند.

آکنه ناراحت کننده است و هیچ کس نمی خواهد با وجود آکنه های روی صورت خود آزار ببیند. اما پزشک سعی می کند شما را از مشکلات دیگری که در راه هستند نیز رها کند.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments